Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MBP 15" 7200 har vibrationsproblem?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-17 10:35

http://www.hardmac.com/news/2009/06/...like-a-massage

Är det någon som fått sin MacBook Pro med snabbare HD som kan rapportera samma problem? Har precis beställt en men funderar nu på att beställa den långsammare istället...

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-17 10:39

Jag fick min 15" med 7200 disk i måndags och jag kan bekräfta att den vibrerar en del. Dock inte så mycket som den på Hardmac verkar göra. Det blir mest en slags resonans i bordet för mig, men jag känner inte av det när jag sitter och skriver eller när jag har den i knät.

Provade igår att byta mot en 5400 disk och då blev den knäpptyst.

Jag hade en 7200 disk i min gamla MacBokk Pro (Alu) och den vibrerade betydligt mer än den nya gör.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-17 10:41

hmm ok störigt, så ska jag välja 5400? Blir datorn uppenbart långsammare? Känns dumt att ha en flaskhals i datorn men samtidigt tror jag inte jag vill ha en vibrerande burk

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-17 10:50

Jo det är lite störigt. Nu hann jag inte testa så mycket dessutom så tror jag att 5400 disken jag provade stoppa i var lite knasig, men uppstartstiden var betydligt kortare med den snabbare disken. Men det kan ju som sagt berott på disken i sig.

Men i och med att datorn bara har Sata 1,5 så vet jag faktiskt inte om det är någon skillnad på 5400 mot 7200. Det får någon mer tekniskt insatt svara på. Den 7200 disk som sitter i min CTO är en Western DIgital Scorpio.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-17 10:51
Ursprungligen av Mattias L:

Jo det är lite störigt. Nu hann jag inte testa så mycket dessutom så tror jag att 5400 disken jag provade stoppa i var lite knasig, men uppstartstiden var betydligt kortare med den snabbare disken. Men det kan ju som sagt berott på disken i sig.

Men i och med att datorn bara har Sata 1,5 så vet jag faktiskt inte om det är någon skillnad på 5400 mot 7200. Det får någon mer tekniskt insatt svara på. Den 7200 disk som sitter i min CTO är en Western DIgital Scorpio.

har kollat runt lite och Sata 1,5 verkar bara påverka SSD-macar.

Å vad jobbigt det här valet blev nu då!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-17 12:19
Ursprungligen av Mattias L:

Den 7200 disk som sitter i min CTO är en Western DIgital Scorpio.

Rättar mig själv. Den disk som sitter i min burk är en Seagate Momentus 7200.4 ST9500420ASG 16MB 500GB.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-17 11:00

Ja, jag vet precis hur det är. Jag irriterar mig på surret, men det vägs upp av hur fantastisk snabb datorn känns. Den är helt enkelt "Snappier".

Beställ med 5400 disk så att du får den snabbare och köp en bra 7200 disk lös och byt själv och testa, det är väldigt enkelt att byta, plus att om det vibrerar för mycket så tar du ut den och köper ett case och har en mobil extra disk.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-17 11:05

ok tack för hjälpen, blev en 5400 nu. Byter mot snabbare om det känns som ett problem i framtiden.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-17 11:11

Låter som ett bra val.

Som jag skrev tidigare, det är sinnesjukt enkelt att byta disk. Iallafall om man jämför med modeller innan Unibody.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 11:30
Ursprungligen av Mattias L:

Låter som ett bra val.

Som jag skrev tidigare, det är sinnesjukt enkelt att byta disk. Iallafall om man jämför med modeller innan Unibody.

instämmer ... man slipper slita upp allt

Jag köpte en 500 GB 5400 rpm märken ingen skillnad mot den som satt i 7200 rpm prestandamässigt.
Däremot märks betydligt tystare dator och svalare bara positivt skulle jag vilja säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 12:30
Ursprungligen av @ndreas:

Jag köpte en 500 GB 5400 rpm märken ingen skillnad mot den som satt i 7200 rpm prestandamässigt.
Däremot märks betydligt tystare dator och svalare bara positivt skulle jag vilja säga.

testa videoredigera lite på en 5400 disk så får du se skillnad

Ursprungligen av 20hz:

testa videoredigera lite på en 5400 disk så får du se skillnad

Testa köp en Mac Pro om man skall videoredigera
Jag kör alltid mot externa diskar när jag pysslar med Audio så jag vet skillnaden tro mig jobbar dagligen med detta!
Kan dock säga att du INTE märker någon större skillnad på en 2,5" disk med 5400 vs 7200!
Testat själv eller tror dig bara veta ?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 16:21
Ursprungligen av @ndreas:

Testa köp en Mac Pro om man skall videoredigera
Jag kör alltid mot externa diskar när jag pysslar med Audio så jag vet skillnaden tro mig jobbar dagligen med detta!
Kan dock säga att du INTE märker någon större skillnad på en 2,5" disk med 5400 vs 7200!
Testat själv eller tror dig bara veta ?!

