Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro 2009, en Prisanalys (RÄTTELSER VÄLKOMNA!)

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som titeln säger så välkomnar jag alla rättelser, det är inte säkert jag har räknat rätt, men om jag har det så är de nya Mac Pro 2009 helt för j*vligt prissatta.

  1. Hårddiskarna:
    Vi börjar helt enkelt med hårddiskarna. För dem vill apple ha: "1TB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s [+ 3.240,00 kr]", dvs 3240kr/styck. Du kan få FYRA-FEM STYCKEN 1tb-hårddiskar för det priset.

  2. Processorerna:
    Sedan så har vi processorn. De använder Xeon 5500 (Nehalem), Intels nyaste processorer. Som referens använder vi tillverkarnas inköpspriser i 1000-enhets-bulk. Som standard kommer Apples 2xQuad Core med "Two 2.26GHz Quad-Core Intel Xeon." (2st Intel Xeon EP E5520), vilket i svenska kronor kostar Apple 5900kr (2950kr styck). Vill man så kan man uppgradera till maxhastigheten med 2x2.93GHz (Intel Xeon EP X5570). Två av dessa värstingar kostar Apple 22000kr (11k styck). Iochmed att det gäller ett utbyte så måste vi räkna bort priset för standardkonfigurationen, alltså: 22000-5900kr = 16100kr. Det är vad det kostar Appleatt ge dig uppgraderingen. Vilket pris tar de då? "Två 2,93 GHz Quad-Core Intel Xeon [+ 27.820,00 kr]". Skämtar de eller? Kom ihåg att denna prismarginal är enbart på en komponent: Processorn, och trots det så överstiger denna marginal på EN ENDA komponent den vinst som de flesta tillverkare gör på den KOMPLETTA maskinen. Håller de kanske på med något top secret experiment för att se hur mycket överpris en människa tolererar? Testade att konfigurera allt till max och landade på 237.459,00kr.

  3. Skärmarna:
    Deras extremt vackra LED-skärm kostar ett gottigt "Apple LED Cinema Display (24" flat panel) [+ 8.595,00 kr]", att jämföra med snittpriser på 3500-5000kr för nästan-lika-snygga och lika bra skärmar som saknar Apple-logo. Dock så får man VERKLIGEN prisa Apple för deras pixelpolicy, där de går med på sisådär 3-4 utbyten (har själv varit med om det) om du har döda pixlar. Döda pixlar är nämligen oacceptabelt till ett sådant pris, speciellt när man jobbar inom design (vilket många av Apples kunder gör).

  4. Instickskort:
    PCI-Expresskort som ger fiberoptiskt uttag: "Dual-channel 4Gb Fibre Channel PCI Express card [+ 6.480,00 kr]", "Quad-channel 4Gb Fibre Channel PCI Express card [+ 10.800,00 kr]", dessa priser är långt bättre än alla konkurrenter (klicka i rutan för "FibreChannel" och sök), en frisk fläkt minst sagt. Dock så kostar deras RAID-kort: "Mac Pro RAID Card [+ 7.560,00 kr]", att jämföra med ungefär 1500kr för likvärdiga kort från andra tillverkare(skriv "raid" i sökfältet) där det även bevisats att Apples RAIDkort inte ger bättre prestanda än den Software RAID som redan finns i ALLA Mac Pros (ja, jag känner till att Apples RAIDkort har SAS, men de säljer inga sådana hårddiskar). Därtill så ger deras RAIDkort inte en enda extra SATA-port, utan ersätter de existerande portarna. Detta att jämföra med korten ovan som har högre prestanda, enormt mycket lägre pris, och 16 interna och 16 externa (på datorns baksida) SATA-portar, och ja, de är Mac-kompatibla.

  5. Grafikkort:Inget att klaga på, deras priser ligger precis rätt jämfört med PC-versionerna av korten (som ju kan flashas om med Mac-firmware, så det är tur att de kostar lika mycket annars hade alla intelligenta människor köpt PC-varianten och flashat den). Dock tråkigt att vi inte fått några grafikkortsalternativ med högre prestanda ännu (Apple Store USA har en del nyare kort).

