Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 börjar sälja iPhone

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som rubriken, 3 kommer att sälja iPhone 3G S. Mer information inom kort, tydligen.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.236619/tre-kommer-att-salja-iphone

EDIT: Mer info nu på Tres hemsida:

http://www.tre.se/templates/Page.aspx?id=37649&csref=iPhone

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 11:42

skrivit upp mig på deras intresseanmälan och väntar ivrigt...

Det enda postiva ser jag att det kan hjälpa till att pressa telia och telenors prriser lite.
Skulle dock a l d r i g vilja köra iPhone på ett nät som inte har gsm.
Telia är ju faktiskt optimalt med sitt EDGE.

Äntligen! Min sambo har velat få mig att byta till 3 ett bra tag nu

Jaha, då är det bara Tele2/Comviq som ska börja sälja dom nu då. Gör dom det så blir jag lycklig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 12:31

vilka operatörer har 3g och edge? bara telia som har edge?
Tre har väl bara vanligt gsm där de inte har 3gtäckning eller?

Precis som du skriver... Alla operatörer har 3G men bara Telia har Edge. Ja Halebop också då antar jag. Jag är väldigt glad att jag valde Telia. Är man ute på landet saknas det emellanåt 3G och då får jag oftast Edge vilket ändå är en bra bit snabbare än GPRS.

Telia är ju bra eftersom dom har EDGE, Tre har ju bara Gprs på landet, vet inte ens om man får surfa via det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 13:41
Ursprungligen av Patrik D:

Telia är ju bra eftersom dom har EDGE, Tre har ju bara Gprs på landet, vet inte ens om man får surfa via det.

Nu är ni ute och cyklar rejält. Tre har bäst täckning för mobilt bredband viket de också fick pris för av tidiningen Mobil efter sina tester.

Mer information

Tre har bättre täckning än Telia även trots att Telia har 3G och EDGE. Erfarenheten är att med Telia så skiftar den ofta mellan 3G och EDGE vilket ställer till det många gånger. 3 har full 3G täckning och inte som ni nämner endast 2G Packet Data utanför de stora städerna. Ute på landet så driver man ju de sammanägda nätet tillsammans med Telenor.

Har både ett Telia abbonemang (jobbet) och ett Tre abbonemang (Privat). Tre vinner överlägset med användandet med min iPhone

Ursprungligen av brusa:

Nu är ni ute och cyklar rejält. Tre har bäst täckning för mobilt bredband viket de också fick pris för av tidiningen Mobil efter sina tester.

Mer information

Tre har bättre täckning än Telia även trots att Telia har 3G och EDGE. Erfarenheten är att med Telia så skiftar den ofta mellan 3G och EDGE vilket ställer till det många gånger. 3 har full 3G täckning och inte som ni nämner endast 2G Packet Data utanför de stora städerna. Ute på landet så driver man ju de sammanägda nätet tillsammans med Telenor.

Har både ett Telia abbonemang (jobbet) och ett Tre abbonemang (Privat). Tre vinner överlägset med användandet med min iPhone

Varken Tre eller Telia har täckning (ibland lite GSM-täckning) på mitt land, medans Telia alltid har täckning, och då EDGE.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 13:48
Ursprungligen av Patrik D:

Varken Tre eller Telia har täckning (ibland lite GSM-täckning) på mitt land, medans Telia alltid har täckning, och då EDGE.

Ring kundtjänst så skickar de ut en en person som mäter täckningen. Beroende på varför du inte har täckning så ändrar de antennerna/effekten, installerar en repeater eller bygger en ny radio site.

Hade dålig täckning med 3 för några år sen. Då valde de att bygga en radio site

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-22 13:05

Detta blir spännande. Det kommer att bli tryck på operatörerna att vara först ut med abbonemang och priser för att knyta till sig kunder.

Min polare bor utanför Trelleborg och hade Telia innan. Han bytte nyligen till Tre och har stora problem med att samtal bryts och likande hemma hos honom. Så utanför städerna funkar det tydligen inte ultimat än med Tre.

Efter allt jobb att bli av med Tre så kommer jag nog inte att skaffa dom igen

Efter kompisars strul och problem med Tre - både tekniskt och support - finns det inte en chans att jag skulle använda dem!
Dessutom, varför vara beroende av 3G som drar mycket mer batteri än GSM?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 14:45
Ursprungligen av theplague:

Efter kompisars strul och problem med Tre - både tekniskt och support - finns det inte en chans att jag skulle använda dem!
Dessutom, varför vara beroende av 3G som drar mycket mer batteri än GSM?

