Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att starta MySQL

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-06-09 10:23

Igår fick jag efter lite om och men installerat MySQL på min underbara MBP.
Men idag när jag skulle sätta mig och jobba så var MySQL-servern ner kopplad.

Första jag gjorde vara att gå in på Systeminställningar och i pref. panes trycka igång med "Start MySQL Server".
Dock så hänger sig hela Systeminställningar "Svarar inte" och jag måste tvångsavsluta Systeminställningar, och upprepning ger samma resultat.

Jag är inte jätte hajj på Terminal men efter lite googlande skrev jag "mysql> -prompt" vilket gav resultat:
ERROR 2002 (HY000): Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)

Det fungerade ju fint några timmar igår, det enda jag ändrade var att jag la till lösenord på root, men det fungerade fint även efter det..?

Ser framemot lite hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-11 19:36

Mamp?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-22 15:45

På min burk ligger mysqls start/stop-program som
/Library/StartupItems/MySQLCOM/MySQLCOM

Prova att i terminalen skriva

/Library/StartupItems/MySQLCOM/MySQLCOM start

Så kan du eventuellt få mer information om vad som händer i uppstarten

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-10-10 12:08

Hej, har liknande problem nu fel 2002. Men detta inträffade efter att jag installerade MAMP för att prova. Egentligen är det ingen fara, jag kan tänka mig att använda MAMP framöver, men innan jag gör så skulle jag gärna plocka över den data jag hade sparat lokalt i MYSQL innan. Vart hittar jag den datan på disk, kan jag bara flytta över den till MAMP installationen på nått smidigt sätt? Typ flytta filer från en mapp till en annan utan att kicka igång gamla MYSQL?

1
Bevaka tråden