  6. RAM-minne:
    De kräver +5400kr för 8x2GB DDR3 1066MHZ PC8500, och detta är EFTER avdraget från standardinstallationen av 6x1gb. Crucial (en av de bästa minnestillverkarna) tar 410 kronor STYCK för de stickorna, och det är konsumentpriset(!), ej tillverkarpris: 410x8 = 3280kr. Vi vet ju alla dock att minnen är något man inte ska köpa via Apple, då de sedan länge tagit stora överpriser. Skojigt nog så kan man köpa minnena separat och sedan sälja Apple-minnena, vilket gör att dina minnen blir gratis.

  7. AppleCare:
    Apple, liksom de flesta tillverkare, gör en jäkligt stor förtjänst på att sälja 3-årsgaranti som de flesta inte behöver utnyttja under garantitiden. Det är det briljanta med garantier; alla vill ha dem och få behöver utnyttja dem. På PC-sidan står garantierna för större delen av intäkterna, då komponenter prispressats bortom alla vinstmarginaler. Här har vi dock en tillverkare som tar enorma överpriser för komponenterna och DESSUTOM anser det rimligt att ta följande för garantin: "AppleCare Protection Plan for Mac Pro (w/or w/o Display) - Auto-enroll [+ 2.995,00 kr]". Det ni då ska tänka på är att ni kan köpa AppleCare för Mac Pro på eBay för 600kr, och JA ni kan registrera den på alla Mac Pros världen över, även Svenska.

  8. Prestanda:
    Trots att Apple har de absolut "bästa" Intel-processorerna som finns ute, vars styckpriser är ENORMT högt, och vars pris Apple sedan DUBBLAR, så kan vi fråga oss "var det värt det?". Prestandatester visar att Core i7, Nehalem-lillbrorsan, utpresterar Xeon i massvis av instanser, med till exempel närapå 40% bättre prestanda i ljudproduktion vid 32 Samples latency(Xeon går inte om förrän man kommer upp i 128 Samples-latency).

Listan ovan är fullt öppen för korrigeringar, kommer redigera den efter hand som det kommer invändningar.

Vad tycker ni om dessa pristrender?

- Konfigurera Mac Pro (Sverige).
- Configure Mac Pro (USA).

Senast redigerat 2009-06-18 14:22
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-18 14:34

Vill inte påpeka något nu. Och jag håller med att prisättningarna kan mycket gärna ifrågasätta...

Men man får också lägga till design och funktionalitet. Hur man än vill se det så är det ju skäligt att något som är snyggare och fungerar bättre kostar mer. Sen är ju frågan hur mycket mer.

Men vissta lite prissänkningar hade inte skadat.

Ursprungligen av Kajan:

Håller med att prisättningarna kan mycket gärna ifrågasätta...

Men man får också lägga till design och funktionalitet. Hur man än vill se det så är det ju skäligt att något som är snyggare och fungerar bättre kostar mer. Sen är ju frågan hur mycket mer.

Men vissta lite prissänkningar hade inte skadat.

Detta är inte en Mac-vs-PC-tråd, detta handlar *enbart* om vad Apple betalar för komponenterna vs. vad de sedan kräver av kunden.

Har inte detta diskuterats tidigare, och vad har det lett till? Vad kan en sån här tråd leda till?

Javisst, Apple kör med mycket högre marginal på komponenterna. Det vet vi vid det här laget.

Men vi köper ju produkterna ändå. Varför skulle de då sänka priserna? Det är ju bara enkel "kapitalistisk matematik" - att sätta priset efter vad man tror att kunderna är beredda att betala.

Enda sättet att visa att man inte är beredd att betala priset, är att låta bli att köpa, att låta plånboken tala. Köp minnena någon annanstans. Köp diskarna någon annanstans.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-18 16:39
Ursprungligen av c.hilding:

Detta är inte en Mac-vs-PC-tråd, detta handlar *enbart* om vad Apple betalar för komponenterna vs. vad de sedan kräver av kunden.

Ok. Uppfattat. Inte riktigt så jag menade men med risk för att det blir en Mac-vs-PC tråd så skippar jag att säga mer.

