Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag skulle föredra mindre moderering i trådarna

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-06-18 11:51

Bevisligen bryter man mot reglerna när man postar ett inlägg med kritig i en befintlig tråd.
Även om inlägget är helt relevant till beteendet i den aktuella tråden.
Men då det antagligen var lite för känsligt för moderatorerna i iphone 3.0-tråden så postar jag väl här istället då.

Var ett tag sedan jag var inne på 99mac och givetvis förstår jag vitsen med att ha moderator som håller ordning på forumet. Och ja, det kan vara ett problem på forum att folk inte läser först, utan bara frågar.
Men så är människor….vi är lata till naturen.
En del har faktiskt också svårt att sjävla tillgodogöra sig information och hitta releventa delar. Och om det då är ett specifikt problem så är det underbart att komma till ett sådant här forum och få hjälp med sina problem.
Men tänk vad fantastikt va - att kunna ställa en "enkel" fråga. Och sedan få ett snabbt svar på den samma. Sedan att denna fråga är "enkel" för just Dig behöver ju inte betyda att det är enkelt för frågeställaren att hitta svaret på denna fråga….men ja ja.

Dit jag vill komma är att det verkar vara en otroligt tråkig stämning här nu.
Moderatorer som låser trådar till höger och vänster - för denna tråden fanns visst innan - på sidan 31. Hittade du inte den? Fy!.
Och moderatorer (och andra välvilliga forummedlemmar) som väldigt hjälpsamt, vänligt och snabbt hjälper dig med svar som "detta har frågats innan" eller "letade du ens innan du frågade" eller "sådana är R E G L E R N A". Fy dig!

Det känns som att hälften av inläggen går åt till att tillrättavisa medlemmar om att de använder forumet på fel sätt. Istället för att hänvisa till rätt tråd. Länka till ett relevant svar. Varför inte då göra en FAQ med de vanligast frågorna och svaren som man kan länka till när de här "standardfrågorna" kommer.
Jag tror inte att ni går rätt väg just nu. Ni behöver hjälpa oss istället och visa hur vi skall hitta informationen och var vi hittar den.
Endast genom att undervisa oss kan ni få oss att ändra beteende.
Ni kan slå oss på fingrarna hur mycket ni vill… men det kommer inte funka.

Men jag antar att vissa gillar att leka polis. Så har det ju alltid varit.
Men man kan ju vara en snäll polis

Missförstå mig rätt.
Jag förstår att ni moderatorer (och andra frekventa forummedlemmar) lägger ner er själ i det här och att ni i alla fall en gång i tiden tyckte det var kul att hjälpa till här på forumet. Men om ni har passerat det stadiet att det inte är kul att hjälpa till längre.
Då kanske ni skall fundera på att sluta med det.
Kanske bättre då att ignorera den stackarns som kanske inte orkar/vill/kan hitta information på det sätt som du tycker är rätt. Så kanske någon annan kan få hjälpa honom…

Så tycker jag.
Fast nu har jag säkert brutit mot R E G L E R N A!

Mvh Andreas

  • Medlem
  • 2009-06-18 11:36

Jag skulle föredra mindre moderering i trådarna

Var ett tag sedan jag var inne på 99mac och givetvis förstår jag vitsen med att ha moderator som håller ordning på forumet. Och ja, det kan vara ett problem på forum att folk inte läser först, utan bara frågar.
Men så är människor….vi är lata till naturen.
En del har faktiskt också svårt att sjävla tillgodogöra sig information och hitta releventa delar. Och om det då är ett specifikt problem så är det underbart att komma till ett sådant här forum och få hjälp med sina problem.
Men tänk vad fantastikt va - att kunna ställa en "enkel" fråga. Och sedan få ett snabbt svar på den samma. Sedan att denna fråga är "enkel" för just Dig behöver ju inte betyda att det är enkelt för frågeställaren att hitta svaret på denna fråga….men ja ja.

Dit jag vill komma är att det verkar vara en otroligt tråkig stämning här nu.
Moderatorer som låser trådar till höger och vänster - för denna tråden fanns visst innan - på sidan 31. Hittade du inte den? Fy!.
Och moderatorer (och andra välvilliga forummedlemmar) som väldigt hjälpsamt, vänligt och snabbt hjälper dig med svar som "detta har frågats innan" eller "letade du ens innan du frågade" eller "sådana är R E G L E R N A". Fy dig!

