Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta nätverksskrivare, HP 1300n, till Macbook??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-06-17 16:00

Hejsan,

2 dagar med Macbook. Sitter på jobbet och skulle haft tillgång till skrivaren, men lyckas inte hitta nån vettig guide eller förstå hur jag ska göra.

Det är helt enkelt så att jag sitter på wlan:et på jobbet och vill installera nätverksskrivaren som finns.

Antingen direkt, till dess egna IP-nr, alternativt så delas den ut av stationära PC-datorer också (det kräver ju dock att dessa maskiner är igång när jag vill skriva ut...)

Nån som kan hjälpa? Har testat skriva in skrivarens egna IP-nummer lite varstans, utan större framgång.

Tacksam hjälp!

Har du först laddat ner drivaren från HP och installerat? Prova sedan att välja LPD, line printer deamon-alternativet under IP-skrivare. Se sedan till att inte ändra på det förvalda namnet. Se min post här: http://www.99.se/mac-os-x/76322-ip-skrivarproblem-kanske-tigerproblem.html

Tillägg: Har du kontakt med skrivaren? Gå till mappen Verktygsprogram i mappen Program och öppna Terminal. Skriv ping 192.168.1.100 eller vad nu din skrivare har för IP.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-06-18 18:09

Tackar för svaret, ska kolla på måndag, när jag sitter på rätt nätverk

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-20 09:57

Jag har just den skrivaren och fick det aldrig att fungera att skriva ut direkt via nätverket utan jag kopplade den till min Airport Extreme. Men om du får det att fungera berätta hur du gjorde.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-06-23 12:23

Gjorde som står i tråden, kollade om jag kunde pinga skrivaren, 192.168.0.151, det gick alla tiders, sen valde jag LPD, skrev in IP-nummer och datorn skötte resten.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-06-23 16:08

kl. 12:23 skrev jag ut ett tiotal pdf-filer, inga konstigheter.

kl. 16:05, nu, försökte jag skriva ut 2 andra pdf-filer, utan lycka, öppnade åter Terminal-fönstret, nu svarar inte skrivaren på Ping heller, men det går bra att skriva ut från andra datorer (PC).

wlanet fungerar, har inte ens slagit på eller av datorn!

Lättsamt som bara den med Äpple

Edit: La till skrivaren via "AppleTalk", det funkade det med, hoppas det funkar i all "oändlighet".

Senast redigerat 2009-06-23 16:38
1
Bevaka tråden