absolut. lätt att släpa med sig till kunder.
och jo jag kör då jag sitter hemma mot externa diskar men släpar gärna inte med mig dessa. kör första gen av unibodyn med 7200 disk. har alltid kört det då jag fått rekommendationerna att just köra 7200 disk vid lite mer krävande jobb.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-17 13:33

damn, 7200 var redan beställd så det blir den. ahja återkommer med vibrationsrapport

7200 RPM betyder inte automatiskt snabbare än 5400 RPM. Det är fler faktorer som påverkar prestandan. Det finns flera 5400-varvare som utklassar vissa 7200-varvare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 14:43
Ursprungligen av Gilbert 2:

7200 RPM betyder inte automatiskt snabbare än 5400 RPM. Det är fler faktorer som påverkar prestandan. Det finns flera 5400-varvare som utklassar vissa 7200-varvare.

absolut, men ska du sitta med hårddiskinspelning med musik eller film så rekommenderar alla att du kör minst med 7200 rpm disk. och självklart finns det sämre och bättre diskar.

Ursprungligen av 20hz:

absolut, men ska du sitta med hårddiskinspelning med musik eller film så rekommenderar alla att du kör minst med 7200 rpm disk. och självklart finns det sämre och bättre diskar.

Rekommenderas att köra mot extern disk inte den interna i vilket fall som helst!
Jag kör själv ett eSata kort och en eSata ext disk, bra med prestanda där

Ursprungligen av 20hz:

absolut, men ska du sitta med hårddiskinspelning med musik eller film så rekommenderar alla att du kör minst med 7200 rpm disk. och självklart finns det sämre och bättre diskar.

Viktigare än RPM är storleken (2,5" kontra 3,5") större skiva = högre hastigheter vid kanterna och nästan alla 3,5"-diskar är 7200 RPM och därav den en generella rekomendationen 7200 RPM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 21:31
Ursprungligen av Gilbert 2:

Viktigare än RPM är storleken (2,5" kontra 3,5") större skiva = högre hastigheter vid kanterna och nästan alla 3,5"-diskar är 7200 RPM och därav den en generella rekomendationen 7200 RPM.

absolut så skulle jag tycka att det var helt underbart om man kunde stoppa i en 3,5" disk i en macbook. helst en raptor eller en ssd disk då får man maximal styrka absolut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-18 16:19
Ursprungligen av 20hz:

absolut så skulle jag tycka att det var helt underbart om man kunde stoppa i en 3,5" disk i en macbook. helst en raptor eller en ssd disk då får man maximal styrka absolut.

mmm raptor, mums. har jag i min stationära....

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-17 16:24

dum fråga men hur byter man en intern disk? hur får man in systemet på den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 16:31
Ursprungligen av carpark:

dum fråga men hur byter man en intern disk? hur får man in systemet på den?

nya unibodyn så lucka under. tidigare modeller fick du i stort sett ta isär hela datorn.

mata bara in os x disken och dra igång installationen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-18 23:51
Ursprungligen av 20hz:

nya unibodyn så lucka under. tidigare modeller fick du i stort sett ta isär hela datorn.

mata bara in os x disken och dra igång installationen?

Finns väl ingen lucka på den allra nyaste unibodyn? Är väl några skruvar men inte så värst många.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-19 01:33
Ursprungligen av Amazon:

Finns väl ingen lucka på den allra nyaste unibodyn? Är väl några skruvar men inte så värst många.

tyvärr inte sett nya modellens undersida men du har nog säkert helt rätt ... lättare än föregående modeller innan unibodyn iaf

Jag fick min MBP 15" 2.66 GHz med 7200 RPM disk, och jag har inte märkt en tillstymmelse till vibrationsproblem. Tycker den är tystare än min gamla Macbook.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-23 09:04

lugnande ord!
väntar fortfarande på min, eviga väntan. Men nu är nerverna lite lugnare...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-24 14:33

Skönt att höra att någon är nöjd och inte känner av vibrationerna. Jag sitter också och väntar på min MBP med 7200 varvare... Förhoppningsvis får jag den imorgon!

Har själv en Macbook Pro 2.16 C2D där jag haft en Hitachi 200Gb 7200 disk som gick riktigt bra, störde mig inte alls på vibrationerna eller ljudet. Bytte sedan till en Western Digital BEVT 500 Gb som blev rejält slöare att starta upp datorn med, även vad gäller program. Bytte sedan till en Seagate 7200.4 5000Gb som inte känns lika rapp som Hitachi disken jag först hade men lite snabbare än WD disken. Dock vibrerar Seagate disken med ett otrevligt ljud liknande kylskåp. Funderar om jag skall sätta in WD disken igen...
Har också känt på den nya Unibody Macbook Pron med 7200 disk, den vibrerade rätt bra. Jag är inte känslig men gillade inte den alls. I min gamla dator har jag skruvat isär den och försökt justera gummifästena och det blev lite bättre men är inte bra än. Har kört i ca 4 veckor men tvekar fortfarande om jag inte skall byta tillbaka.
Har testat videoredigering på WD 5400 disken och Seagate disken och det gick bra på båda.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-06-25 10:04

Nu fick jag min, vilken underbar sak. Inga vibrationsproblem alls. Bara glädje!

Bevaka tråden