Det känns som att hälften av inläggen går åt till att tillrättavisa medlemmar om att de använder forumet på fel sätt. Istället för att hänvisa till rätt tråd. Länka till ett relevant svar. Varför inte då göra en FAQ med de vanligast frågorna och svaren som man kan länka till när de här "standardfrågorna" kommer.
Jag tror inte att ni går rätt väg just nu. Ni behöver hjälpa oss istället och visa hur vi skall hitta informationen och var vi hittar den.
Endast genom att undervisa oss kan ni få oss att ändra beteende.
Ni kan slå oss på fingrarna hur mycket ni vill… men det kommer inte funka.

Men jag antar att vissa gillar att leka polis. Så har det ju alltid varit.
Men man kan ju vara en snäll polis

Missförstå mig rätt.
Jag förstår att ni moderatorer (och andra frekventa forummedlemmar) lägger ner er själ i det här och att ni i alla fall en gång i tiden tyckte det var kul att hjälpa till här på forumet. Men om ni har passerat det stadiet att det inte är kul att hjälpa till längre.
Då kanske ni skall fundera på att sluta med det.
Kanske bättre då att ignorera den stackarns som kanske inte orkar/vill/kan hitta information på det sätt som du tycker är rätt. Så kanske någon annan kan få hjälpa honom…

Så tycker jag.
Fast nu har jag säkert brutit mot R E G L E R N A!

Mvh Andreas.

Ursprungligen av noren:

Var ett tag sedan jag var inne på 99mac och givetvis förstår jag vitsen med att ha moderator som håller ordning på forumet. Och ja, det kan vara ett problem på forum att folk inte läser först, utan bara frågar.
Men så är människor….vi är lata till naturen.
En del har faktiskt också svårt att sjävla tillgodogöra sig information och hitta releventa delar. Och om det då är ett specifikt problem så är det underbart att komma till ett sådant här forum och få hjälp med sina problem.
Men tänk vad fantastikt va - att kunna ställa en "enkel" fråga. Och sedan få ett snabbt svar på den samma. Sedan att denna fråga är "enkel" för just Dig behöver ju inte betyda att det är enkelt för frågeställaren att hitta svaret på denna fråga….men ja ja.

Dit jag vill komma är att det verkar vara en otroligt tråkig stämning här nu.
Moderatorer som låser trådar till höger och vänster - för denna tråden fanns visst innan - på sidan 31. Hittade du inte den? Fy!.
Och moderatorer (och andra välvilliga forummedlemmar) som väldigt hjälpsamt, vänligt och snabbt hjälper dig med svar som "detta har frågats innan" eller "letade du ens innan du frågade" eller "sådana är R E G L E R N A". Fy dig!

Det känns som att hälften av inläggen går åt till att tillrättavisa medlemmar om att de använder forumet på fel sätt. Istället för att hänvisa till rätt tråd. Länka till ett relevant svar. Varför inte då göra en FAQ med de vanligast frågorna och svaren som man kan länka till när de här "standardfrågorna" kommer.
Jag tror inte att ni går rätt väg just nu. Ni behöver hjälpa oss istället och visa hur vi skall hitta informationen och var vi hittar den.
Endast genom att undervisa oss kan ni få oss att ändra beteende.
Ni kan slå oss på fingrarna hur mycket ni vill… men det kommer inte funka.

Men jag antar att vissa gillar att leka polis. Så har det ju alltid varit.
Men man kan ju vara en snäll polis

Missförstå mig rätt.
Jag förstår att ni moderatorer (och andra frekventa forummedlemmar) lägger ner er själ i det här och att ni i alla fall en gång i tiden tyckte det var kul att hjälpa till här på forumet. Men om ni har passerat det stadiet att det inte är kul att hjälpa till längre.
Då kanske ni skall fundera på att sluta med det.
Kanske bättre då att ignorera den stackarns som kanske inte orkar/vill/kan hitta information på det sätt som du tycker är rätt. Så kanske någon annan kan få hjälpa honom…

Så tycker jag.
Fast nu har jag säkert brutit mot R E G L E R N A!

