Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-R:n åker ut igen!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-14 16:10

Hej!
Jag försöker febrilt göra en backup på mina bilder i iPhoto. Men problem har uppstått. Har provat både DVD-R och DVD+R. Båda skivorna åker dock ut från datorn efter ett litet tag. Vad göra??

Mvh
KOL

Nu har jag flyttat tre av dina trådar idag. Lägg lite mer tid på att välja underforum när du skapar trådar, och släng inte in allting i "Allt om Mac"!

/Mod

Hur försöker du göra backupen? Vilket program använder du? Får du något felmeddelande när skivan "åker ut"? Lite mer info behöver vi nog för att kunna hjälpa dig...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-14 18:27

Har du en dvd brännare och skivan är inte dålig så ska du kunna skriva den. Problemet uppstår ibland när smuts lagras inne i brännaren. Man kan prova att blåsa rent den med tryckluft. I värsta fall måste du byta ut brännaren eller använda en extern brännare.

//Rob

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-14 22:14

Ja, jag vet ju inte riktigt hur man gör. Jag vill bara spara mina bilder på en dvd. Som en backup ifall hårddisken skulle paja. Jag har en Powerbook G4 och enligt "om den här datorn" så ska jag kunna bränna DVD-R-skivor.

Så här har jag gått tillväga:
Först stoppade jag in en DVD-R för att se vad som hände. Den kom ut igen, utan felmeddelande. Den kom bara ut helt enkelt.
Sen startade jag iPhoto och klickade på "Bränn" under "Dela". Meddelanderutan, nåt i stil med "stoppa in ett medium" kom upp, varpå jag stoppade in DVD-R-skivan igen. Även den här gången kom den ut, utan felmeddelande.

Så, hur gör man?

Jag vill verkligen be 99.se om ursäkt för att jag under dagen postat samma fråga i tre olika inlägg och dessutom i fel forum. Trot eller ej, men jag hade glömt bort det.

Mvh
KOL

Vilken version av OSX kör du?
Vilken version av iPhoto kör du?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-14 22:30

Kolla i system profiler för att se om du verkligen kan bränna dvd skivor. Om den kan skriva, prova med en annan dvd-r, viktigt att det står - och inte + eftersom powerbooken kan för det mesta bränna endast -R.

Normalt så ser findern att du har stoppat im en tom cd/dvd skiva och frågar vad du vill göra med den. Om den känner igen skivan.

//Rob

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-15 16:42

Jag har OSX version 10.5.7 Och kör iPhoto '08 version 7.1.5.

När jag kollar i systeminformationen under "skivbränning" så ska jag kunna bränna -R och -RW.
Under "medier" , även det i systeminformationen, står det "Mata in medium och uppdatera så visas tillgängliga brännhastigheter".
Men hur uppdaterar man? Skivan kommer ju ut av sig själv.

/KOL

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-15 17:05
Ursprungligen av KOL:

Jag har OSX version 10.5.7 Och kör iPhoto '08 version 7.1.5.

När jag kollar i systeminformationen under "skivbränning" så ska jag kunna bränna -R och -RW.
Under "medier" , även det i systeminformationen, står det "Mata in medium och uppdatera så visas tillgängliga brännhastigheter".
Men hur uppdaterar man? Skivan kommer ju ut av sig själv.

/KOL

Du är säker på att det står DVD-R och inte CD-R då? har du bränt DVD förut på maskinen? Anledningen att jag frågar är att Macar med combodrive, dvs som skriver CD men bara läser DVD spottar ur skivan om man stoppar i en obränd DVD.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-15 19:38

Ja, ta mig tusan! Det står ju just "skriver: CD-R, -RW".

Rhesus, du har ju aldelles rätt! Och här sitter jag och gör bort mig och gjorde moderatorn upprörd till på köpet. Jag krälar i stoftet!

Jaha, då kan jag ju alltså inte göra någon backup. Hm!

Tack alla som försökt hjälpa mig!

Mvh
KOL

Ursprungligen av KOL:

Ja, ta mig tusan! Det står ju just "skriver: CD-R, -RW".

Rhesus, du har ju aldelles rätt! Och här sitter jag och gör bort mig och gjorde moderatorn upprörd till på köpet. Jag krälar i stoftet!

Jaha, då kan jag ju alltså inte göra någon backup. Hm!

Tack alla som försökt hjälpa mig!

Mvh
KOL

Lätt hänt.

