Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Okorsad kabel mellan ADSL modem och Router?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 14:42

Vi ska få ADSL snart. Grejen är att modemet måste stå 30 meter ifrån routern. Så jag köpte en okorsad 30 meters kabel.
Men jag är konfunderad eftersom det i manualen till Router står att man ska använda den medföljande nätverkskabeln mellan routern och modemet, som är en korsad kabel.
Jag ringde och frågade adsl leverantören om det skulle gå att ha en okorsad kabel mellan routern och modemet. På han lät det som om deras modem skulle klara av en okorsad, men att det hängde routern.
I manualen till routern står det att det ska vara en korsad.
Så jag undrar om någon vet om det skulle fungera med en okorsad iaf? Routern är en Netgear MR 314.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 14:44

Kolla ADSLfakta hos Ken Ersson

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2003-04-29 15:19

Jag skulle först försöka med raka kabeln, funkar det inte skulle jag köpa ett RJ45 skarvdon (finns på Clas Ohlson för 79 spänn) och skarva din 30 m raka kabel med routerns medföljande korsade kabel.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 15:36

Med okorsad menade jag rak, har jag kommit fram till efter att ha läst på länken.

Det är precis så här jag vill ha det:

Jag tror att modemet jag kommer att få är ett Topcom Xplorer 871, men det är lite oklart. Och enligt illustartionen ska det gå bra med en 30 meter rak kabel. Antar att jag märker det när vi väl får modemet och det är påslaget.

En annan grej, Routern har ingen brandvägg, är det något man behöver för att vara säker om man är uppkopplad hela tiden?

1
Bevaka tråden