Mvh Andreas.

Ja, det här är ju helt fel tråd, du vet om det och postar ändå.
Någon moderator får gärna flytta den och skapa en ny tråd för det är en bra utgångspunkt för en diskussion om varför/varför inte vi ska ha någon ordning och struktur på forumet som gör det enkelt att följa reglerna ach navigera bland all information som finns här(för att folk inte tillåts slänga ur sig frågor och nya trådar om sammasammasammasamma sak om och om igen).
Vad är problemet med att:
1. Läsa reglerna?
2. Följa dem?
Tro det eller ej, det är främst för att nya användare snabbare och lättare ska få sitt svar.

Ursprungligen av noren:

Så tycker jag.
Fast nu har jag säkert brutit mot R E G L E R N A!

Faktiskt, för det där passar bättre i feedback

När det blir lite stressigt som igår med otroligt mycket tryck på forumet, speciellt i vissa trådar som denna med över 800 inlägg och över 30.000 visningar, så blir det svårare att moderera på ett bra sätt och ibland går det säkert lite för snabbt.

Målet är alltid att inte moderera i onödan och inte låsa trådar kors och tvärs om det inte är befogat.

Samtidigt är det otroligt frusterande för de medlemmar som faktiskt läser nästan alla nya inlägg i tråden om det hela tiden trillar in folk som bara frågar samma sak om och om igen. Det finns förstås en gräns när en tråd blir alldeles för lång, men många personer som skrivit i den här tråden orkade inte ens läsa en enda sida tillbaka utan bara går rakt in och frågar.

Så å ena sidan ska vi inte moderera för mycket, å andra sidan måste vi värna om de medlemmar som annars tycker forumet blir hopplöst om man inte modererar. Vanliga dagar är det lättare att hitta balansen, dagar som igår är det svårare.

Målet är dock att alltid hålla en hövlig ton. Det gäller inte bara moderatorerna, utan även de frustrerade medlemmarna. Man får påpeka att det redan tagits upp i tråden, men gör det på ett hövligt sätt - och om man orkar - länka gärna till inlägget mer svaret.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-18 12:12

y

Ursprungligen av Adrian B:

Faktiskt, för det där passar bättre i feedback

Målet är dock att alltid hålla en hövlig ton. Det gäller inte bara moderatorerna, utan även de frustrerade medlemmarna. Man får påpeka att det redan tagits upp i tråden, men gör det på ett hövligt sätt - och om man orkar - länka gärna till inlägget mer svaret.

"om man orkar"- om man inte orkar länka är man väl lika irriterande/lat som den som ställer frågor som redan tagits upp?

Ursprungligen av djdisc:

"om man orkar"- om man inte orkar länka är man väl lika irriterande/lat som den som ställer frågor som redan tagits upp?

Nej, inte riktigt lika illa, även om jag föredrar att man anstränger sig lite för att hjälpa.

Det kan ju faktiskt vara värdefullt att veta att frågan är besvarad tidigare i tråden, speciellt om ingen annan längre orkar svara på frågan. Men det gäller förstås att göra det på ett trevligt sätt i så fall.

Ursprungligen av noren:

Var ett tag sedan jag var inne på 99mac och givetvis förstår jag vitsen med att ha moderator som håller ordning på forumet. Och ja, det kan vara ett problem på forum att folk inte läser först, utan bara frågar.
Men så är människor….vi är lata till naturen.
En del har faktiskt också svårt att sjävla tillgodogöra sig information och hitta releventa delar. Och om det då är ett specifikt problem så är det underbart att komma till ett sådant här forum och få hjälp med sina problem.
Men tänk vad fantastikt va - att kunna ställa en "enkel" fråga. Och sedan få ett snabbt svar på den samma. Sedan att denna fråga är "enkel" för just Dig behöver ju inte betyda att det är enkelt för frågeställaren att hitta svaret på denna fråga….men ja ja.

Dit jag vill komma är att det verkar vara en otroligt tråkig stämning här nu.
Moderatorer som låser trådar till höger och vänster - för denna tråden fanns visst innan - på sidan 31. Hittade du inte den? Fy!.
Och moderatorer (och andra välvilliga forummedlemmar) som väldigt hjälpsamt, vänligt och snabbt hjälper dig med svar som "detta har frågats innan" eller "letade du ens innan du frågade" eller "sådana är R E G L E R N A". Fy dig!

