Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AutoCAD till 3D studio Max format, finns konverterare till Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sprungit in i ett problem.

Får AutoCAD filer ifrån en leverantör. Dessa måste över i 3D Studio Max format. För det formatet stödjer det programmet som används.

Någon som vet om någon konverter som kör under Mac OS X?

Har svårt att tänka mig att det finns något fristående (och/eller gratis/billig) konverterare då inget av dessa program ju finns till OS X öht. Dock kan ArchiCAD läsa och skriva DWG samt spara till 3DS. Men detta är inte precis ett billigt program...

Kanske att shareware-program som Cadintosh (http://www.lemkesoft.com/xd/public/content/index._cGlkPTE3MA_.html) kan klara skivan? Google SketchUp?

Tack för tipsen! Helt glömt bort CADintosh. Dock löste det inte problemet.

SketchUp tycks kunna importera filerna, men var de sen förvinner och hur jag exporterar dem, det har jag inte löst ännu. Skulle vilja bygga ett flöde att få in Autocad filer i en mapp och sen det automatiskt konverterar till 3D studiomax format.

Det är ganska pinsamt med utbudet på 3D program på mac sidan. Archicad finns ju, men sen är det tomt.

Ursprungligen av Sweet_112:

Tack för tipsen! Helt glömt bort CADintosh. Dock löste det inte problemet.

SketchUp tycks kunna importera filerna, men var de sen förvinner och hur jag exporterar dem, det har jag inte löst ännu. Skulle vilja bygga ett flöde att få in Autocad filer i en mapp och sen det automatiskt konverterar till 3D studiomax format.

Det är ganska pinsamt med utbudet på 3D program på mac sidan. Archicad finns ju, men sen är det tomt.

För det första bör man skilja på CAD-program och renderings- och modelleringsprogram. ArchiCAD är ett CAD-program. Det finns en hel del CAD-program att välja mellan, mellan 150 och 200 olika produkter, så "tomt" är det inte. Sök på CAD här: http://guide.apple.com/

Är rätt övertygad om att Max läser DXF/DWG-filer, i alla fall i viss utsträckning. De flesta renderingsprogram kan detta.

I CAD-programmet Vectorworks kan man göra en batchimport av ett bibliotek av filer. Man placerar filerna i en mapp och kör importen. Vectorworks öppnar och importerar automatiskt och omvandlar respektive objekt till symboler/block. Export till .3DS finns, i alla fall i varianterna Architect/MEchanical/Spotlight/Landmark.

Cinema 4D, Bryce och allt vad de heter då?

1
Bevaka tråden