Bakåtsträvare

Ursprungligen av brusa:

Bakåtsträvare

Även om jag förstår att det är ett skämt tycker jag det är helt substanslöst.
Men visst, vill man inte ha stor bredd på tjänster och möjligheter förstår jag om folk väljer Tre, sedan finns det inga som helst bra argument att ha dem framför Telia.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 15:08
Ursprungligen av theplague:

Även om jag förstår att det är ett skämt tycker jag det är helt substanslöst.
Men visst, vill man inte ha stor bredd på tjänster och möjligheter förstår jag om folk väljer Tre, sedan finns det inga som helst bra argument att ha dem framför Telia.

Om man endast ser till den mobila sidan har de nog samma utbud av tjänster.

Tidningen Mobils stora täckningstest är mycket bra som referens när det gäller hur bra operatörerna lever upp till det som de lovar.

Läs om testet här

Tycker mig se Tre som vinnare i något fler klasser än Telia.

Sen har Telia många andra tjänster att erbjuda som fast telefoni, fast bredband, kabel-tv etcetera. Så om man vill samla sina tjänster hos ett bolag är Telia bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-22 19:07
Ursprungligen av brusa:

Om man endast ser till den mobila sidan har de nog samma utbud av tjänster.

Tidningen Mobils stora täckningstest är mycket bra som referens när det gäller hur bra operatörerna lever upp till det som de lovar.

Läs om testet här

Tycker mig se Tre som vinnare i något fler klasser än Telia.

Sen har Telia många andra tjänster att erbjuda som fast telefoni, fast bredband, kabel-tv etcetera. Så om man vill samla sina tjänster hos ett bolag är Telia bra.

Här är ett annat test.

http://m3.idg.se/2.1022/1.169468

Gick visst inte så bra för ditt bolag (gissar på att du är akiteägare med tanke på hur du haussar) där?

Jag tänker då inte byta från Telia, halverade just min datatrafikskostnad till 99kr/mån för 1GB

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-22 19:13
Ursprungligen av zappee:

Här är ett annat test.

http://m3.idg.se/2.1022/1.169468

Gick visst inte så bra för ditt bolag (gissar på att du är akiteägare med tanke på hur du haussar) där?

Att telnor skulle ha bäst täckning är en fet lögn. På mitt jobb har vi testat 3, telia, tele2/comviq och telenor. Vi jobbar med ventilation så ena dagen kan vi vara mitt inne i stan andra dagen ute i ingenstans så täckning är ett måste för oss så vi kan ringa. Det finns en operatör som lyckats med detta och det är telia endast. Visst vi kanske inte har 3g nät osv men vi har ALLTID täckning, alldrig varit på en plats som jag inte haft täckning med telia.
Har telonor i privata luren och här jag sitter nu har jobb telefonen (telia) full täckning och 3g, privata luren har 1 en stapel eller söker efter nät.
Så jag anser nog att dom där testerna inte stämmer riktigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-22 19:30
Ursprungligen av Exstaz:

Att telnor skulle ha bäst täckning är en fet lögn. På mitt jobb har vi testat 3, telia, tele2/comviq och telenor. Vi jobbar med ventilation så ena dagen kan vi vara mitt inne i stan andra dagen ute i ingenstans så täckning är ett måste för oss så vi kan ringa. Det finns en operatör som lyckats med detta och det är telia endast. Visst vi kanske inte har 3g nät osv men vi har ALLTID täckning, alldrig varit på en plats som jag inte haft täckning med telia.
Har telonor i privata luren och här jag sitter nu har jobb telefonen (telia) full täckning och 3g, privata luren har 1 en stapel eller söker efter nät.
Så jag anser nog att dom där testerna inte stämmer riktigt.

Förlåt mig, givetvis är dina egna testar mycket bättre än en tidnings...

Det har inte slagit dig att de kanske inte har testat varenda punkt i hela landet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 21:25
Ursprungligen av zappee:

Förlåt mig, givetvis är dina egna testar mycket bättre än en tidnings...

Det har inte slagit dig att de kanske inte har testat varenda punkt i hela landet?