Det känns som att hälften av inläggen går åt till att tillrättavisa medlemmar om att de använder forumet på fel sätt. Istället för att hänvisa till rätt tråd. Länka till ett relevant svar. Varför inte då göra en FAQ med de vanligast frågorna och svaren som man kan länka till när de här "standardfrågorna" kommer.
Jag tror inte att ni går rätt väg just nu. Ni behöver hjälpa oss istället och visa hur vi skall hitta informationen och var vi hittar den.
Endast genom att undervisa oss kan ni få oss att ändra beteende.
Ni kan slå oss på fingrarna hur mycket ni vill… men det kommer inte funka.

Men jag antar att vissa gillar att leka polis. Så har det ju alltid varit.
Men man kan ju vara en snäll polis

Missförstå mig rätt.
Jag förstår att ni moderatorer (och andra frekventa forummedlemmar) lägger ner er själ i det här och att ni i alla fall en gång i tiden tyckte det var kul att hjälpa till här på forumet. Men om ni har passerat det stadiet att det inte är kul att hjälpa till längre.
Då kanske ni skall fundera på att sluta med det.
Kanske bättre då att ignorera den stackarns som kanske inte orkar/vill/kan hitta information på det sätt som du tycker är rätt. Så kanske någon annan kan få hjälpa honom…

Så tycker jag.
Fast nu har jag säkert brutit mot R E G L E R N A!

Mvh Andreas.

Det här har brutists ut till en egen tråd eller så är det en Crosspost som ligger under fedback.

För nybörjaren kan jag meddela att Crossposting inte är tillåtet eftersom kommentarer osv blir en himla röra då. Kan moderator vänligen ta bort originalinlägget sat detta inlägg.
Kanske med en ros mellan tänderna och en munter ton

Återigen gnälls det över hur otrevligt det är på forumet att trådar stängs, och folk avsnoppas utan att förklara eller hänvisa.

Jag hävdar motsatsen: att för det allra mesta är moderatorer och trådbesvarare väldigt fördragsamma och dessutom hjälpsamma med hänvisningar till exempel på vettiga trådar. Se min post (#41) i denna tråd: http://www.99.se/feedback/93895-varfoer-skall-vara-snaell-naer-staeller-fragor.html

Sen kanske just denna tråd skulle låsas med hänvsning till denna tråd?

Sedan kanske just iPhone 3.0 gett en flodvåg av jobb för moderatorerna, vilket nog får ursäkta att tålamodet kan brista i en del fall

En sak som jag tyckt mig märka är att det ofta är personer med väldigt få inlägg som upplever modereringen som jobbig. Jag måste säga att jag har svårt att se hur någon kan uppleva den oerhört sparsamma modereringen som förekommer på 99.se ett problem, men uppenbarligen upplevs det så av vissa.

Är det för att dessa saknar "forumvana" eller är vi som moderatorer opedagogiska i vår förklaring? Jag kan inte tycka annat än att t.ex. Adrians första förklaring är otroligt saklig, pedagogisk och välmotiverad. För mig förefaller den föredömligt tydlig

Om inte det är rätt sätt, hur skulle man då göra det?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En sak som jag tyckt mig märka är att det ofta är personer med väldigt få inlägg som upplever modereringen som jobbig. Jag måste säga att jag har svårt att se hur någon kan uppleva den oerhört sparsamma modereringen som förekommer på 99.se ett problem, men uppenbarligen upplevs det så av vissa.

Är det för att dessa saknar "forumvana" eller är vi som moderatorer opedagogiska i vår förklaring? Jag kan inte tycka annat än att t.ex. Adrians första förklaring är otroligt saklig, pedagogisk och välmotiverad. För mig förefaller den föredömligt tydlig

Om inte det är rätt sätt, hur skulle man då göra det?

Kan man inte använda den som en "klipp och klistra" en standardtext?

