Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12" Powerbook bootar bara med extern skärm

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Jag har stött på ett något obehagligt problem med min Powerbook. När jag sitter vid mitt skrivbord har jag den inkopplad till en extern skärm och låter den vara ihopfälld, kör i stället med externt tangentbord och mus.

När jag skulle dra mig mot bingen så fällde jag upp Powerbookens skärm, drog ur den externa skärmen och kopplade ur de övriga sladdarna. Den interna skärmen tändes upp och allt var som vanligt. Jag fällde sedan ihop den och ställde den på bordet bredvid sängen. Efter kanske 30 sekunder så drog fläktarna igång i full fart och skärmens bakgrundsbelysning tändes. Inget visades på skärmen.

Jag kunde inte stänga av den genom att hålla inne powerknappen. Det hjälpte inte att koppla in den externa skärmen heller, jag var till sist tungen att plocka ur batteriet. Efter dess har den vägrat boota om en extern skärm inte är inkopplad och att den egna skärmen är i nedfällt läge.

Startar man upp den utan extern skärm, eller med den interna skärmen uppfälld, så kommer först den klassiska "fanfaren" och sedan händer inget mer. I stället varvar fläkten upp på max och växlar sedan mellan att varva för fullt eller vara avstängd.

Den går alltså att boota upp med extern skärm så länge den egna skärmen är nedfälld, men det känns måttligt kul att vara bunden till skrivbordet.

Förslag till hur jag löser det här uppskattas djupt!

(lägligt nog beställde jag en ny MBP igår morse, men det gör inte situationen ett dugg roligare)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 19:15

Har du installerat något tillägg för att kunna köra i "Clam Shell Mode"?

Ursprungligen av Konrad:

Har du installerat något tillägg för att kunna köra i "Clam Shell Mode"?

Nej (det fungerar väl ändå som standard?)

  • Medlem
  • 2009-06-13 23:14

Vad händer om du öppnar datorn när du väl har bootat? Vad händer när du "Sök skärmar"?

Ursprungligen av Baron:

Vad händer om du öppnar datorn när du väl har bootat? Vad händer när du "Sök skärmar"?

Den interna skärmen är svart, datorns fläkt varvar upp på fullvarv och växlar sedan mellan det och att vara avstängd. Datorn slutar svara, enda sättet att få stopp på det är att plocka ur batteriet och strömsladden.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-14 10:25

Har du provat att återställa PMU?

Ursprungligen av Konrad:

Har du provat att återställa PMU?

Yes, noll förändring av läget dessvärre.

1
Bevaka tråden