Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule + Disk Utility (saknar cd-skiva)?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte mig en begagnad TIme Capsule 1Tb. Dock glömde killen skicka med cd-skivan med programmen som medföljer.

1) Vilka program finns på den skivan?
2) Lyckades installera Aiport utility (genom en update men när jag försöker köra Airport disk utility filen så säger den att den bara behövs på Mac OS 10.4 och tidigare (kör 10.5). Varför behövs inte den köras i 10.5?

3) Hur gör jag enklaste om jag vill komma åt min Time Capsule via Internet (t.ex. på en kompis PC respektive Mac)?

Mvh
Andreas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-16 10:41

1:

Ursprungligen av Appleinsider:

The installer CD includes a PDF version of the printed user guide, a brief read me, a "need to know" PDF guide about backups (also included in print as a short leaflet), and an HTML page linking to various resources on finding more information, including the extended references such as Designing AirPort Networks, at Apple - Support - Manuals.

Från länk, där dom länkar vidare till Apples hemsida så du kan ladda ner några av PDFerna. Jag tyckte jag såg något som kan svara på din tredje fråga där också.

2: Är du säker på att du ska ha uppdateringen då? Den kanske redan är installerad (och/eller så laddar du ner fel version). Om du inte får den genom Programuppdatering så tror jag inte du behöver den.

Om den redan är installerad. Hur finner jag den då? För det ligger inget i program eller den finner inte heller ngt om man söker på typ disk utility (finns det ngn svensk benämning för den?)

EDIT:// misstänker att Airport Utility är den Airport Verktyg som finns under verktyg i program...så det är väl löst då. Läste igenom PDFen men kunde inte se så mkt om att dela Time capsule HDn på Internet (bara hur man delar en Internet access)

Senast redigerat 2009-06-16 11:16
Ursprungligen av andreas.mehlin:

...om man söker på typ disk utility (finns det ngn svensk benämning för den?)

Skivverktyg

  • Oregistrerad
  • 2009-06-16 11:48

Om du via airportverktyget kopplar upp dig mot TC:n så finns det en inställning under Disks / File Sharing / Share disks over WAN.

Behöver jag Bonjour installerat på både Mac och PC eller bara på den dator som kopplar upp sig mot TC via Internet.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-16 12:13

Du behöver bonjour installerat på de PC-burkar som ska accessa TC:disken. Macarna hittar den automagiskt.

Vad exakt ä det Bonjour gör? Installerade det snabbt nu på PCn...snackar mest om skrivare där. Vad behöver jag aktivt göra för att accessa min TC på PCn? Airport verktyget behövs inte på PCn va?

Gick igenom den länken...men den är för mig inte helt fullständig för att jag ska förstå

Vad ska jag göra på min PC för att komma åt TC disken? Det går inte att skriva afp://XXXX
Har installerat Bonjour, installerade även ngn typ av plugin för firefox som heter AFP viewer.

Men det funkar inte att connecta med vare sig firefox eller att skriva afp;//xxx att lägga till ny nätverksplats.

EDIT://I t.ex. firefox säger den bara att den inte vet vilket programs om ska öppna det protokollet.

EDIT2:// Testar jag Internet explorer så ändrar den automatiskt afp till ftp...och säger att det inte gick att komma åt mappen eller att man inte hade behörighet etc.

Senast redigerat 2009-06-16 13:31

När bonjour är installerat på Windows XP, ska man därefter kunna skriva in en afp adress i adressfältet på IE? eller i mina-nätverks-platser? Eller måste man göra ngt mer? Ligger bonjour bara i bakgrunden eller är det ngt man ska använda programmet med?

  • Oregistrerad
  • 2009-06-16 14:47

Lägg till den som en vanlig nätverksshare? \\192.168.0.1\Data exempelvis

Du får ursäkta mig

men vad menar du med en vanlig nätverksshare? (att lägga till en ny nätverksplats?)

Att jag inte kommer in via IE...kan det bero på att TC konto/lösenord? Hur ska detta i så fall skrivas? Eller borde det komma upp en ruta där jag kan skriva in sånt i IE?

1
Bevaka tråden