Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-brännare

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej gubbar!
Ska köp in en DVD-brännare till jobbet tänkte jag.
Funderar på en extern variant med firewire-anslutning då den kommer flyttas runt mellan lite olika burkar. Vad jag förstår så stöds inte externa brännare i iDVD o s v? Det gör visserligen inte så mycket i och med att den enbart ska användas till backup.
Någon som kan tipsa om en bra, snygg och prisvärd sådan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 10:06

Jag har själv en LaCie med FireWire och USB2. Den funkar mycket bra, och jag gillar LaCies designserie. Använder den med Toast i Mac OS X och Nero under Win. Jag har ej provat att använda iDVD.

LaCie-skalet innehåller en Pioneer DVR-A05/105, dvs 4x DVD-R, 2x DVD-RW, 16x CD-R, 8x CD-RW. 3995:- exkl moms hos Dustin.

Det finns även de brännare som klarar både DVD-R och DVD+R, vilket kanske är intressant. ONE har en extern sådan (Verkar bara vara USB2, men de har FireWire på andra modeller.), kostar 4795:- exkl. moms hos Dustin.

Den som klarar båda standarderna är helt klart intressant. Sonys DRX-500ULX verkar super men var kan man köpa den?

(Ändrat)

Såg nu att den fanns på Dustin men där är det ju med Peze-mjukvara. Kanske inte finns bundlad med Mac-programvara?

Senast redigerat 2003-04-29 10:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 10:26

Dustin har Sony DRX-500ULX med. 4995:- exkl moms.

"Lång leveranstid p.g.a stor efterfrågan"

Hur är det med dvd +r/rw egentligen?
Fick svaret från macoteket att det bara är dvd -r/rw som stöds på Mac. Hur är det egentligen?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-04-29 13:36

Toast Titanium stöder DVD +R/+RW och -R/-RW

  • Oregistrerad
  • 2003-06-19 14:11

Skall själv köpa en dvd-brännare och har tittat en del på Lacie.
Blir dock lite fundersam när ni börjar prata om dvd -r/rw och dvd +r/rw.
Vad är det för skillnader?

Ingen aning.
Tydligen är det dvd+r som blivit standard läste jag någonstans men jag kan ha fel. Sony har en brännare som klarar båda formaten, Iomega ska släppa en snart också. Kanske värt att satsa på en sådan? Jag köpte en Sony DVR-105 från Macoteket (intern, 1995:-) och är supernöjd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Ingen aning.
Tydligen är det dvd+r som blivit standard läste jag någonstans men jag kan ha fel. Sony har en brännare som klarar båda formaten, Iomega ska släppa en snart också. Kanske värt att satsa på en sådan? Jag köpte en Sony DVR-105 från Macoteket (intern, 1995:-) och är supernöjd.

Fenomenet är väl snarare ett resultat av total avsaknad av allt vad standard heter. Det var väl så att ingen egentlig standard fastslogs utan olika tillverkare vidareutvecklade åt olika håll. Och först nu så har det kommit brännare som klarar båda varianter.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-22 21:17

Om jag förstått rätt så är skillnaden att man bränner om hela skivan med dvd-r/rw medans man kan välja att enbart lägga till nytt med dvd+r/rw.

Har kollat in några produkter på macoteket och där finns det en LaCie och en Formac som är intressanta.
LaCie har en programvara de kallar Capty DVD medans Formac kallar sin Devideon.
Är det någon som har koll på om det är likvärdiga produkter eller om någon är bättre.

Vidare undrar jag om man behöver Toast.

Jag såg också på LaCie:s hemsida att de kommer med en brännare som klarar både dvd -r/rw och dvd +r/rw. Kanske läge att vänta på den.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-23 02:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lars Hellman
Om jag förstått rätt så är skillnaden att man bränner om hela skivan med dvd-r/rw medans man kan välja att enbart lägga till nytt med dvd+r/rw.

Ne, då har du inte förstått rätt det är samma sak, dvd-r och dvd+r kan man inte bränna om, medans på dw i båda formaten kan man det.

Har en Pioneer A105 internt och är helnöjd. Har bränt en del, och enda problemet har varit dålig Memorex media.

Eftersom jag har behov av en extern brännare beställde jag en Pioneer A105 i Firewire-låda från USA för 1970:- kr + frakt 300:-. Lådan som brännaren sitter i ser ut som ONE-lådan från Dustin.

Pioneer har i dagarna släppt en brännare (A106) som tar både DVD-R samt DVD+R formaten, så det är väl den som kommer att hamna i LaCie-lådan.

Pioneer A106 finns att köpa i US för ca 2700:- i en låda som har både Firewire samt USB2.

Senast redigerat 2003-06-29 02:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Excelsior
Pioneer A106 finns att köpa i US för ca 2700:- i en låda som har både Firewire samt USB2.

Har du nån URL?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Har du nån URL?

Har än så länge endast sett den på eBay, men borde väl inom kort finnas hos de större Webbutikerna typ OWC.

Här finns den att köpa på eBay (buy it now) för 2700:-

  • Oregistrerad
  • 2003-06-23 20:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Ne, då har du inte förstått rätt det är samma sak, dvd-r och dvd+r kan man inte bränna om, medans på dw i båda formaten kan man det.

Hmmm!
Bäst att jag skriver som jag menar och inte som jag tänker.
Vad jag menade var att man kan lägga till data på en dvd + utan att behöva bränna om hela skivan medans man måste bränna in all data på nytt på dvd -.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-06-24 10:42

Men om man köper en Sony brännare som klarar både +r och -r men som det inte står att den stöder Mac. Kan man då använda den med tex Toast?
Toast ska väl stöda det mesta, men hur vet man?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-25 03:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Men om man köper en Sony brännare som klarar både +r och -r men som det inte står att den stöder Mac. Kan man då använda den med tex Toast?
Toast ska väl stöda det mesta, men hur vet man?

Det går bra, jag hade den brännaren du syftar på.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 00:26

Äntligen finns LaCies nya "+/-" brännare hos Dustin (2895:- plus moms). Imorgon beställer jag en!

1
Bevaka tråden