Jag förstår att du bara ville se om det var ett rätt räknat.

Ursprungligen av c.hilding:

Detta är inte en Mac-vs-PC-tråd, detta handlar *enbart* om vad Apple betalar för komponenterna vs. vad de sedan kräver av kunden.

"Kräver"? Sist jag kollade var det frivilligt att handla. Det kallas för marknadsekonomi och fungerar alldeles utmärkt.

Ursprungligen av Samuel K:
Ursprungligen av c.hilding:

Detta är inte en Mac-vs-PC-tråd, detta handlar *enbart* om vad Apple betalar för komponenterna vs. vad de sedan kräver av kunden.

"Kräver"? Sist jag kollade var det frivilligt att handla. Det kallas för marknadsekonomi och fungerar alldeles utmärkt.

Du märker ord, vad har det för nytta i diskussionen? Du förstod nog vad jag menade, men här är stycket omskrivet för att förtydliga: "Detta är inte en Mac-vs-PC-tråd, detta handlar *enbart* om vad Apple betalar för komponenterna vs. vad de sedan förväntar sig att kunden ska betala".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har inte detta diskuterats tidigare, och vad har det lett till? Vad kan en sån här tråd leda till?

Javisst, Apple kör med mycket högre marginal på komponenterna. Det vet vi vid det här laget.

Detta är ett Macforum, och eftersom Apple nyligen släppt en modell med sällan skådat överpris så är det väl *väldigt* aktuellt att ta upp detta?

Vart det leder? Vi får reda på hur prisbilden faktiskt ser ut och kan fatta informerade beslut, till exempel om vi vill ha 2xQuad-macen men stannar på baskonfigurationens 2x2.26 för att slippa betala det sjuka processorpriset nu när vi vet hur gigantiskt stor marginalen är (vilket går ut över oss när vi köper 1 dator till priset av 2), eller om man rentav undviker hela köpet för att t.ex. försöka hitta 2008 års modell till ett bra pris då de är enormt mycket mer prisvärda, där har du två exempel på vart det leder.

Välkomnar rättelser ifall det är något som är inkorrekt.

Senast redigerat 2009-06-19 00:20

Det var väldigt vad defensivt det blev i c.hildings tråd och då är det inte ens någon som ännu har ifrågasatt c.hildings prissättning. Apple måste ha världens bästa kunder om kunderna VILL betala överpriser, eller i alla fall inte vara informerade om vad det är de betalar för.

Ursprungligen av axeman:

Det var väldigt vad defensivt det blev i c.hildings tråd och då är det inte ens någon som ännu har ifrågasatt c.hildings prissättning. Apple måste ha världens bästa kunder om kunderna VILL betala överpriser, eller i alla fall inte vill vara informerade om vad det är de betalar för.

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Dina Apple-datorer hade fungerat exakt lika bra även om de kostat 40% mindre.
Jämförelsen med tavlor känns mest löjlig...

Två mycket välskrivna poster.

Är det verkligen ingen som har invändningar mot prisberäkningarna? Analysen är som sagt öppen för rättelser.

Ursprungligen av c.hilding:

Detta är ett Macforum, och eftersom Apple nyligen släppt en modell med sällan skådat överpris så är det väl *väldigt* aktuellt att ta upp detta?

Ja, du får väldigt gärna ta upp detta. Jag är bara tveksam till om det kan leda till något konstruktivt.

För vem av oss kan avgöra vad som är överpris? En dator prissätts inte enbart efter de ingående komponenternas pris. Det är så mycket annat som ingår i värderingen. Det handlar om utvecklingskostnader, det handlar om design, det handlar om "statusvärde", det handlar om att ha högre marginal på vissa produkter för att ta igen det man förlorar på andra produkter, det handlar om programvara som ingår, osv.

Och sist men inte minst, så handlar det om marknadsekonomi, vilket jag och andra redan har påpekat. Om Apple tror att vi är beredda att betala 25.000 för en dator, trots att den bara kostar 10.000 i komponentkostnader, så kommer de att ta 25.000. Varför skulle de bara ta 20.000 för den datorn? För att vara snälla?

