Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få OS 9.1 att synas i nätverk med 10.4?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-06-23 11:27

Ni får ursäkta, men jag har glömt hur jag skall göra, tacksam om någon kan berätta.

Jag har en G4 + en G3
Båda datorerna har OS 10.4
Men G3:an har också 9.2 + 9.1
Disken är partionerad och 9.1 ligger ensam på den ena enheten.

Om jag kör 10.4 på båda så fungerar nätverket via Eternetet.

Men nu är det så att en del gamla program gör att jag måste köra G3:an på 9.1. bland annat min scanner.
Det är lite tungt att först köra i 9,1, för att skanna en bild och sedan starta om datorn till 10.4 för att kunna flytta bilden till G4:an.
(Att skanna i 9.2 går inte)

Problemet är att jag inte kommer i håg hur jag skall ställa in G3:an så att den dyker upp i nätverket på G4

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-23 11:53

Kanske kan hjälpa dig när jag själv sitter vid min OS9-burk. Detta är verkligen inget man har kvar "on the top of the head" Men du kan ju börja titta här:
How to Connect to the Internet and Set Up a Network in Mac OS 9

Även om den inte dyker upp så går den troligen att ansluta till om man skriver in den andra datorns IP-adress, antingen i Väljaren i OS 9 eller Finders anslutningsfönster i OS X. Det är vad jag brukar göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-29 23:38

Hur gick det för dig? Just nu sitter jag med en setup som liknar din! En dator med OSX 10.4.11 och en med OS 9.2.2.

Lättaste vägen verkar vara att ansluta från 9.2 till 10.4.
1) Starta personlig fildelning på 10.4 (Systeminställningar > fildelning > tjänster)
2) På 9.2: Äpplemenyn > Väljaren > AppleShare > Serverns IP-adress. (192.168.x.x) välj att logga in som gäst (bara tillgång till "drop box") eller med användarnamn och lösenord till ett konto på 10.4-datorn.
3) Lassa över filer från den gamla hedehös-scannern på 9.2 till 10.4 datorn

Det var betydligt krångligare att ansluta från 10.4 till 9.2, enbart för att det var svårt att överhuvudtaget starta fildelning på 9.2 maskinen, den bara stod och blinkade "startar fildelning".... kan bero på att det är en gammal "smutsig" 9.2-installation som flyttats mellan många hårddiskar. Efter att jag lämnat datorn blinkande någon timme så hade den helt plötsligt startat fildelning. Säkert nån sorts gammal typ "bygga om skrivbordet" process som behövde tugga ett tag...

Hur som helst, de inställningspaneler (systemmapp > inställningar) som man kan behöva gå in i på 9.2-maskinen är:
1) AppleTalk - anslut via Ethernet
2) TCP/IP - Inställningar för ditt nätverk. (troligtvis via DHCP-server om du har en vanlig bredbandsrouter, alternativt om du ställer in ip-nummer manuellt)
3) Fildelning - Fliken Starta, tryck start. När det väl är igång syns ipnumret som klienter kan ansluta till (afp://192.168.x.x). Det var detta som tog en bra stund på min gamla 9.2 installation. Under fliken Användare och grupper får du konfigurera gäst eller användare med lösenord och vad de ska ha tillgång till, tex "alla anslutna skivor".
4) Sedan är det bara att knappa in ip-numret på 10.4 maskinen i Finder, menyn Gå > Anslut till server (kringla-K)

Lycka till!

Tillägg: jag vet inte men antar att det inte skall skilja mycket i fildelnings-funktionerna mellan 9.1 och 9.2.2

1
Bevaka tråden