Fast det ändrar ju inte på det faktum att han har rätt - i sin verklighet!
Alla har vi ju olika behov och att utnämna någon operatör som 'bäst' är ju i grunden en 'statistisk' utmärkelse... Tycker själv att det växlar såpass mycket mellan täckningarna att man ibland skulle önska att man kunde ha ett 'kombiabonnemang'

Vi pratar oftast om dålig täckning t.ex. på landsbygden eller i skärgården, men faktum är att man kan uppleva detta även mitt inne i storstaden. Vet själv ett 20-tal ställen i Stockholm som är helt hopplösa att prata i mobilen i... Märkligt kan man tycka, men även det mest utvecklade nätet har sina 'akilleshälar'...

Ursprungligen av Exstaz:

Att telnor skulle ha bäst täckning är en fet lögn. På mitt jobb har vi testat 3, telia, tele2/comviq och telenor. Vi jobbar med ventilation så ena dagen kan vi vara mitt inne i stan andra dagen ute i ingenstans så täckning är ett måste för oss så vi kan ringa. Det finns en operatör som lyckats med detta och det är telia endast. Visst vi kanske inte har 3g nät osv men vi har ALLTID täckning, alldrig varit på en plats som jag inte haft täckning med telia.
Har telonor i privata luren och här jag sitter nu har jobb telefonen (telia) full täckning och 3g, privata luren har 1 en stapel eller söker efter nät.
Så jag anser nog att dom där testerna inte stämmer riktigt.

Så de platser ert företag arbetar på är representativt för hela Sverige?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-22 19:32
Ursprungligen av Capeman:

Så de platser ert företag arbetar på är representativt för hela Sverige?

Nej men hela småland, vissa delar av östergötland och västergötland vilket är tillräckligt stort område för att påvisa att testerna inte alltid funkar.
Av ren slöhet då jag mest använder mitt jobb abonemang har jag inte bytt telenor till telia utan haft det nu i ca2 år och jag har aldrig haft bra täckning med det om man inte vistas i dom större städerna.

Säger bara ÄNTLIGEN!!!!

Har haft tre sedan de lanserades i Sverige och har alltid varit supernöjd med dem. Grym täckning(nej jag är ingen lantis/bor i storstan), snabb support och kunnig teknisk service.

BTW
De har visst GSM, går på Telenors nät tror jag.

Ursprungligen av DeathMan:

Säger bara ÄNTLIGEN!!!!

Har haft tre sedan de lanserades i Sverige och har alltid varit supernöjd med dem. Grym täckning(nej jag är ingen lantis/bor i storstan), snabb support och kunnig teknisk service.

BTW
De har visst GSM, går på Telenors nät tror jag.

Dom kör väl 3G på Telenors nät!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-25 08:28
Ursprungligen av Cappachino:

Dom kör väl 3G på Telenors nät!

Tidigare hade man 2G roaming avtal med Telenor. Det är avslaget nu. All trafik utanför 3's "hemmanät" (Storstäderna) är endast 3G trafik i det gemensamt ägda nätet 3GIS tillsammans med Telenor.

Ursprungligen av brusa:

Tidigare hade man 2G roaming avtal med Telenor. Det är avslaget nu. All trafik utanför 3's "hemmanät" (Storstäderna) är endast 3G trafik i det gemensamt ägda nätet 3GIS tillsammans med Telenor.

Och det betyder att jag aldrig kommer kunna ha 3, eftersom vi inte har någon 3G-täckning överhuvudtaget på mitt landställe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-01 12:40
Ursprungligen av brusa:

Tidigare hade man 2G roaming avtal med Telenor. Det är avslaget nu. All trafik utanför 3's "hemmanät" (Storstäderna) är endast 3G trafik i det gemensamt ägda nätet 3GIS tillsammans med Telenor.

Deras hemmanät... finns det någon täckningskarta där man kan se vilka områden det täcker? Kan det vara samma områden som täcks av "Turbo 3G+" enligt täckningskartan på deras hemsida?
http://www.tre.se/templates/Page.aspx?id=172

Ursprungligen av Exstaz:

Nej men hela småland, vissa delar av östergötland och västergötland vilket är tillräckligt stort område för att påvisa att testerna inte alltid funkar.
Av ren slöhet då jag mest använder mitt jobb abonemang har jag inte bytt telenor till telia utan haft det nu i ca2 år och jag har aldrig haft bra täckning med det om man inte vistas i dom större städerna.

Så du har haft ett abonnemang i 2 år som inte fungerar? Funderar inte på att bara säga upp det?

Bevaka tråden