Upprepar det som sagts ett par gånger redan i tråden: Man måste inte köpa. Om det är för dyrt, köp en annan billigare dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 16:37

Det sjukaste Apple kommit med på år och dagar är ju MINI displayport på deras LED och inte sedan släppt en konverterade från mini till displayport.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-18 17:11

Tycker det är synd att inte Apple har en mer aggressiv prissättning på sina lite kraftfullare datorer så att man kunde motivera att köra Apple på de stationära maskinerna på jobbet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-19 02:44

Att ifrågasätta prissättningen är högst väsentligt eftersom det inte bara är ekonomiskt välbärgade företag som vill köpa Apples produkter utan även privatpersoner. Då är det inte rimligt att deras hårdvara kostar som 2 stycken toppdatorer. Nu betalar man visserligen inte bara för hårdvaran utan även för mjukvara som är helt fantastisk för att ge dig som användare ett bättre och snabbare workflow. Men hårdvaran borde gå ner 30% i pris idag, de säljer då mer datorer och har därmed samma vinst, och de får fler mac-användare.

Vi tar exemplet MacBook Air, den kostade extremt mycket. Men då hade dom också utvecklat en helt ny teknik ifrån scratch, vilket gör att priset är befogat och inte satt pga att "Vi är Apple", men det anser jag att det är nu, när man kan köpa samma teknik för ett mer rimligt pris. Vi talar inte en liten marginal, vi talar nästan dubbla priset, så iallafall 30% sänkning skulle ta ner dem på jorden igen. +28000kr för processorer som kostar dem 16000kr? Detta får ju folk att överväga att ta olagliga vägar för att få det man vill ha. Ingen bra utveckling, speciellt inte när man vill köpa produkterna och stödja ett företag som bryr sig så pass mycket om kunden.

Konsumenter ifrågasätter prissättning genom konsumtion, antingen köper de eller så köper de inte. Priset har inte sällan lite att göra med kostnaden utan mer med vad kunderna förväntas vilja betala.

För mig är min mac pro och min macbook air helt rätt prissatta, jag har köpt dem båda. Inköpspriset är för mig inte lika intressant som priset för driften och då menar jag inte någon slags månadskostnad utan helt enkelt det att jag slipper problem och har något som fungerar perfekt för mig.

"Överpris", "extremt mycket", "skämtar de" passar möjligtvis inne på Lidl eller Ö&B där man har priset som enda intressanta fråga. På Apple passar orden mycket sämre.

En jämförelse som poppar upp, men säkert är helt kass, är konst. Varför betala tjugosjutton miljoner för en tavla? Duken, färgen och tiden det tar att måla den gör att priset borde vara 9 000:-. Försäljningspriset är således ett överpris, extremt mycket och nog faktiskt också ett skämt. Eller?

Dina Apple-datorer hade fungerat exakt lika bra även om de kostat 40% mindre.
Jämförelsen med tavlor känns mest löjlig...

Ursprungligen av akerstrom:

Konsumenter ifrågasätter prissättning genom konsumtion, antingen köper de eller så köper de inte. Priset har inte sällan lite att göra med kostnaden utan mer med vad kunderna förväntas vilja betala.

För mig är min mac pro och min macbook air helt rätt prissatta, jag har köpt dem båda. Inköpspriset är för mig inte lika intressant som priset för driften och då menar jag inte någon slags månadskostnad utan helt enkelt det att jag slipper problem och har något som fungerar perfekt för mig.

"Överpris", "extremt mycket", "skämtar de" passar möjligtvis inne på Lidl eller Ö&B där man har priset som enda intressanta fråga. På Apple passar orden mycket sämre.

En jämförelse som poppar upp, men säkert är helt kass, är konst. Varför betala tjugosjutton miljoner för en tavla? Duken, färgen och tiden det tar att måla den gör att priset borde vara 9 000:-. Försäljningspriset är således ett överpris, extremt mycket och nog faktiskt också ett skämt. Eller?

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Dina Apple-datorer hade fungerat exakt lika bra även om de kostat 40% mindre.
Jämförelsen med tavlor känns mest löjlig...

