Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så får man MySQL Connector/ODBC att fungera

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-06 13:31

Som antytts i en annan tråd här på forumet har jag försökt att få MySQL att lira med FileMaker. Nu när jag äntligen hade kommit så långt att börja knyta ihop databaserna upptäckte jag att mac-versionen av MySQL Connector/ODBC 5.1 inte fungerar. Gråt och tandagnisslan.

Lösningen var inte särskilt intuitiv, mer UNIX än Mac om man säger så. Hur som helst. Nu har jag i varje fall fått det att fungera.

Problemet med MySQL Connector/ODBC är att det grafiska gränssnittet är trasigt. När man är färdig med sina inställningar kraschar ODBC Administrator (inställningsprogrammet) och konfigurationen försvinner innan den hinner sparas.

Däremot fungerar terminalkommandot myodbc-installer som följer med MySQL Connector/ODBC. Dra ingång terminalen och ställ in din konfiguration med kommandot nedan:

/usr/local/bin/myodbc-installer -s -a -c2 -n "provdatabasen" -t "DRIVER=MySQL ODBC 5.1 Driver;SERVER=din.server.se;DATABASE=databasen;UID=anvandarnamn;PWD=losenord"

Därefter kan du komma åt MySQL-databasen från FileMaker via ODBC. Hopp och glädje!

Jag har också haft problem med att MySQLs drivrutin. Synd att de inte fullföljt bygget helt på den för det känns som om det inte är mycket kvar till en fullt fungerade GUI-variant där ODBC Administrator används.

Jag har köpt Actual Technologies ODBC-drivrutin. Den kostar endast $29,95 och har fungerar bra för mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-16 09:22
Ursprungligen av mvrobert:

Jag har också haft problem med att MySQLs drivrutin. Synd att de inte fullföljt bygget helt på den för det känns som om det inte är mycket kvar till en fullt fungerade GUI-variant där ODBC Administrator används.

Jag har köpt Actual Technologies ODBC-drivrutin. Den kostar endast $29,95 och har fungerar bra för mig.

Som nämnts tidigare, jag får MySQL:s drivrutin att fungera med kommandot ovan. Hittills har det fungerat utan problem, även om 30 USD inte är mycket att bråka om.

Jag tycker det är ett jättebra initiativ att dela med dig av en fungerande och helt gratis lösning på ett problem. Bra jobbat och stort tack! Mera sådant gör detta till ett ännu bättre forum.

1
Bevaka tråden