Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemsida/webbhotell

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-06-22 11:31

Jag ska bygg upp en hemsida och detta är första gången jag gör detta. Så jag skulle behöva lite tips och råd. Vad jag undrar över är:

1. Var köper man en .nu domän till ett bra pris om den inte skall vara låst till ett webbhotel? Kan de / Brukar de vara låsta till ett hotell?

2. Vilket webbhotel är 'bäst' att använda till en .nu domän?

3. Hur gör man / Kan man byta webbhotel och tanka över hela sidan till ett nytt?

4. Jag har hört att sidor likt denna och t.ex zoopet.com är (eller går att bygga) med hjälp av ett gratis program (eller snarare att det finns en färdig mall att tanka ner och sedan anpassa). Vad kan det heta och var finns det?

Alla tips och relevanta tankar uppskattas mycket av denna nybörjare!

Tråden flyttad från "Internet och bredband" till "Webhotell och hosting".

Det finns liknande trådar i det forumet. Kolla gärna lite i dem.

/Mod

1. Många använder Loopia. Hos dem är det du som registrerar domänen som den står skriven på. De har en egen DNS-tjänst som de erbjuder kostnadsfritt om man vill ha den, men du är annars fri att flytta den vart du än vill.

2. Det är ingen egentlig skillnad på att hantera olika toppdomäner så om du vill anlita ett webbhotell spelar det ingen roll vilket du väljer.

3. Ja. Normen är att man får tillgång till en filyta där man lägger sina webbsidor. Oftast har man åtminstone möjlighet att nå filytan med FTP, men det är även vanligt att man även kan använda SFTP och WebDAV. För att nå filytan används ett program på datorn, vanliga program för Mac är t. ex. Transmit och CyberDuck.

4. Jag är ingen större peka-klicka-person, men det ser ut som om de har använt Joomla. Det är ett kostnadsfritt program för att hantera innehåll på webbsidor och som låter dig bygga och anpassa webbsidorna i webbläsaren.

4. Det är Joomla som sidan zoopet.com är byggd i. Vi har många tidigare trådar här på 99 om Joomla, sök på det så hittar du massa tips om att bygga webbsida med Joomla.

  • Medlem
  • 2009-06-22 14:14

Jag har en tanke till. Om jag nu skulle köpa mitt domännamn på till exempel loopia, till hör då mitt domännamn loopias weddhotel? eller skulle jag kunna köpa namnet på till exempel one.com och sen ha ha webbhotelet på loopia?

och om jag bara skulle köpa ett domän namn, var gör ja de billigast?

(nybörjare!!!)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 14:32
Ursprungligen av McNuz:

Jag har en tanke till. Om jag nu skulle köpa mitt domännamn på till exempel loopia, till hör då mitt domännamn loopias weddhotel? eller skulle jag kunna köpa namnet på till exempel one.com och sen ha ha webbhotelet på loopia?

och om jag bara skulle köpa ett domän namn, var gör ja de billigast?

(nybörjare!!!)

Jag köper mina domäner via joker.com. Där har man full kontroll över dem.

Sen har jag surftown som webbhotell. Då ställer man in surftowns DNS på min sida på joker.com

Ursprungligen av McNuz:

Jag har en tanke till. Om jag nu skulle köpa mitt domännamn på till exempel loopia, till hör då mitt domännamn loopias weddhotel? eller skulle jag kunna köpa namnet på till exempel one.com och sen ha ha webbhotelet på loopia?

och om jag bara skulle köpa ett domän namn, var gör ja de billigast?

(nybörjare!!!)

Nu vet jag inte vilka One.com är eller hur de gör, men att Loopia både registrerar domännamn och driver webbhotell är bara en tillfällighet och tjänsterna är separata från varandra. De uppskattar naturligtvis om man förutom att registrera ett domännamn även anlitar deras webbhotell och jag tror att de under registreringen ger valet att även göra det. Väljer man inte till det registreras bara domännamnet och oavsett vad är man helt fri att flytta det vart man än vill. Så bara för att vara tydlig, om du registrerar ditt domännamn hos Loopia kan du ha webb och mail hos vilket annat webbhotell som helst.

1
Bevaka tråden