Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text försvinner när jag sparar till pdf

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lagt in en text som ska finnas med på nästan alla sidorna i en folder. Jag har lagt in texten och ett färgfält högst upp i A-master (jag kallar det formatmallar osäker på om det heter så officiellt men det funkar ju som andra former av formatmallar). När jag sparar ner .pdf så försvinner texten som ska finnas med på vänster sida.

Jag ser ju att texten ligger kvar där när jag markerar, men den verkar ha ändrat färg inte heller loggan som ska ligga där syns. Jag förstår inte varför det blir så. Det är ju precis samma text och samma bild som den till höger. Någon som har någon idé om vad det beror på och hur jag åtgärdar det?

Sidorna du refererar till heter "Mallsidor".
Om du har ett dokument med uppslag måste du lägga in objektet på både höger och vänster mallsida om du vill ha med det på båda. Detta då du har ett malluppslag och inte bara EN sida utan TVÅ, en höger och en vänster. Dock kallas uppslaget för just A, men består som sagt av två separata sidor. Har du ett dok med singelsidor så har du ju bara en mallsida. Då räcker det att lägga det på denna.

/

Fast jag har med texten på båda mallsidorna kanske var jag otydlig där men texten finns med på båda mallsidorna och det syns också bra på båda sidorna i InDesign dokunentet, men när jag sparar som pdf försvinner det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 16:03

Kanske är några inställningar i pdf exporteringen? Händer samma sak om du sparar till andra format?

Ursprungligen av pxl:

Kanske är några inställningar i pdf exporteringen? Händer samma sak om du sparar till andra format?

Kan vara det Det verkar funka när jag sparar till .eps. Får prova mig fram lite och se om det går att ändra inställningen annars har jag en nödlösning.

Är det ett typsnitt som saknas? I så fall kan det inte inkluderas i pdf-en. I min version av InD (CS2) får texten en skär bakgrund (ja, rosa kan man också kalla den ) på skärmen när typsnitt saknas.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det ett typsnitt som saknas? I så fall kan det inte inkluderas i pdf-en. I min version av InD (CS2) får texten en skär bakgrund (ja, rosa kan man också kalla den ) på skärmen när typsnitt saknas.

Jo visst så är det för mig också, men nej det är precis samma text till höger och vänster samma typsnitt också

Jag löser det genom att lägga dit texten i varje dokument istället, men märkligt är det lutar åt att det är någon inställning när jag sparar som .pdf. pxl nämnde det verkar trots allt troligast.

Är det inte så att du inte har tilldelat din mallsida på det dokument du skriver ut?
Kolla att det visas ett A på ditt dokument i paletten.

- Slice -

Förra inlägget kanske var tokigt… hehe… sorry!

Prova att skapa textkonturer av texten och se om det kommer med i PDF'en då.

- Slice -

Ursprungligen av - Slice -:

Förra inlägget kanske var tokigt… hehe… sorry!

Prova att skapa textkonturer av texten och se om det kommer med i PDF'en då.

- Slice -

Nej det syns inte heller. Tack för tipset allt är värt att pröva
Jag löste problemet genom att lägga texten på varje vänster sida istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 09:40

Provade du att se hur sidan såg ut när du förhandsvisade ( W ) eller förhandsvisade övertryck.

Detta är ett bra sätt att felsöka när saker inte syns i utskrift eller export.

Janne

1
Bevaka tråden