Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya airport extreme med dubbla sändare sämre än förra modellen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-06-12 21:21

Hejsan

Jag köpte en ny Airport Extreme idag. Jag hade redan en av modellen innan, dvs den som kör n, men bara i mixed mode med b och g. Anledningen att jag köpte den nya var för att jag behöver köra två olika radio så jag kan garantera att min laptop får bästa möjliga hastighet när jag strömmar video, medan jag kan låta min iPhone ansluta till g-nätet.

Det tråkiga nu är att efter flera timmars meckande med olika inställningar och olika test-positioner här hemma så har det visat sig att min nya dual-band (vad kallas den egenligen?) airport konstant levererar sämre prestanda än min gamla airport.

Nu är det så att jag sitter på 100mbit bredband både upp och nerströms, och har suttit och testat köra lite bredbandskoll på båda airportarna. Min gamla levererar upp till 76mbit trådlöst nedåt, och upp till 45mbit trådlöst uppåt. Den nya leverar ungefär 63mbit nedåt trådlöst och 38mbit uppåt trådlöst.

Jag har testat låta den välja nät automatiskt, tvingat den att köra a/n + b/g, provat olika kanaler, kört olika SSID på frekvensbanden för att se om det gör skillnad. Oavsett vad jag gör så är den sämre än min "gamla" modell.

Utöver det så hör jag tydligt hur den nya airporten ger ifrån sig ett typiskt elektriskt surr/pip när testen kör. Det är svårt att beskriva, men det låter ungefär som att något är på väg att gå sönder när det strömmar data genom den. Min gamla är knäpptyst hela tiden.

Så då är ju frågan, har jag fått ett kasst exemplar? Man förväntar sig ju att den iaf inte ska vara långsammare än modellen innan. Jag blir nästan lite förbannad faktiskt.

Hälsningar,
Kenny

  • Medlem
  • 2009-06-12 22:46

Märkligt, nu helt plötsligt så är det bättre ös i den nya airporten. Kanske är det helt enkelt så att alla trådlösa nätverk häromkring störde innan när jag testade vid en tid då man kan tänka sig att alla sitter vid sin dator och surfar vuxensajter.

Dock, är det någon som har en Airport Extreme av senaste modell som kan tänka sig att lyssna nära den när det går trafik igenom den och höra ifall det låter något märkligt surr från den?

Annars är det en perfekt dag idag, köpt en svindyr airport som inte var så mycket bättre, och xboxen fick precis en rrod.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-07-19 18:11

Någon som vet om Apple har löst problemet med ljudet som nämns här ovan. Min gamla Airport håller på att ge sig så jag är på g att köpa nytt.

1
Bevaka tråden