Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför tar videofilerna större plats när jag bränner DVD?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej och ber om ursäkt att väcka en gammal tråd till liv, men hittade ingen bättre tråd för min fråga.
Jag försöker bränna 2 avi-filer på 700Mb vardera på en DVD-skiva, och tillsammans fyller filerna i princip hela skivan, återstår ca 200 MB kvar efter att jag lagt över dom?
Detta stämmer ju inte, ellerhur?

Använder Toast 10 Titanium till detta. Någon som har en aning om varför det blir så?
Tack på förhand

Ursprungligen av daniels:

Hej och ber om ursäkt att väcka en gammal tråd till liv, men hittade ingen bättre tråd för min fråga.
Jag försöker bränna 2 avi-filer på 700Mb vardera på en DVD-skiva, och tillsammans fyller filerna i princip hela skivan, återstår ca 200 MB kvar efter att jag lagt över dom?
Detta stämmer ju inte, ellerhur?

Använder Toast 10 Titanium till detta. Någon som har en aning om varför det blir så?
Tack på förhand

Därför att filerna konverteras troligen till DVD-video av toast, de blir då MPEG-2 och fyller skivan.

Vill du ha dem som datafiler får du bränna skivan i UDF-format. Dataskiva alltså.

Ursprungligen av Goflorp:

Därför att filerna konverteras troligen till DVD-video av toast, de blir då MPEG-2 och fyller skivan.

Vill du ha dem som datafiler får du bränna skivan i UDF-format. Dataskiva alltså.

Ok, tack för svaret.
Sist jag hade frågor om Toast, skrev någon att man enklast bara drar sina filer till Toast-ikonen i dockan så ställer den in sig själv till det bästa alternativet - men inte i detta fallet?
Men läser nyare, vanliga DVD-spelare (externa) filmer/skivor som är brända i UDF-format?

OT: Sorry Mod. ifall jag ställt till det för dig

Ursprungligen av daniels:

...så ställer den in sig själv till det bästa alternativet - men inte i detta fallet?

Det beror ju på vad man menar med "bästa alternativet".

Du tycker kanske att bästa alternativet är "tar minst plats på skivan" - och då blir ju valet att bränna som data-skiva (UDF).

Men programmet tycker nog att bästa alternativet är "kan spelas upp i flest spelare" - och då blir valet att bränna som DVD-video.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-17 00:45

Eller skaffa Toast 8 eller 9 i stället.

Ursprungligen av onnyt:

Eller skaffa Toast 8 eller 9 i stället.

Hur skulle det lösa problemet?

Ursprungligen av daniel:

[...] tillsammans fyller filerna i princip hela skivan, [...]

Annars är det kanske som Goflorp skriver, att du försöker göra en vanlig video-DVD av AVI-filerna. Det kan också vara så att du valt DivX-läget och tvingar Toast att konvertera om filmerna. Man kan ju välja typ Always, Automatic eller Never. Storleken på slutresultatet kan ändra sig om tvingar en konvertering då ju dina AVI inte nödvändigtvis följer DivX-standarden från början. Att bränna en vanlig data-skiva är som Goflorp påpekar en lösning som inte förändrar ursprungsfilernas storlek. De flesta DVD-spelare märkta "DivX" eller "MP4" läser skivor brända i ISO 9660-, UDF- och "Mac & PC"-formaten, samt kan spela upp de flesta filmer som slutar på .avi, .mpg och .divx. Ja, man kan till och med kasta in ett gäng mpeg1-filer från gamla VCD-skivor på en data-DVD och få dem uppspelade på en "DivX-kompatibel" DVD-spelare.

Ovanstående fyra inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Släng inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-17 20:31
Ursprungligen av johan_tanying:

Hur skulle det lösa problemet?

För att i Toast 8 Och 9 kan du välja att bränna en div-x fil istället för att den i 10 konverteras om till DVD-Video

Senast redigerat 2009-06-17 21:07

Ja UDF läses väl av alla, har för mig att DVD-video egentligen är MPEG-2 på en "botten" av UDF.
(lite osäker här)

Kruxet med Toast är att har du den inställd på DVD-Video-skiva och slännger nästan vad som helst i filmväg på fönstret så gör den en konvertering. Den gör ju egentligen vad den skall.
problemet uppstår först när man gör det hela lite FÖR mkt med automatlåda.

Typ man har inget valt och programmet får för sig att jag vill göra en DVD-Video...

Till min moster som har en liten bärbar spelare lägger jag kanske 6-7st avsnitt av en serie på en DVD-skiva. Sparar då som en dataskiva och filerna ligger som AVI.
Textning har jag aldrig brytt mig om det minsta, så det får ngn annan svara på.

Där ser man! Roxio har i sin outgrundliga vishet tagit bort den inbyggda DivX-konverteringen inuti Toast... http://forums.support.roxio.com/index.php?showtopic=46982 Om man läser tråden får man lite tups på hur man skall göra istället (läs ffmpecx), men Roxio själva vägrar svara på varför. Jag sitter med ver 9 då Tiger inte stöder ver 10. Ingen anledning att byta ännu, med andra ord.

Undrar om det är samma ljushuvud som i ver 9 tog bort VCD/SVCD-stödet och sedan - verkar det som - återinförde det i ver 10?

1
Bevaka tråden