Backup på DVD är bättre än ingen alls men brukar göra en både besviken och arg den dag man plockar fram skivorna... och inte kan läsa dem.

Skaffa en bra extern hårddisk och gör upp ngt schema för hur du skall få ut kopior på dina bilder. Hur/när/osv diskuteras ibland här på forumet.

Du kan göra backup på CD-R skivor med, de rymmer ju inte lika mkt, men är det jpg-bilder så får man plats med bra många på en CD.

Ursprungligen av Goflorp:

Lätt hänt.

Backup på DVD är bättre än ingen alls men brukar göra en både besviken och arg den dag man plockar fram skivorna... och inte kan läsa dem.

Skaffa en bra extern hårddisk och gör upp ngt schema för hur du skall få ut kopior på dina bilder. Hur/när/osv diskuteras ibland här på forumet.

Du kan göra backup på CD-R skivor med, de rymmer ju inte lika mkt, men är det jpg-bilder så får man plats med bra många på en CD.

Att gnälla på DVD som backup och sedan rekommendera en hårddiska är ju lite
som att säga att pest är skit men kolera det bästa som finns. Båda är skit om man
är ute efter en pålitlig backup. Tape-backup är hur gammalmodigt det än låter klart
överlägset. Hög initialkostnad men låg dirftskostnad. Hade aldrig förlitat mig på en
HD-backup i långa loppet.

/martin

Ursprungligen av martinator:

Att gnälla på DVD som backup och sedan rekommendera en hårddiska är ju lite
som att säga att pest är skit men kolera det bästa som finns. Båda är skit om man
är ute efter en pålitlig backup. Tape-backup är hur gammalmodigt det än låter klart
överlägset. Hög initialkostnad men låg dirftskostnad. Hade aldrig förlitat mig på en
HD-backup i långa loppet.

/martin

Jag har trippelbackupat på hårddiskar, det skall nog funka.

Min erfarenhet av Tape är att det är ett värdelöst medium och fanns enbart för mängden datas skull. Inget annat medium klarade datamängden helt enkelt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-15 19:44

Beroende på hur mycket som du ska ta backup på kan det kanske räcka med några CD-R skivor.
Annars skaffar du dig en extern hårddisk och har som backup.
Backup bör du ha om du är rädd om dina bilder.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-15 19:55

Alla mina bilder ligger på en extern hårddisk! Jag ville ha en backup på bildbiblioteket. Även en extern hårddisk kan ju gå sönder.

Så vad är bästa alternativet om man garanterat vill ha bilderna kvar? Är det att lägga dem någonstans på nätet? Och i så fall var?

/KOL

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-22 16:01

Tape! Alltså skojar ni? (eller menar ni allvar?) och vad är det för tape, i så fall? vad kostar en sådan utrustning? och var ska man ha den? Brinner huset ner funkar ju varken dvd, hårddiskar eller tape.

/KOL

Ursprungligen av KOL:

Tape! Alltså skojar ni? (eller menar ni allvar?) och vad är det för tape, i så fall? vad kostar en sådan utrustning? och var ska man ha den? Brinner huset ner funkar ju varken dvd, hårddiskar eller tape.

/KOL

Tja, numera är mina foton.

1) på interna disken
2) på en extern disk som backup
3) på en Time machine

4) kommer strax, på en site ute på nätet

5) partiellt finns det backup på DVD-skivor....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-22 17:13
Ursprungligen av Goflorp:

Tja, numera är mina foton.

1) på interna disken
2) på en extern disk som backup
3) på en Time machine

4) kommer strax, på en site ute på nätet

5) partiellt finns det backup på DVD-skivor....

Låter ungefär som min backup:
Intern disk i Macbook.
Time machine.
Extern disk för bilder.
Online på Amazon S3 mha Jungledisk.

Det borde överleva det mesta, brinner huset ner har jag fortfarande en backup online.

Ursprungligen av KOL:

Tape! Alltså skojar ni? (eller menar ni allvar?) och vad är det för tape, i så fall? vad kostar en sådan utrustning? och var ska man ha den? Brinner huset ner funkar ju varken dvd, hårddiskar eller tape.

/KOL

Tape tillhör det förgångna.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-25 18:18

Vad är det för skillnad på en extern hårddisk och en Time machine?

Vad för sorts site är det ni har bilderna på på nätet? Vad är Amazon S3 mha Jungledisk? Jag vill ju inte att någon annan än mina närmaste ska ha tillgång till mina bilder.

/KOL

1
Bevaka tråden