Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InD CS3 saknar typsnitt som inte används

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett liknande problem och eftersom tråden är ganska kort fortfarande..?

Jag har i indesign CS3 valt att använda Character Styles med Helvetica Neue som font-family och Light som font-style. Jag har länge gjort såhär med olika dokument och olika fonter nu har det dock kommit sig att Indesign inte hittar "Helvetica Light" och det är klart, den existerar ju inte?

Jag har dubbelkollat och trippel-kollat, allt ser ju ut som vanligt? Det går ju att skriva ut med den här fonten i alla fall, men jag förstår inte varför det här kommer upp? Jag har inte fibblat runt nånstans och har bara installerat 6 fonter totalt, för månader sen..så jag tror inte att det har med något sådant att göra..

Mycket tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • 2009-06-13 10:46

Det första jag skulle testa var att lägga typsnitten i /Library/Application Support/Adobe/Fonts/ och se vad som händer. Händer det varje gång eller bara ibland?
Om din pstyle är Helvetica Neue kanske du kan testa att inte definiera familj i cstyle, utan bara vikt.

Ok..nu har jag kopierat in font-filen i /Library/Application Support/Adobe/Fonts/.. måste jag göra något för att indesign ska leta där?

pstyle och cstyle är nytt för mig...vad är skillnaden? Med vikt, menar du bold, oblique etc?

Det här har börjat hända med två filer som jag börjat med den här veckan, aldrig hänt tidigare.
Jag har alltid gjort på samma sätt med character-styles, jag är inte så inne i svängarna på hur man "egentligen" ska använda det, det påminde lite om style-sheets i html..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-15 10:15
Ursprungligen av klarabara:

pstyle och cstyle är nytt för mig...vad är skillnaden? Med vikt, menar du bold, oblique etc?

Det här har börjat hända med två filer som jag börjat med den här veckan, aldrig hänt tidigare.
Jag har alltid gjort på samma sätt med character-styles, jag är inte så inne i svängarna på hur man "egentligen" ska använda det, det påminde lite om style-sheets i html..

Characterstyles eller Teckenformat är formateringar som du kan använda inne i ett stycke, eller i ett styckeformat. En enkel variant är om du i texten använder kursiv på enstaka ord. Då gör du ett Teckenformat som bara har egenskapen "Kursiv" utan några andra egenskaper. När du sen applicerar det teckenformatet i en text så "ärver" den alla andra egenskaper från texten men ändrar till Kursiv.

Du behöver alltså inte ange Typsnitt, Storlek, Färg eller andra parametrar i detta fall.

En annan mycket Cool användning av Teckenformat är ihop med Kapslade format (Nested Styles) som är en del av Styckeformatsinställningen. Ett sånt ihop med Objektformat gör att du med en klickning i Objektformatpanelen kan formatera en hel textram med linjer, fyllning, skugga, tecken och styckeformat.

Kolla i Hjälpen så hittar du massvis med info om hur du ska använda Tecken och Styckeformaten.

Och sist men inte minst, Använd inte Teckenformat för att formatera hela dokumentet. Styckeformat först och sen teckenformat inne i stycket!

Janne

  • Medlem
  • 2009-06-14 16:00

InD ska fatta direkt om en fil ligger i Adobes fontmapp. Vill du vara petig kan du ta hem Font Finagler och rensa cahce. Gratis 40 för rensningar.

pstyle = styckeformat (paragraph style) och cstyle = teckenformat (character style).

Om det bara är i detta dokument du har problem kan du testa att exportera som Interchange och öppna resultatet och se om problemet kvarstår.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-14 16:50

Linotype Font Explorer har samma funtkion inbyggt. Version 1.2.3 är gratis men version 2.x kostar pengar.

//Rob

ojoj...det här verkar mer komplicerat än jag tänkt mig.. lovar att läsa på under sommar-lovet (en månad kvar..)

Problemet kvarstår fastän jag har fonten även i adobe katalogen, jag kanske har använt fonten på nåt skumt sätt, tog just bort lite text som låg utanför ramarna och sparade. Öppnade igen, inte font-problem..? Texten var av någon anledning överstruken med rosa? Konstigt...

  • Medlem
  • 2009-06-15 20:47

Det verkar som att du har ett teckenformat som anropar egenskaper typsnittet i ditt styckeformat inte besitter. Tex kan man få ditt problem om man i teckenformatet säger att det ska vara Roman när det i styckeformatets typsnitt bara finns Thin, Roman och Bold.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-15 23:23

Exakt som Baronen säger, om du bara använder Teckenformat så finns alla stilar som InDesign hittar i din dator, till exempel kan kursiv heta "Italic" eller "Oblique" Om du då valt Oblique och typsnittet har stilen Italic så blir det konflikt och InDesign ger dig varningar.

I min lista över stilar i Teckenformatspaletten har jag säker upp mot hundra stilar att välja på.

Detta är ett starkt skäl till att INTE använda teckenformat till formatering av stycken.

Janne

1
Bevaka tråden