Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar en Laser Writer Select 300 i OSX 10.4?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-06-15 20:07

Har en Select 300. Hade den till en Performa 6200 med en skrivaranslutning av gamla typen. Någon som vet om den kan installeras på en I Mac med OS X 10.4? Har prövat men Macen tar inte emot installations-CD.

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om. (Tidigare rubrik: "Laserskrivare")

/Mod

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-15 21:13

Om det är en 360-modell så verkar det som att Leopard kan prata din skrivares språk. Se länk.

OS X 10.4 (Tiger) kan i sådana fall göra det med Gutenprint-drivrutinerna.

Dock så verkar just 300-modellen använda skrivarspråket QuickDraw och efter en kort sökning på nätet verkar inte OSX lira med det språket.

Å andra sidan, fullt fungerande laserskrivare är billiga nuförtiden.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-06-15 21:44

Det är en 300-modell men installationsdisketterna kan inte kommunicera med Tiger. Jodå jag har en bläckstråleskrivare till min nyare Mac men vill kolla innan jag gör mig av med min Select - speciellt eftersom den fungerat perfekt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-16 23:10

Det skumma är att det finns drivrutiner för 30 av Apples skrivare i System/Printers. Någon som vet om de går att använda?

Jag hittade en för mig obegriplig länk som hävdar att en liknande skrivare (Select 310) inte går att använda i OS X p.g.a. att de använder ett annorlunda seriellt protokoll.

QuickDraw i sig borde dock inte vara något problem eftersom OS X verkar begripa det, men det saknas antagligen drivrutiner för OS X för QuickDraw-skrivare.

http://groups.google.com/group/swnet.sys.mac/msg/3122ed0b0fd1ae22 (lycka till!)
http://webpages.charter.net/mbroughtn/serial_printing.html

Jag hittade en för mig obegriplig länk som hävdar att en liknande skrivare (Select 310) inte går att använda i OS X p.g.a. att de använder ett annorlunda seriellt protokoll.

QuickDraw i sig borde dock inte vara något problem eftersom OS X verkar begripa det, men det saknas antagligen drivrutiner för OS X för QuickDraw-skrivare.

http://groups.google.com/group/swnet.sys.mac/msg/3122ed0b0fd1ae22 (lycka till!)
http://webpages.charter.net/mbroughtn/serial_printing.html

Huvudproblemet är väl att 300-an inte har PostScript? I sådant fall hade det nog gått att lösa snabbt och lätt. QuickDraw fick väl aldrig följa med in i OSX? I vilket fall bättre än QuickDraw GX som väl aldrig kom till nytta innan det lades ner.

Hittade mera här:

Ursprungligen av Wikipedia:

With Mac OS X, QuickDraw became part of the Carbon API. With the release of Mac OS X 10.4, QuickDraw was officially deprecated.

Ursprungligen av Wikipedia:

Mac OS 8 dropped support for the GX printing architecture, though the text management and color management architectures survived.

Om inte din cd funkar så hittade jag drivrutinen här: Download and install Apple LaserWriter Select 300 driver v1.2
Men det är ju ett självextraherande arkiv för Classic. Dags att peta in några metatabletter i ångmaskinen och få igång OS9 med andra ord.

Om du är beredd att först göra en PDF från dina OSX-program kan du ju sedan öppna en OS9-version av Acrobat under Classic och skriva ut den vägen. Om du har en USB-adapter till skrivarkabeln förstås. Keyspan (numera Tripp-Lite) har sådana för ett antal handfull dollar men se till att läsa alla förbehåll. Det är inte alla prylar som fungerar.

Så gjorde jag då jag inte hade skrivare hemma utan fick låna en gammal Canon A3-bläckis ett tag. Fungerade på en gammal G4 under Classic även om det var stabilast att boota direkt in i OS9 och skriva ut. I längden är det ju ett himla bök, så om du inte har en gammal mac som kan stå som skrivarserver och ta emot PDFer känns det spontant som att det inte är värt besväret.

Men om du hittar en lösning är det åtminstone inte dyrt att maxa minnet till 4,5 MB: 4 dollar! (Apple LaserWriter Select 300 Memory, Apple Mac Products, iPod Accessories)

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-06-22 21:17

Tack för alla tips!

Jag har nu lyckats få in drivrutinen för Select 300 i min OSX 10.4 genom att ladda ner den från den länk jag fick tips om. MEN vad göra se´n? Har lagt den i programappen. Hur skall jag få datorn att ta till sig programmet så att skrivaren kan installeras?:confused:

Har du packat upp och installerat under Classic (OS 9)? Den nedladdningsbara filen är ett självextraherande Stuffit-arkiv (.sea) som bara funkar under OS 7-9.

Du kan ju iofs prova att ladda ner någon äldre version av Stuffit för OS X och se om det klarar att packa upp arkivet. Jag testade precis med Stuffit 11 och det gick inte. Jag har inte heller Classic tillgängligt just nu.

Sen tror jag - som jag nämnde ovan - att du skall vara glad om du får liv i skrivaren under Classic-miljön. Skriv ut till PDF - dra igång en gammal Acrobat under Classic - Skriv ut. Fungerar? Ja. Smidigt? Nej. Men rappare än att boota om i OS 9 och energisnålare än att ha en dedicerad burk med OS 9 rullande hela dagen.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-06-23 17:15

Nej - jag bara packade upp filen. Vid närmare eftertanke borde det väl ske i Classic. Jag skall göra om o se hur det fungerar. Man kan naturligtvis fråga sig varför lägga ner tid på detta men jag tycker det är irriterande att kasta en väl fungerande skrivare. Se´n blir det ju i sig utmanande att se om man kan fixa problemet.

1
Bevaka tråden