Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Mail igen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förlåt om jag upprepar en tråd, men jag vill bara ha tips om hur jag installerar Mail igen. Jag kör OS X Leopard. Jag hade problem med att inte kunna skicka Mail och Telia kunde inte lösa problemet så jag skulle prova med att installera om Mail programmet. Nu har jag slängt det och hittar inte hur jag lättast lägger in det på nytt, snälla har någon tid att förklara. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-20 11:55

Hej, under Mac OS X är det väldigt sällan eller aldrig den bästa lösningen. Program går inte sönder på det sättet. Det är därför man inte kan installera om ett separat program under Mac OS X.

Jag gissar på att ditt problem är en blandning av att Telia-supporten inte kan något om Mac OS X och Mail.app men framförallt någon inställning. Sa Telia att du skulle installera om Mail.app?

Först ska vi försöka se till att du får tillbaka Mail.app i din dator. Vilken version av Mac OS X 10.5 har du? Kan du se genom att gå upp under Äpple > Om den här datorn.
Borde inte vara en omöjlighet att någon här lägger upp en zippad kopia av Mac OS X 10.5 Mail. Jag kan inte det tyvärr där jag sitter just nu.
Går i och för sig att installera om Mac OS X 10.5 från skivorna som du fått med din dator.
Vad står det på skivorna du fått med datorn?
Vad har du för dator? Hur gammal är den?

Sedan tror jag vi ska kolla Mail.app inställningar tillsammans.

Ursprungligen av acke:

Hej, under Mac OS X är det väldigt sällan eller aldrig den bästa lösningen. Program går inte sönder på det sättet. Det är därför man inte kan installera om ett separat program under Mac OS X.

Jo, det kan man faktiskt. Åtminstone på mina 10.5-skivor finns ett installationspaket som heter Optional Installs och i det kan man välja att enbart installera Mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-20 12:03
Ursprungligen av Marcus K:

Jo, det kan man faktiskt. Åtminstone på mina 10.5-skivor finns ett installationspaket som heter Optional Installs och i det kan man välja att enbart installera Mail.

Jaså, fortfarande i Mac OS X 10.5? Kunde svära på att det inte finns som ett alternativ i Mac OS X 10.5 längre. Tack för tipset. Då vet ju trådskaparen vad han/hon ska göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-20 12:09

Men Krukmakaren borde ta bort alla inställningar och annat som hör dit, annars blir det ju likadant igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-20 12:18
Ursprungligen av Konrad:

Men Krukmakaren borde ta bort alla inställningar och annat som hör dit, annars blir det ju likadant igen.

Hej Konrad. Alltid för långt mellan dina inlägg tycker jag.

Beror väl på, kan ju vara en enkel inställning, tex port eller mellanslag i SMTP-adressen som strular till det. Tycker vi börjar i den enklaste ändan först. com.apple.mail.plist kan man ju ta bort efteråt.

Krukmakaren > När började problemet? Har det fungerat innan? Gjorde du något speciellt innan det slutade fungera? Tex installera ett program eller liknande?

Tack! Vilka killar, det är så man blir tårögd, att man kan få denna hjälp, underbart.
Jag har en iMac G5 problemet kom för 2-3 veckor sedan, jag tror att Telia bytta servernamn, men jag satt med suporten i 1 1/2 timma och sedan fick hon ge upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-20 13:13
Ursprungligen av acke:

Hej Konrad. Alltid för långt mellan dina inlägg tycker jag.

Beror väl på, kan ju vara en enkel inställning, tex port eller mellanslag i SMTP-adressen som strular till det. Tycker vi börjar i den enklaste ändan först. com.apple.mail.plist kan man ju ta bort efteråt.

Krukmakaren > När började problemet? Har det fungerat innan? Gjorde du något speciellt innan det slutade fungera? Tex installera ett program eller liknande?

Telia bytte ju inställningar för SMTP för ett tag sedan, det finns en manual på Telias hemsida som borde hjälpa de flesta.

Telia om SMTP på Mac.

Den som har Telia som operatör, men mejlen på något annat sätt, ex vis MobileMe, eller nåt webbhotell eller så, ska använda "smtprelay1.telia.com".

Tack Konrad, nu har jag fått in mail igen och alla inställningar och mail fins kvar. men jag kan inte skicka något. jag har en gammal PB12 och där kan jag skicka mail.

Nu har jag skickat ett mail från min PB12 och det gick fint. Jag fick det i iMacen. Jag har kollat kontoinformation och det ser ut som det är samma i båda datorerna.

Jo Konrad, det lustiga är att jag använder på utgående e-post: (smtp) smtprelay1.telia.com men efter det står det (Frånkoppad)

1
Bevaka tråden