Synd att jämförelsen övergår din förmåga, det är bara att beklaga

Vad det gäller priser så vet jag att de går hand i hand med de kvaliteter som intresserar mig. Tycker du det är för dyrt? Helt ok, gnäll och köp en Dell.

Apple är löjligt dyra på uppgraderingar. Baspriserna är dock ofta helt okej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-19 18:31

Folk reagerar som om c.hilding hade attackerat deras egna företag. Våga ifrågasätta som kund.

Ursprungligen av andyn:

Folk reagerar som om c.hilding hade attackerat deras egna företag. Våga ifrågasätta som kund.

Ifrågasätt om du vill, själv har jag ju som sagt inget problem med priset så varför skulle jag vilja "våga" ifrågasätta?

Glöm inte heller att den senaste Mac Pro-generationen introducerades och prissattes i mars när dollarn var uppe och vände över 9 kronor. Den senaste tiden har den pendlat mellan 7.50-7.90. Och den skillnaden gör ganska mycket på en så pass dyr maskin.

Tillägg: Ska man göra ovanstående analys bör man också ta hänsyn till vad komponenterna kostade när maskinerna utvecklades och sattes i produktion. De tenderar ju att rasa i pris ganska duktigt så snart tillverkarna fått volym, så att jämföra med vad man betalar tre månader senare kan bli rätt missvisande.

Och så får man också tänka på att priset inkluderar frakter. Mac Pron är ganska skrymmande och skeppas med express från fabriken i Irland. Det är inte gratis och den fria frakten som kunder och direktköpande återförsäljare har ska naturligtvis hämtas hem någonstans.

Intressant inlägg i debatten, ohennig!

Ursprungligen av ohennig:

Glöm inte heller att den senaste Mac Pro-generationen introducerades och prissattes i mars när dollarn var uppe och vände över 9 kronor. Den senaste tiden har den pendlat mellan 7.50-7.90. Och den skillnaden gör ganska mycket på en så pass dyr maskin.

Ja, den ser ut att ha lanserats i Sverige när dollarn var värd 8.50 kronor.

Om man jämför standardkonfigurationen i Apple Store USA vs Apple Store Sverige så har vi följande priser i dagens läge: 34995 Kronor vs. 3299 Dollar.

Det första vi MÅSTE göra för att kunna hitta den växelkurs som använts är att ta bort den Svenska momsen på 25% (eftersom den läggs till på priset och inte har något med växelkursen att göra), vilket ger oss: 34995 / 1.25 = 27996 Kronor.

Därefter delar vi denna summa med dess pris i Dollar (som i sig bara innehåller 1% moms så det låter vi vara, de lyckliga jäklarna i USA): 27996 / 3299 = ~8.486 Kronor per dollar, vilket är den växelkurs de använt när de satte priset.

Idag är dollarn värd 7.857 Kronor, vilket skulle ge oss följande pris:
(7.857 * 3299) * 1.25 = 32400 Kronor.

Alltså en sänkning på 2595 Kronor, "jippi!". Det är ju dock alltid något och de får gärna göra det.

Ursprungligen av ohennig:

Tillägg: Ska man göra ovanstående analys bör man också ta hänsyn till vad komponenterna kostade när maskinerna utvecklades och sattes i produktion. De tenderar ju att rasa i pris ganska duktigt så snart tillverkarna fått volym, så att jämföra med vad man betalar tre månader senare kan bli rätt missvisande.

Mycket riktigt, men de priser jag har räknat på är vad komponenterna kostade i 1000-pack i slutet av 2008. Intels priser är fortfarande desamma idag och har inte gått ner ännu.

Ursprungligen av ohennig:

Och så får man också tänka på att priset inkluderar frakter. Mac Pron är ganska skrymmande och skeppas med express från fabriken i Irland. Det är inte gratis och den fria frakten som kunder och direktköpande återförsäljare har ska naturligtvis hämtas hem någonstans.

