Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri- och strömkabel-konstigheter

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 20:43

Min PB G4 är fyra och ett halvt år gammal och har fungerat mer eller mindre felfritt.
Jag använde datorn tidigare i dag, utan problem, men stängde inte av.
När jag nu öppnade datorn var det plötsligt ett X över batteriets laddningsprocent och när jag förde musen över stod det "batteriet inte tillgängligt" eller liknande.
Jag tänkte lite för snabbt och ryckte ut strömkabeln, eftersom den lyste grönt och jag ville ge den en chans att bli orange, men datorn dog förstås - batteriet tomt.
När jag startade upp datorn mot sladden så var jag tvungen att ändra till dagens datum och nu verkar den ladda - men extremt långsamt.
Strömkabeln lyser grönt en stund efter att ha laddat pyttelite. Nu är den uppe i 5 procent och håller på och går fram och tillbaka mellan grönt och orange: alltså "fullt/laddar ej" och "laddar".
Vad är det som händer?
Har det med någon uppgradering att göra?
Är batteriet dött?
Fel på datorn?
Tips, tack!

PRAM problem kanske? testa att zappa PRAM minnet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 21:16

Oj, låter läskigt. Hur gör jag?
Nu är den uppe i 7 procent!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 21:56

Tack, men det vill sig inte. Nu har jag zappat och bytt strömkabel, men den laddar inte förbi 7 procent. Står bara "Batteriet laddas inte".
Är det nytt batteri som gäller? Eller kan det vara något annat?
Semestern börjar om sex dagar, behöver ha köpt ny dator eller nytt batteri innan dess. Vill INTE åka ut i landet utan Mac och mobilt bredband.
Hit me.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 22:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 22:49

Får. Panik. Snart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 08:41

Dessutom vägrar datorn att spara mitt trådlösa nätverk.
Hjälp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-19 08:24

Testade att byta till ett batteri jag har på jobbet. Datorn laddar. Batteriet räcker nog inte mer än fem tio minuter men ändå. Då kan jag väl köpa nytt batteri helt enkelt

1
Bevaka tråden