Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture - Hur få bort reflekterande ljus i ansiktet

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör ni för att få bort det blanka ljuset man kan få när man fotar med blixt?

Jag går över från Aperture till Photoshop för att fixa den biten

Så det finns inget sätt att genom samma program åstadkomma den effekten?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-19 13:44

Du får förklara lite bättre. Menar du att det blir utfrätta partier i bilderna ex när man tar porträtt-foton där näsa och kinder kan bli väldigt blanka?

Edit:
Lägg upp en exempelbild så blir det lättare att hjälpa dig. Inte för att jag är någon Aperture-guru men jag pillar lite med det varje dag.

Det är som du säger, jag använder mig av blixt ibland när jag tar bilder inomhus och det blir blanka ställen i ansiktet. Jag bifogar en bild där det man kan se en viss blankhet i pannan.

Du kan ju prova att använda Dodge & Burn (Images > Edit with > Dodge & Burn).

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-20 21:14

Annars funkar "Recovery" ganska bra för att få bort utbrända delar i bilden under förutsättning att du skuter i RAW.

Jag använder mig av RAW. Recovery hjälper delvis men det är ibland inte tillräckligt. Får pilla lite till.

Ursprungligen av gabrielp:

Hur gör ni för att få bort det blanka ljuset man kan få när man fotar med blixt?

Tar om bilden, alternativt slår blixten i taket/reflekterande yta för att minska risken för utfrätta partier. Drygt och bra svar va'?

Mitt fräcka förslag har raderats, men jag måste säga att bildexemplet innehåller ju inte ens några utfrätta högdagrar eller nämnvärt blänk. Visst, det blir lite mer påtagligt om man ställer vit- och svartpunkt rätt. Men det är solljus mitt på dagen och med eller utan blixt, utan hudmattande åtgärder - så ser det ut. Och som sagt. Det kunde varit betydligt värre.

Nog för att man kan ta ner de ljusaste partierna med recovery. Men vill man bli av med blänket helt får man ju verkligen låtsas som om det regnar

Hehe, nu var den bilden kanske inte den bästa när det gällde blankhet. Det verkar som att det inte finns något sätt att fixa det i Aperture så jag anser att jag har fått svar på min fråga. Admin kan låsa tråden.

Ursprungligen av gabrielp:

Admin kan låsa tråden.

Vi brukar inte låsa trådar, bara för att frågan har fått svar. Det kan komma följdfrågor, eller nya frågor, eller nya svar och tips, i samma ämne senare. Då ska man inte behöva starta ännu en ny tråd. Då ska man fortsätta i den gamla.

/Mod

Klicka på den lilla penselns som heter Select Retouch Tool X. Då fylls den oönskade delen i med pixlar från närområdet. Samma funktion finns även i Photoshop och heter då Healing Brush J.

Recovery funkar bra för att få täckning i utfrätta delar. Highlights fungerar också och arbetar lite längre ned i registret. Prova också att loborera med exponeringen, håll ned CMD samtidigt som du drar i exponeringensregeln så ser man var och när det fräter ut.

Här är en Tutorial som behandlar ämnet.

Här är några bra Podcasts (video):
http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=294487810&subMediaType=Video

Se "Recovering Skies", "Exposure control" samt "Highlights and shadows"

Tack! Ska ta och titta på dem.

MVH G

Kan tillägga att en förutsättning för att ovanstående ska fungera bra är att bilden är en RAW-fil. JPEG ger inte alls samma fina resultat när man "drar" i bilden.

En bra finess som finns i många kameror är "utfrätningsvarning" - där det blir utfrätt blinkar det rött på displayen. Man får då en fingervisning om att man får utfrätta högdagrar.

Man tar ett foto, kollar snabbt på displayen, blink blink i halva nyllet...hmm
Blixtens styrka (på min Nikon kan jag ställa ner blixten med EV-värden) ställs ner lite.
tar om, Hmm , inget blink. bra!

Sedan kan det vara bra att använda Spot-mätning (att man mäter ljuset i en enda punkt, ex kinden på modellen)

Ju mer man kan fixa redan vid fototillfället, desto bättre, 10s eftertanke INNAN man tar ett foto kan annars bli 1 timmes pill i PS/Lightroom

För att ta bort blänk och blankhet - titta på Ta bort svett i ansiktet med Photoshop: Moderskeppet

1
Bevaka tråden