Ja, visst kostar frakt lite grann, men Apple har kontrakt med både DHL, Fed-Ex och TNT. Speciellt TNT som de brukar använda när de skickar skrymmande lådor från Irland. Tänk då på att de (precis som alla företag som blir stamkunder hos en fraktfirma) förhandlat fram ett bra pris, och att de inte heller betalar någon moms på priset eftersom de är ett företag. Frakten kan absolut inte överstiga 500kr, högt räknat, och precis som valutakursen så har detta marginellt med priset att göra.

Senast redigerat 2009-06-20 00:11
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-19 22:41
Ursprungligen av c.hilding:

Mycket riktigt, men de priser jag har räknat på är vad komponenterna kostade i 1000-pack i slutet av 2008.

Det fanns inga Mac Pro med Nehalem i slutet av 2008. Apple lanserade sin maskin i Mars 2009 och Intel lanserade officiellt Nehalem-plattformen i April 2009.

Men sedan processorerna släpptes ut till distributörerna April 2009 och fram till nu har priserna sjunkit ungefär 1000 kr (ex moms) för en X5570 och en hundralapp för en E5520.

Ursprungligen av Mija:
Ursprungligen av c.hilding:

Mycket riktigt, men de priser jag har räknat på är vad komponenterna kostade i 1000-pack i slutet av 2008.

Det fanns inga Mac Pro med Nehalem i slutet av 2008. Apple lanserade sin maskin i Mars 2009 och Intel lanserade officiellt Nehalem-plattformen i April 2009.

Men sedan processorerna släpptes ut till distributörerna April 2009 och fram till nu har priserna sjunkit ungefär 1000 kr (ex moms) för en X5570 och en hundralapp för en E5520.

Vad är din poäng med "Det fanns inga Mac Pro med Nehalem i slutet av 2008"? Vad hade det med processorns inköpspris att göra?

Xbit-labs läckte en prislista i November 2008 med detaljerna runt varje processor i den nya Nehalem-familjen (i 1000-pack). Intel har tagit beställningar sedan länge, men skickade inte ut processorerna till tillverkare förrän den 31a Mars 2009 (oväsentlig info men du verkade ha oklart för dig där).

Priserna idag är exakt desamma som på Novemberlistan (som läcktes av Xbit-labs, inte att förvirras med Junilistan), vilket du ser om du jämför med Intels officiella prislista; det stämmer alltså inte alls att de har sjunkit med en tusenlapp, vart fick du det ifrån? Däremot så lär de sjunka i pris senast det 4e kvartalet, då de har hållt på och ökat produktionen gradvis, från att 20% av alla skickade Xeon-processorer var Nehalem i Q1, till 75% i Q4, efter hand som de flyttar över produktionen till den nya processorfamiljen (vilket leder till att tillgången ökar och priserna går ner).

Hittade något mycket intressant, läsvärt. Bekräftar vad jag sagt om att Mac Pro 2008 var mycket mer resonabelt prissatt och att Apples marginal förstorats massivt i år trots att priset för komponenterna är detsamma som förra året. De rider väl "ny teknologi"-vågen och illusionen om att det "måste vara dyrt eftersom det är nytt och det är ju Apple".

Citat:

The prices posted are for the Apple systems in their default configurations. Also included is the cost per CPU for each year the system was produced. The 2008 Mac Pros were very reasonable and well priced. The cost of the Nehalem chips are similarly priced to previous generation CPU's that Apple has used for their Mac Pro's. Unfortunately the cost of the new Mac Pros has increased significantly (without their component cost going up).

They are charging a premium. I don't see how they can justify the price tag of the 2.26 model when they are paying $374 a CPU. The margin is above and beyond anything Apple has ever charged. Perhaps they are doing so because they expect less sales during these tough times.

