Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omformatera - spara program?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har tänkt att ominstallera min MacBook eftersom den beter sig lite underligt och har blivit allmänt seg. Jag har några program, både gratis och nedladdade/köpta, som jag självklart vill ha kvar. Räcker det att dra dessa program ur programmappen i finder till en extern hårddisk exempelvis? Jag vill nämligen göra en ren installation då jag har installerat en massa som jag egentligen inte behöver, som jag tror ligger och spökar nånstans.

Mvh Claes

Ursprungligen av blackheim:

...vill ha kvar. Räcker det att dra dessa program ur programmappen i finder till en extern hårddisk exempelvis...

Det beror på vad du menar med att "ha kvar".

Om du vill behålla inställningarna du har i de olika programmen, och du vill slippa skriva in serienr m.m. igen, så räcker det inte. Då behöver du även spara undan andra filer - som kan ligga på lite olika ställen (Library, Application Support, Preferences, osv).

Hur många program handlar det om - som du vill ha kvar? Är et inte enklare att helt enkelt installera om de program du vill ha kvar?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror på vad du menar med att "ha kvar".

Om du vill behålla inställningarna du har i de olika programmen, och du vill slippa skriva in serienr m.m. igen, så räcker det inte. Då behöver du även spara undan andra filer - som kan ligga på lite olika ställen (Library, Application Support, Preferences, osv).

Hur många program handlar det om - som du vill ha kvar? Är et inte enklare att helt enkelt installera om de program du vill ha kvar?

Är inte svaret på frågan "Arkivera och installera"?

Ursprungligen av fullkoll:

Är inte svaret på frågan "Arkivera och installera"?

Nej, han vill ju bli av med en del av programmen, och "börja om" med bara ett fåtal program kvar.

Ett alternativ vore att först köra en "arkivera och installera" och sedan ta bort oönskade program med t ex Appdelete som rensar bort allt som hör till resp program.

Rätt enkelt i mitt tycke och framför allt enklare än att själv gräva fram det som de önskade programmen behöver.

Ja, egentligen håller jag med dig. Då har man kvar inställningar m.m. till de program man vill ha kvar. Jag hade själv valt den lösningen om jag skulle installera om.

Men samtidigt så kan man inte helt lita på att de där "Delete"-programmen verkligen tar bort allt. Så om man vill vara säker på att allt är rensat så får man köra den andra lösningen.

Hej!

Tack för svaren. Det handlar om program som 1Password, VisualHub och Submerge, som jag har köpt och gärna vill ha kvar. 1Password kan jag kanske synka med iPoden för att ha kvar alla lösenord. De andra kanske jag kan ladda ner igen.
Det skulle kännas bäst att göra en "riktigt" ominstallation av systemet då det dels har blivit väldigt segt, och dels har jag väl kvar lite Windows-tänk i mej.

Mvh Claes

1
Bevaka tråden