Jag har nämnt det förr att om ni som modererar sätter er ner och yxar ihop 10st "textmallar" som ni sedan med hjälp av textutdrag och dra&släpp kan släppas på textinmatningsfältet vid "överträdelser",

Då blir alla moderatorers "tillsägelse" likdadan, jobbet med att författa ett svar minskar och svaret kan var VÄLDIGT utförligt - och "snällt".
Givetvis kan moderator lägga till specifika saker, aktuella för det aktuella fallet.

Förslag på Ämnen?

1) Du är OT, håll er till ämnet
2) personangrepp
3) OSX86, nej tack
4) Ditt inlägg strider mot demokratiska värderingar
5) Ditt inlägg strider mot...
6) Tråden flyttas till egen tråd för att....
7) ...

Det här är diskuterat såå många gånger. Det är nog helt enkelt så att man får vänja sig, eller hitta ett annat forum.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-18 21:49

Om någon, nybörjare eller inte, ställer en fråga som redan ställts (eller något annat som är fel) varför måste då så många som inte är moderatorer tala om för den person att det är fel?

Om man nu tar sig tid att skriva ett svar, kanske det svaret borde innehålla något som är on-topic i stället för tillrättavisningar.

Enligt mig finns det alldeles för många som leker moderatorer och polis på detta forum som drar ner stämningen.

Ursprungligen av MatsOlov:

Om någon, nybörjare eller inte, ställer en fråga som redan ställts (eller något annat som är fel) varför måste då så många som inte är moderatorer tala om för den person att det är fel?

Om man nu tar sig tid att skriva ett svar, kanske det svaret borde innehålla något som är on-topic i stället för tillrättavisningar.

Enligt mig finns det alldeles för många som leker moderatorer och polis på detta forum som drar ner stämningen.

Hur tycker du man ska göra då? Bara rapportera det? Istället för att ta upp en moderators tid och be dem skriva "Sök först", så gör den rutinerade forummedlemmen detta själv. Hur är det fel?

I övrigt antar jag att du rapporterar de som leker poliser till moderatorerna? Hur skall annars den stämning som du tycker är dålig bli bättre?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-18 21:54
Ursprungligen av Capeman:

Hur tycker du man ska göra då? Bara rapportera det? Istället för att ta upp en moderators tid och be dem skriva "Sök först", så gör den rutinerade forummedlemmen detta själv. Hur är det fel?

I övrigt antar jag att du rapporterar de som leker poliser till moderatorerna? Hur skall annars den stämning som du tycker är dålig bli bättre?

Men du har ju ingen rätt att tillrättavisa mig, hur mycket fel jag än gör, du bidrar ju bara till att det blir mer gnäll i trådarna.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men du har ju ingen rätt att tillrättavisa mig, hur mycket fel jag än gör, du bidrar ju bara till att det blir mer gnäll i trådarna.

Så du föreslår ett forum där dina felposter skall ignoreras av alla utom moderatorerna? Där alla skall hålla tyst till en moderator kliver in och säger: "Det här har diskuterats förr, sök först"? Istället för att någon annan som råkar veta att det har diskuterats förr säger det?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-18 21:57
Ursprungligen av Capeman:

Så du föreslår ett forum där dina felposter skall ignoreras av alla utom moderatorerna? Där alla skall hålla tyst till en moderator kliver in och säger: "Det här har diskuterats förr, sök först"? Istället för att någon annan som råkar veta att det har diskuterats förr säger det?

Ja! Kanske via PM tom.

Ursprungligen av MatsOlov:

Ja! Kanske via PM tom.

Och vad skulle vinsten vara?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-18 21:59
Ursprungligen av Capeman:

Och vad skulle vinsten vara?

Att en tråd som ingen vill ha drar iväg i flera sidor om nonsens och att massa 99are blir less.

Ursprungligen av MatsOlov:

Att en tråd som ingen vill ha drar iväg i flera sidor om nonsens och att massa 99are blir less.

Upplever du att trådar drar iväg därför att en massa medlemmar skriver: "Sök först, detta har besvarats förr?" Ge mig ett exempel på en tråd som ingen vill ha som drar iväg flera sidor därför att medlemmarna skriver "Sök först".

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-18 22:08
Ursprungligen av Capeman:

Upplever du att trådar drar iväg därför att en massa medlemmar skriver: "Sök först, detta har besvarats förr?" Ge mig ett exempel på en tråd som ingen vill ha som drar iväg flera sidor därför att medlemmarna skriver "Sök först".

