Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Annat än hårddiskkrasch?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2009-06-22 09:39

Min Macbook från december 2006 har tvärstannat. Först är det vit skärm i nån minut och sedan kommer en symbol med en mapp och ett blinkande frågetecken. Den hittar alltså inte startvolymen.
Kan nån komma på något fel som INTE är kraschad hårddisk? Har disken kraschat så är det liksom inte så mycket annat att göra än att byta, men om inte så vore det ju synd att byta ut disken i onödan.

Vänd uppoch ner på den ta ut batteriet.
Sätt in det igen. Starta.

Försök starta från DVD-skiva. Kör Hardware test

Ta ut minnekretsarna, försök starta med en i. Byt plats på dem.
Alla minnen i alla platser. Försök starta.

Fast jag tror ändå att din HD är rökt....

Kolla om du kan starta den i FW-läge, slavkopplad till en annan mac.

Jag lyckades (efter att macen kraschade totalt) "hitta" min hårddisk efter flera omstarter med system-DVDn. Jag körde skivverktyg men inte ens det kunde fixa felet. Jag formaterade och installerade allting på nytt (tack vare Time Machine) men som jag misstänkte, en månad senare hände det igen. Det var bara att skaffa ny hårddisk.

Så, om du lyckas fixa din hårddisk, rädda det du behöver rädda, för att det kan krascha igen sen. Kanske är det bra idé att byta snart i alla fall.

Har sagt det många ggr, får du igång den skall du snabbt kopiera av det du har på den och byta.
Du har blivit varnad. Diskar som "börjar gå pajj" blir aldrig bättre....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-22 13:55

Köp Diskwarrior från Alsoft.

1
Bevaka tråden