Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera AVCHD film till FCP?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en större mängd viktigt material filmat med en splitter ny Panasonic GH1, stillbildskamera.
Allt är filmat i 1080p 25 fps och filerna från SDHC-korten är sparade på en extern HDD.
Som jag förstår det behöver bilderna konverteras för att funka. FCP vill inte kännas vid materialet över huvudtaget och premiere öppnar dem, men vägrar spela dem på rätt sätt.

Jag har för mig att jag hört att 8GB AVCHD ska bli 50 GB när det är konverterat, men hur gör man? Det är väldigt viktigt material och jag måste ha det i FCP! Vad göra? Saknar jag en plugg må hända?

En midsommar kram till den som lyckas reda ut detta!

Mvh.
Anton Silver

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-06-19 14:17

Om jag kommer ihåg rätt så hjälpte jag en kompis med att få AVCHD filer till FCP.
Du ska använda File->Log and Transfer och via det fönstret borde du kunna få in ditt material.

Hoppas det hjälper.

Filerna (00001.MTS) är tyvärr 'grå' när jag försöker öppna dem, samma sak när jag drar dem till fönstret. Missar jag något?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-06-19 14:58

Har du kopierat hela katalogstrukturen från kortet?
I "Log and Transfer" fönstret klickar du "Add folder" och väljer katalogen med filerna.

Mapparna är omdöpta till datum, tid, scen och i undermappen ligger allt. DCIM, MIDC och PRIVATE. Så det bör vara allt. När jag väljer Add Folder och väljer en mapp så händer inget alls i fönstret. Inte ens ett felmeddelande.

Ibland när man drar över grejer från CD-ROM, DVD-ROM, Flash-kort, etc - så får man inga rättigheter till filerna när dom ligger på egen disk. Kolla mappens rättigheter - om du saknar rättigheter så tilldela dessa för mappen, alla undermappar och alla filer. Hela balunsen.

Njae, allt står som "läsa och skriva", det är säkert någon speciell plugin som krävs för AVCHD, men instruktionsboken verkar inte säga något... trist

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-06-19 18:28

vilken version av fcp har du?

Jag tankar in direkt från kortet/kortläsare och har aldrig några problem. Aldrig. Bara ett tips.

Kan inte Voltaic HD läsa .mts-filerna direkt och konvertera till exvis Apple Intermediate?

(Själv har jag lagt Voltaic HD på is tills vidare då de (korta) filer som demon levererade inte funkade i iMovie HD 06)

Toast 10 verkar ju också kunna hantera AVCHD på olika sätt. Bl a bränna på DVD med korrekt mappstruktur. Kanske kan vara något? (Fast som skivavbild istf fysisk media då kanske).

Final cut studio 2 kör jag. I detta projekt fanns det ingen möjlighet att få filerna från kortet, där emot är de egentligen bara dragna från kortet rakt över på disk, med hela strukturen, så det ska inte vara några problem. FCP verkar helt enkelt inte vilja bry sig om dem. Premiere får upp dem men kan inte konvertera... Jag kan ju inte vara den första som kör AVCHD, skumt.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-06-20 15:49

Testa med att lägga till en "Custom Path", välj mappen du skapat. Via den knappen -> preferences kan du även kolla att du faktiskt har AVCHD-plugin...

Välj sen "Add folder" Alltså mappen du skapat med datum, tid, scen...

Om det inte funkar nu så vet jag inte alls vad det kan vara för fel.

Jag sätter mappen (som heter "Pilot") med alla scener i som 'custom path'.
Och väljer sedan "Add folder" och letar upp en datum,tid,scen-mapp men inget händer. Ingen reaktion alls. Antingen måste jag byta ut namnen, (dvs. datum,tid,scen) till samma sak som den mappen heter när den dras från kortet- förutsatt att jag kommer på vad det är.

Annars är jag inne på det som Johan säger, köra VoltaicHD eller skapa en image-fil av mapparna. Hade bara hoppats på att det hela skulle gå mycket lättare, och har för mig att perian kan bli ett problem. Återkommer!

I prefs. ser det ut så här;
Pluggen verkar finnas och komma med FCP.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-21 11:11

Och du kör Leopard?

Yes, 10.5.7 på en unibody Macbook Pro, så det finns egentligen ingen anledning till varför det inte skulle fungera. Voltaic HD verkar inte gå att använda heller, eftersom det spontan kraschar när jag drar in materialet.

Jag är ju självklart livrädd för att det skulle vara något fel på materialet då jag fick åka 150 mil för att filma det. Men det bör inte vara någon fara då jag får upp det i Premiere i ett AVCHD 1080p-projekt. Dock 'hoppar' det och visar fel färger eftersom det inte är konverterat.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-06-21 13:23

Ännu kanske du kan testa att öppna filerna i MPEG Streamclip och konvertera i det programmet så att du får in filerna i FCP.

De vill inte öppnas i Streamclip alls, där emot fungerar de i Toast video player, men jag kan väl inte exportera ut dem där ifrån?

Bästa lösningen för någon med liknande problem. Köp en kamera som spelar in i .Mov! Aldrig sett på maken på bra workflow! Från kort till timeline på sekunder.

Har samma problem som trådskaparen. Har en Canon HF100 och när jag kopplar in den dyker den upp i datorn precis som den ska. Men när jag tar log & transfer så kommer där inte upp något. Har testat custom path och alla andra tips jag hittat på nätet =/,

Surt när stora anledningen till att jag köpte mac var att de ska va så himla bra o redigera film på och min pc med premier inte orkade med mts filer. För jag vill inte konvertera klippen innan "slut produkt".

Jag importerade med iMovie 09 och skickade sen vidare det för redigering i FC Express.
Omständligt, men funkar.

Löste sig genom att sätta i minneskortet i en sdläsare som jag satte i usb uttaget. Vet inte om jag möjligen hade någon inställning fel på kameran eller något men det är löst iaf.

Varje gång jag hör talas om problem med USB-kommunikation Mac/videokamera - så är det Canon. Varje gång. Sedan gamla DV-tiden. Och nu. Alltid Canon.
Kortläsare är nog dagens tips. En sådan ska man ändå ha. Man plockar ur kortet och laddar in i kortläsare/dator och trycker i ett tomt kort i kameran direkt - kameran ska alltid ska vara redo om något händer :-). Två kort är ett minimum anser jag och att låsa upp en fleratusenkronorskameran för att tanka in video är inte 2000-tal...liksom... :-). En kortläsare kostar några hundringar. Min är inte större än en platt tändsticksask. Sitter på iMacens fot.

Jag kör final cut studio 2 till Panasonic AG-HMC151s AVCHD-filer. Du måste uppdatera FCP till senaste (6.0.6) versionen för att programmet ska importera AVCHD korrekt. Testa detta om det inte redan löst sig...

Drar upp en gammal tråd men vill passa på att flika in att det fungerade klockrent när jag köpte en minneskortläsare. Så ligger nog något i det Zimmerman säger ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 11:41

Här kommer lösningen!

Jag hade själv samma problem, men kom på lösningen efter slitit mitt hår i bitar.
Kör Log & Transfer peka sedan mot AVCHD katalogen inte mot MTS filerna.
Om du har Canon ser det förmodligen ut så här:
Canon/Private/AVCHD
Fungerar klockrent!

1
Bevaka tråden