Here's all of the base configuration prices including the 2009 models just released:

2006
Mac Pro Quad 2.0GHz $2,199
Mac Pro Quad 2.66GHz $2,499
Mac Pro Quad 3.0GHz $3,299

2007
Mac Pro Quad 2.0GHz $2,199
Mac Pro Quad 2.66GHz $2,499
Mac Pro Quad 3.0GHz $3,299
Mac Pro 8-core 3.0GHz $3,997

2008
Mac Pro Quad 2.8GHz (2008) $2,299
Mac Pro 8-core 2.8GHz (2008) $2,799
Mac Pro 8-core 3.0GHz (2008) $3,599
Mac Pro 8-core 3.2GHz (2008) $4,399

2009
Mac Pro Quad 2.66GHz $2,499
Mac Pro Quad 2.93GHz $2,999
Mac Pro 8-core 2.26GHz $3,299
Mac Pro 8-core 2.66GHz $4,699
Mac Pro 8-core 2.93GHz $5,899

Intel Processor Pricing

* 2008 Models:
1 x 2.80GHz E5462 Harpertown: $797 ($2299 overall Mac Pro price)
2 x 2.80GHz E5462 Harpertown: $797 x 2 = $1594 ($2699 overall Mac Pro price)
2 x 3.00GHz X5472 Harptertown: $958 x 2 = $1914 ($3599 overall Mac Pro price)
2 x 3.20GHz X5482 Harpertown: $1279 x 2 = $2558 ($4399 overall Mac Pro price)

* 2009 Models:
1 x 2.66GHz W3520 Bloomfield: $284 ($2499 overall Mac Pro price)
1 x 2.93GHz W3540 Bloomfield: $562 ($2999 overall Mac Pro price)
2 x 2.26GHz E5520 Gainestown: $373 x 2 = $746 ($3299 overall Mac Pro price)
2 x 2.66GHz X5550 Gainestown: $958 x 2 = $1916 ($4699 overall Mac Pro price)
2 x 2.93GHz X5570 Gainestown: $1386 x 2 = $2772 ($5899 overall Mac Pro price)

As you can see, the component prices remained largely the same, but they now charge $1500 more for each machine. These are base configurations, and the gap gets even wider if you start adding in extras since they've also raised prices for addon components such as hard drives and memory.

Kombinera sedan detta med Sveriges 25% moms så hamnar du där vi är idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-20 01:56

Som flera redan påpekat så röstar konsumenter "med fötterna", dvs. vi köper inte något som vi inte tycker är värt sitt pris. Det sk. jämviktspriset är en funktion av utbut och efterfrågan - ett rationellt företag kommer alltså att ta exakt så mycket betalt att de maximerar sin vinst på produkten de säljer. Detta har lite eller inget att göra med produktionskostnaden, bortsett från att olönsamma produkter inte kommer att tillverkas.

Det är givetvis helt ok att kalla Apple för irrationella, men med hänsyn till deras resultat de senaste åren skulle jag inte dela den uppfattningen. Dock tycker jag ändå att det kan vara vettigt att beräkna den komponentkostnad man själv skulle ha för att bygga en motsvarande maskin, för att som rationell konsument kunna fatta ett informerat beslut. Om inte annat kommer mellanskilnaden att utgöra premien för Apples design och möjligheten att köra OS X med tillhörande programvara.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-20 07:59
Ursprungligen av c.hilding:

det stämmer alltså inte alls att de har sjunkit med en tusenlapp, vart fick du det ifrån?

Det är från prislistorna från Intels officiella distributörer. Medelvärde från en engelsk, en dansk och en svensk (det skiljer några tiotals kronor mellan dom).

Inte random lista hittad på internet.

Ursprungligen av c.hilding:

Intressant inlägg i debatten, ohennig!

Merci!

Ursprungligen av c.hilding:

Ja, den ser ut att ha lanserats i Sverige när dollarn var värd 8.50 kronor.

Om man jämför standardkonfigurationen i Apple Store USA vs Apple Store Sverige så har vi följande priser i dagens läge: 34995 Kronor vs. 3299 Dollar.

Det första vi MÅSTE göra för att kunna hitta den växelkurs som använts är att ta bort den Svenska momsen på 25% (eftersom den läggs till på priset och inte har något med växelkursen att göra), vilket ger oss: 34995 / 1.25 = 27996 Kronor.

Därefter delar vi denna summa med dess pris i Dollar (som i sig bara innehåller 1% moms så det låter vi vara, de lyckliga jäklarna i USA): 27996 / 3299 = ~8.486 Kronor per dollar, vilket är den växelkurs de använt när de satte priset.