Tycker diskussionen med nu är ett bra exempel, för du kommer aldrig att sluta posta.

Edit: För kritiserar man hur 99 blivit så är man dum och måste överbevisas om motsatsen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-06-18 22:13

Det här är ett inbyggt problem med diskussionsforum och den ena ytterligheten (ingen söker och frågor duplicerar om och om igen) är inte bättre än den andra (ett elitforum där allt som inte anses vara relevant eller på något sätt redan behandlas städas bort).

Jag brukar hänga på http://www.stackoverflow.com där man tagit fram ett helt nytt koncept kring hur man hanterar fråga/svar-diskussioner och det fungerar verkligen suveränt...kanske något 99 kan titta på för inspiration?

Ursprungligen av scim:

Det här är ett inbyggt problem med diskussionsforum och den ena ytterligheten (ingen söker och frågor duplicerar om och om igen) är inte bättre än den andra (ett elitforum där allt som inte anses vara relevant eller på något sätt redan behandlas städas bort).

Jag brukar hänga på http://www.stackoverflow.com där man tagit fram ett helt nytt koncept kring hur man hanterar fråga/svar-diskussioner och det fungerar verkligen suveränt...kanske något 99 kan titta på för inspiration?

Berätta mera i korthet så kan vi vara några fler som kan ha åsikter.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-06-18 23:14
Ursprungligen av Goflorp:

Berätta mera i korthet så kan vi vara några fler som kan ha åsikter.

I korthet fungerar det som så att varje tråd startar med en fråga som användarna sedan kan besvara, så långt inget konstigt alltså. Skillnaden är att både frågor och svar kan röstas upp och ner. I huvudforumet prioriteras frågor som röstats upp (dvs frågor som fler tycker är intressanta) vilket gör att det inte blir lika mycket "brus" av ointressanta frågor.

I trådarna fungerar det på samma sätt där det svar med flest uppröstningar visas högst upp. Trådarna får enbart innehålla en fråga och flera svar, och det är inte tillåtet att komma in som tredje part och spinna vidare på någon annans fråga. När någon skrivit ett svar som frågaren är nöjd med markerar han det svaret som då läggs högst upp och tråden märks som besvarad.

Det hela är mer avancerat än så här, det finns t.ex. en typ av statussystem där användare som skriver bra svar får högre poäng etc men jag tror jag fått med det viktigaste. Jag tycker upplägget är klockrent och är säker på att det kommer sprida sig allteftersom.

Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker diskussionen med nu är ett bra exempel, för du kommer aldrig att sluta posta.

Edit: För kritiserar man hur 99 blivit så är man dum och måste överbevisas om motsatsen.

Men MatsOlov, jag känner dig som en helskön lirare på det här stället.

När man har ett ställe där många är med kan man göra på tre sätt;

1) Man styr och ställer, påverkar åt det hållet man VILL ha grejerna
2) Man bryr sig, hänger med i diskussionerna, man deltager.
3) Man sätter sig i hörnet, säger ingenting förrän allt tar eld, DÅ klagar man bara
hur rötet det hela blivit.

Alltså det gamla militära: Ta befälet, Fall in i ledet eller kliv åt sidan.

Om ni som tycker att "det blivit så dålig stämning här på senare tid" tar en samarin och istället är MED, kommer med gliringar åt de som skall ha sånt. Kavlar upp ärmarna och hjälper till när det behövs. Ibland kanske man skall kliva åt sidan - hålla käft helt enkelt.

Moderatorerna kan försöka år ut och år in och baka kaka här, är ingridienserna bara koskit och gnäll så blir det inga goa bullar.

Skärp er, delta, påverka. Styr åt rätt håll. Ha lite kurage, gör rätt, var trevliga.

99 är ett förbannat bra forum.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-18 22:51

Äh, jag skriver inget, det blir lugnast så.

Ursprungligen av MatsOlov:
Ursprungligen av Capeman:

Upplever du att trådar drar iväg därför att en massa medlemmar skriver: "Sök först, detta har besvarats förr?" Ge mig ett exempel på en tråd som ingen vill ha som drar iväg flera sidor därför att medlemmarna skriver "Sök först".

