Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Impact Soundworks Groove Bias Tape Kit Mini - Gratis akustiska trumsamplingar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Impact Soundworks ger bort en nerbantad version av deras Tape Kit som normalt ingår i paketet Groove Bias: Vintage Drum Sounds.

Ursprungligen av Impact Soundworks:

The Tape Kit Mini contains all the components found in the full Tape Kit patch - kicks, snares, hats, toms, overheads/room mics, and cymbals - with just one velocity and round robin per part. The full version has anywhere from 40 to 150 samples per kit part, but the Mini is still fun to play with. You’ll get a good idea of the tone of this particular kit, and you’re free to use it in any of your productions. We’ve also included the FULL version of the Tape Kit ride patch, including its room mic.

”Tape” (The Audio Lab, Milville, NJ) – This one was a real hybrid, the centerpiece being a 30s Ludwig Pioneer Black Beauty snare. The kicks and toms were Tamburo original series, along with an extra 22” Tama kick. Our hats, cymbals and rides were a mishmash of faded, junked up old metal… just what we wanted. Everything in the kit was recorded through an analog signal path then finally to an authentic, 24-track Otari tape machine before being dumped into Pro Tools. Mics used for this kit ranged in age and manufacturer. Various workhorse mics from EV, Sennheiser, Shure and Audix were used throughout, and to get the trashy, crunchy room sound, we used a trashy 70s General Electric cassette recorder mic along with an RCA SK-30.

För mer information besök Impact Soundworks. På Tape Kit Mini-sidan finns en länk till Groove Bias-produkten där det finns ljudexempel på hur Tape Kit låter.

Ett riktigt funky sound.

Tack för tipset, har länge velat/tänkt ha ett samlat kit med akustiska trummor.
Drar hem paketet, ska bli kul att se om det inspirerar i långhelgen.

Erfarenheter av Kontakt Player i ProTools/RTAS/Leopard/Mac?

Mina tidigare erfarenheter av NI-prylar har varit väldigt dåliga - instabilt med mycket krascher och udda beteenden. Det har varit installationer ända sedan OS9/G3 fram till senast Tiger/Intel.

Har jag rätt? Inte lönt att installera? Eller har ni helt andra erfarenheter?

Kontakt Player? Player är bundet till en viss produkt och kan inte ladda andra ljudbibliotek, t ex Groove Bias. Groove Bias kommer inte med Kontakt Player. För att kunna ladda det här ljudbiblioteket krävs en full version av Kontakt. Halion, EXS 24 samt Battery 3 (utvecklaren sa på KVR att de höll på med Battery 3-version) är på väg. Vad det gäller stabilitet för NI-produkter i ProTools på Mac har jag inte så stor koll på. Tänkte bara nämna just biten med Kontakt.

Vad det gäller gratis paketet är det annars bara att ta samplingarna och slänga in i vilken sampler som helst. Inget större jobb. Lite större jobb om man skulle göra samma sak med det full stora biblioteket iofs. Men det finns program som konverterar från olika samplerformat med mer eller mindre lyckat resultat.

Jag tycker att demofilerna låter bra, men gratiskitet var rätt tråkigt. Mest för att det bara var en volymnivå - det låter Linndrum eller TR-707 oavsett om man vill det eller ej, och då kan man lika gärna använda vilka trumsamplingar som helst.

Jag låter kanske onödigt negativ men jag blev lite besviken, speciellt eftersom demofilerna lät lovande.

1
Bevaka tråden