Idag är dollarn värd 7.857 Kronor, vilket skulle ge oss följande pris:
(7.857 * 3299) * 1.25 = 32400 Kronor.

Alltså en sänkning på 2595 Kronor, "jippi!". Det är ju dock alltid något och de får gärna göra det.

Den växelkurs som Apple använder ligger lite över den faktiska, eftersom de försäkrar sig mot valutaförändringar för att kunna hålla priserna över en modells livslängd. Enklare för alla att hålla reda på, men ibland trist för konsumenten, men det kan lika gärna gå åt andra hållet.

Ett bra (kanske inte ur svenskt perspektiv) exempel är förra generationens MacBook som var ungefär 15 procent billigare i Sverige än i Danmark (och Euroländerna). Och fram till Unibody-modellernas intåg hade vi ju faktiskt ett ganska gynnsamt prisläge här hemma, efter att dollarn gått upp från bottennoteringarna förra sommaren.

Ursprungligen av c.hilding:

Mycket riktigt, men de priser jag har räknat på är vad komponenterna kostade i 1000-pack i slutet av 2008. Intels priser är fortfarande desamma idag och har inte gått ner ännu.

Då hade du tänkt på det. Bra.

Ursprungligen av c.hilding:

Ja, visst kostar frakt lite grann, men Apple har kontrakt med både DHL, Fed-Ex och TNT. Speciellt TNT som de brukar använda när de skickar skrymmande lådor från Irland. Tänk då på att de (precis som alla företag som blir stamkunder hos en fraktfirma) förhandlat fram ett bra pris, och att de inte heller betalar någon moms på priset eftersom de är ett företag. Frakten kan absolut inte överstiga 500kr, högt räknat, och precis som valutakursen så har detta marginellt med priset att göra.

Självklart har de storkundsavtal som många inte ens vågar drömma om, men många bäckar små.

Vad jag dock glömde i min förra "invändning" är att du inte räknade med priset för Operativsystem, iLife, garantier, telefonsupport och utveckling. Mjuka kostnader som också ska täckas, inte bara komponent- och produktionskostnader.

Nu känner jag samtidigt att jag inte är så jättevass i min argumentation denna sena timme, men du bad ju om lite mothugg .

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-19 23:33

Sen är det ju egentligen helt ointressant vad Apple tar betalt i förhållande till 1000-packpriser på komponentnivå.

Det som är intressant är om man jämför med vad andra tillverkare tar betalt av kunden för en liknande maskin eller vad det skulle kosta om man bygger själv av lösa delar.

Om ni granskar listan i ovanstående post så ser ni ett mycket tydligt exempel:

2008:
2 x 2.80GHz E5462 Harpertown: $797 x 2 = $1594 ($2699 overall Mac Pro price)

2009:
2 x 2.26GHz E5520 Gainestown: $373 x 2 = $746 ($3299 overall Mac Pro price)

- Processorn kostade Apple 1600 dollar förra året och var 60% av slutpriset.
- Processorn i årets modell kostar HÄLFTEN av det, och står för 22.5% av priset.
- Utöver processorbesparingen så är moderkortet i årets modell både mindre komplext och billigare då hela nordbryggan, FSB (Front Side Bus) och minneskontrollern flyttats in i processorn (tack vare tekniken i den nya Nehalem-generationen).
- Trots dessa massiva besparingar i tillverkningskostnad så har priset gått upp med 600 dollar. Artificiell inflation för att öka vinstmarginalerna. Tänk lite på detta.

Ett sådant enormt innovativt och fantastiskt företag som Apple är värda vårat stöd och jag vill absolut att de ska växa finansiellt så att de kan slå sig fram på marknaden, men det finns en gräns då de skinnar sina kunder något förj*vligt och riskerar att göra kunder upprörda. De har passerat den gränsen i år.

Mycket bra jämförelse med Early 2008 modellerna. De var otroligt lågt prissatta jämfört med årets modeller när man jämför komponent priserna. Man kan dessutom inte hänvisa till att fysiska butiker skall ha en förtjänst på såld dator utan det är i princip en plus minus noll affär om de inte säljer med ett Apple Care paket och minnen mm.

Bevaka tråden