Tycker diskussionen med nu är ett bra exempel, för du kommer aldrig att sluta posta.

Edit: För kritiserar man hur 99 blivit så är man dum och måste överbevisas om motsatsen.

Mats...

Först säger du att moderatorerna borde hålla sig undan och sluta störa diskussionerna; du vill istället att de ska ta sin tid till att sitta och skicka privata PM till alla användare (helt orimligt då de jobbar idéellt).

Du vill även att användare ska sluta tillrättavisa varandra (t.ex. "sök först" och andra uppmaningar), vilket faktiskt är en mycket viktig stomme i att få ett forum att fungera eftersom moderatorerna inte kan vara överallt på samma gång och det finns gott om folk som inte har läst forumreglerna.

Som motivering till denna avreglering av webbforums universellt viktigaste regel (moderering för att undvika spam/brus/offtopic, det enda som gör att ordningen på ett forum kan behållas) så påstår du att dessa "sök först"-tillrättavisningar gör att trådar spårar ur och att: "trådar drar iväg i flera sidor om nonsens och massa 99are blir less".

När du sedan ombeds att ge ett enda exempel på att "sök först"-uppmaningar orsakar detta så svarar du med den digitala motsvarigheten till ett barns "waah waah waah :'(" istället för att backa upp ditt påstående.

Som motvikt till detta så har vi ett gäng moderatorer och kunniga användare som vet att släpper man på reglerna och låter allt bli polsk riksdag så går det åt skogen. Om man nu skulle tillåta alla att skapa trådar utan att söka, ska då de som vet svaret tvingas skriva det på 100-150 trådar istället för (som idag) 5-10? Det är inte rimligt.

Tänk på att varje tråd och inlägg är att be andra människor att spendera sin tid och energi till att hjälpa en. Därför är det väldigt viktigt att man ser till att inte medvetet SLÖSA människors tid; så ju fler som använder sin intelligens och först söker på Google, sedan i forumet, och till sist ställer frågan, desto bättre mår användarna då det finns färre fullkomligt onödiga topics, och fler roliga och intressanta diskussioner.

Det handlar faktiskt om forumets hälsa att inte låta det översvämmas av kopia efter kopia efter kopia efter kopia efter kopia efter kopia efter kopia av samma fråga vars svar du hittar både i forumhistoriken och på Google; för om det tillåts ske så är resultatet universellt och beprövat: Du får tusentals trådar med 0 svar. Detta har redan skett på massvis med forum där de slutar moderera eller slutar städa upp, eller rentav saknar en "sök först"-regel. Ingen orkar svara på alla kopie-trådar, och dessa trådar i sin tur ger enormt brus på forumet som döljer alla viktiga trådar.

Ursprungligen av c.hilding:

en massa bra saker.

Månadens post?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-18 23:23
Ursprungligen av c.hilding:

Som motvikt till detta så har vi ett gäng moderatorer och kunniga användare som vet att släpper man på reglerna och låter allt bli polsk riksdag så går det åt skogen.

Trams. Hör talas om USENET/News? (troligen inte) Det funkade för det mesta alldeles utmärkt utan någon som helst moderering. Återkommande frågor ignorerades eller fick snabba svar. De flesta som hängde där gjorde det för att hjälpa folk. Det bästa sättet att snabbt få ett ärende ur världen är att svara på frågan.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-06-18 23:28
Ursprungligen av planB:

Trams. Hör talas om USENET/News? (troligen inte) Det funkade för det mesta alldeles utmärkt utan någon som helst moderering. Återkommande frågor ignorerades eller fick snabba svar. De flesta som hängde där gjorde det för att hjälpa folk. Det bästa sättet att snabbt få ett ärende ur världen är att svara på frågan.

Trams right back at ya. Usenet är väl ett lysande exempel på det vi diskuterar här. När alla frågor till slut var ställda var svaret alltid RTFM! Det finns fler än en anledning till varför Usenet är dött, stendött.

Ursprungligen av scim:

Trams right back at ya. Usenet är väl ett lysande exempel på det vi diskuterar här. När alla frågor till slut var ställda var svaret alltid RTFM! Det finns fler än en anledning till varför Usenet är dött, stendött.

Jag kan inte instämma mer.

Bevaka tråden