Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kunde inte kalibrera lasern

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 13:40

Jag har använt ett visst märke DVD+R och bränt i min Mac mini G4 väldigt många gånger. Plötsligt har alla bränningar börjat misslyckas. Toast rabblar upp massa konstiga siffror och Skivverktyg säger att lasern inte kunde kalibreras.

Att bränna CD går fortfarande bra och förvånansvärt nog går det att bränna DVD-R av ett extremt billigt no-name-märke (nästan genomskinliga och så dåliga att de alltid hackar när man spelar upp dem i Video-DVD-spelare). De vanliga DVD+R bränns dock fortfarande finfint i min PB12", så det är inte skivorna det är fel på.

Håller optiska enheten på att dö? Kan man göra något åt saken?

(Jag har sökt och läst flera trådar om liknande problem, men i de fallen kunde en viss typ av skivor aldrig brännas, vilket de i mitt fall som sagt har kunnat länge)

Detta löste problemet för mig!
Saxat från Apples diskussionsforum http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1850824&tstart=0

Well I talked to AppleCare who couldn't help and organised a call out... I ended up talking to the tech guy over the phone first and, although this did not totally fix the problem, it allowed some burning access:

1. Go to Users/*user*/Library/Preferences/ and trash "com.apple.finder.plist"

2. Restart using the install disk. (Can take a while)

3. Choose your language

4. Open "Disk Utility" from the "Utilities" menu

5. Select main drive and "Repair permissions"

6. Quit "Disk Utility"

7. Open "Reset Password" for the "Utilities" menu

8. Select the target hard drive and select the user account

9. Click "Reset Button" under "Reset Home Directory Permissions and ACLs"

10. When button says "Done" in grey, quit and restart.

Trying to burn through iDVD seems to recreate the problem so I have had to do the above a couple of times... let me know if this works for anyone else or if the errors keep occurring

Idag råkade jag ut för samma sak:

Fast det var bara en gång jag kom sådär långt. Vid övriga försök så spottade min superdrive bara ut alla blanka DVD-R-skivor jag stoppade in. Även de Verbatim jag använt massor av gånger förut utan ett enda problem.

Jag läste ett tips på MacRumors forum om att vinkla brännaren och då lyckades jag vid ett tillfälle få den att känna igen disken som blank. Men när jag började bränna fick jag upp dialogrutan ovan.

Tyvärr verkar det som att svaret är att min superdrive är trasig Det är nog första gången jag önskat att jag hade haft AppleCare.

Den här tråden var förövrigt första träff på google när jag sökte på kalibrera lasern

Jag lyckades faktiskt bränna. Efter en återställning av SMC (även om jag inte tror att den egentligen gjorde så mycket) så gick spottade den bara ut TDK men inte Verbatim. Fick dock kalibreringsproblemet på Verbatim. Så jag testade att byta från 8x till 1x hastighet och då gick det att genomföra en bränning (men det tog en eeeeeeevighet).

Känner att DVD:n är förbannat pecky om vilket märke den gillar.
TDK-Blåa CD från Biltema är likadant, tvi!
Dyra fina DVD:er - Tvi!

Alla mina Macar har vart tvungna att "hitta sitt märke".

Är det mediat som är skit eller drivarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 01:25

Jag är övertygad på att det är DVD-brännarna är skit. MIn funkar tex inte alls längre när det kommer till DVD. CD funkar på alla sätt och vis. DVD, helt kört.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-24 06:23

Den interna i min MBP har slutat bränna DVD, oavsett märke. Har såklart inte testat alla märken, men de jag brukar använda funkar inte längre. CD funkar dock som det ska.
Får köra med extern brännare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 07:31

Det kan också vara så att det är Mac OS X 10.5 som ställt till det. Vet att det funkade felfritt under Mac OS X 10.4. Liten chans men jag vill minnas att det var då det hände. Hade man orken så skulle man ju installera Mac OS X 10.4 igen för att testa sin teori men när ska man hinna det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 11:23

Jag vet att detta kommer lite sent, men för mig har felet berott på att datorn och brännaren stått och blivit dammiga. Hur basic som helst. Prova dammsuga eller köra med högtrycksluft - det gör susen.

1
Bevaka tråden