Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad göra med en defekt iMac 20"?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min intel iMac 20" inköpt november 2006 har pajjat. Den har ett känt fel som skapar linjer i bilden. På verkstaden Macfixaren sägs att huvudkortet måste bytas vilket kostar 6.500 kronor, alltså mer än vad datorn är värd. Jag vill dock inte bara slänga den utan har istället två förslag:

1. Någon köper den av mig som reservdelsdator.
2. Jag köper en annan dator som har något annat fel förutom huvudkortet. Kanske förstörd skärm? Av två trasiga kanske kan jag göra en hel!

Någon som har förslag?

Korspostning (dvs samma fråga/inlägg i flera trådar) är inte tillåtet. Ditt andra inlägg (med exakt samma fråga) är raderat nu.

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2009-06-12 15:13

Du är fortfarande inom reklamationsrätten och det är bevisligen ett känt konstruktionsfel så jag skulle ligga på Apple.

Reklamationsrätten

Tack för tipset! Jo, jag vet. Du menar konsumentköplagen, eller hur? Jag förhörde mig om detta på Macoteket (där jag köpte datorn). De sa att min chans att hävda lagen var extremt liten och att jag högst troligt bara måste betala undersökning ca 1000 kr utan resultat.
Vet någon om konsumentköpslagen även gäller när ett företag har köpt produkten?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-12 16:49

Nej, den gäller inte

Nej, den gäller absolut inte om ett företag köpt produkten.

Men om du råkar ha enskild firma, d v s driver företag med ditt eget namn som firma, så ser ju ingen någon skillnad...

Konsumentköpslagen

Ursprungligen av iba:

Nej, den gäller absolut inte om ett företag köpt produkten.

Men om du råkar ha enskild firma, d v s driver företag med ditt eget namn som firma, så ser ju ingen någon skillnad...

Jo det syns på kvittot. Mitt momsnummer (samma som org.nr) står där. Då kan jag glömma konsumentköpslagen då!:(

Ursprungligen av Strongen:

Jo det syns på kvittot. Mitt momsnummer (samma som org.nr) står där. Då kan jag glömma konsumentköpslagen då!:(

Då gäller köplagen.

KL 30 §:
Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Ursprungligen av mmmikael:

Då gäller köplagen.

KL 30 §:
Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Tack! Men frågan gällde ju ifall lagen även gäller företag förutom privatkonsumenter. Enligt Iba gör den inte det.

Ursprungligen av Strongen:

Tack! Men frågan gällde ju ifall lagen även gäller företag förutom privatkonsumenter. Enligt Iba gör den inte det.

KKL gäller ej Företag-Företag. KL gör det.

Ursprungligen av mmmikael:

KKL gäller ej Företag-Företag. KL gör det.

KKL förstår jag betyder Konsumentköplagen. Men vad betyder KL?

Ursprungligen av Strongen:

KKL förstår jag betyder Konsumentköplagen. Men vad betyder KL?

Köplagen

Ursprungligen av Strongen:

Tack för tipset! Jo, jag vet. Du menar konsumentköplagen, eller hur? Jag förhörde mig om detta på Macoteket (där jag köpte datorn). De sa att min chans att hävda lagen var extremt liten och att jag högst troligt bara måste betala undersökning ca 1000 kr utan resultat.
Vet någon om konsumentköpslagen även gäller när ett företag har köpt produkten?

Konsumentköpslagen gäller bara mellan Företag och Konsument, inte mellan två företag.

Detta har diskuterats förr här på forumet, sök lite så hittar du.

främst inom "Garantier & Service"

Ursprungligen av Iphone77:

Du är fortfarande inom reklamationsrätten och det är bevisligen ett känt konstruktionsfel så jag skulle ligga på Apple.

Jag har precis samma fel på min iMac och har fått samma pris för byte av moderkortet av Humac i Uppsala.

Vad menar du med att det är ett känt konstruktionsfel ? Kan du berttta mer ?

Hälsn.
Per

  • Oregistrerad
  • 2009-06-17 10:53
Ursprungligen av Pellib:

Jag har precis samma fel på min iMac och har fått samma pris för byte av moderkortet av Humac i Uppsala.

Vad menar du med att det är ett känt konstruktionsfel ? Kan du berttta mer ?

Hälsn.
Per

Det finns mängder med trådar om ämnet om man googlar så det rör sig inte om ett enstaka fall. Eftersom ingen inverkan av användaren ligger bakom felet måste det röra sig om ett konstruktionsfel.

Personligen tror jag att du kan glömma allt detta med konsument...
men visst, funkar det så är det det bästa, MEN annars så är det ju
helt upp till dej hur säker du känner dej att skruva (de är ju lätta
att skruva med, helt fantastiska faktiskt) men det finns ju alltid en
risk att det inte blir rätt av olika anledningar.

Felen kan vara feldiagnosticerade, säljaren av iMac nr 2 kan lura
eller inte själv veta eller något kan gå fel under mekandet, och
då har du två...

En annan sak att fundera på vad gäller värde är att du först ser
hur mycket du fått ur maskinen, vad har du tjänat på den ?
Om det är ett högt värde så är ju datorn än mindre värd.

Allt handlar egentligen om filosofi...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Personligen tror jag att du kan glömma allt detta med konsument...
men visst, funkar det så är det det bästa, MEN annars så är det ju
helt upp till dej hur säker du känner dej att skruva (de är ju lätta
att skruva med, helt fantastiska faktiskt) men det finns ju alltid en
risk att det inte blir rätt av olika anledningar.

Felen kan vara feldiagnosticerade, säljaren av iMac nr 2 kan lura
eller inte själv veta eller något kan gå fel under mekandet, och
då har du två...

En annan sak att fundera på vad gäller värde är att du först ser
hur mycket du fått ur maskinen, vad har du tjänat på den ?
Om det är ett högt värde så är ju datorn än mindre värd.

Allt handlar egentligen om filosofi...

LCR

Jag tror inte heller så mycket på köplagen men jag har inte helt gett upp.
Tycker det låter frestande att skruva när du säger så där. Jag har skruvat i hela mitt liv.

Ursprungligen av Strongen:

Jag tror inte heller så mycket på köplagen men jag har inte helt gett upp.
Tycker det låter frestande att skruva när du säger så där. Jag har skruvat i hela mitt liv.

Nej, jag menade inte att du skulle ge upp

Det finns servicemanualer för iMac också...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-12 19:35

Starta från Apples hårdavarutest skiva. Kommer med varje mac. Kanske hittar den felet. Har du ingen bild får du koppla in datorn i firewire mode till en annan Mac och prova att starta från hårdvarutest dvdn istället.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Starta från Apples hårdavarutest skiva. Kommer med varje mac. Kanske hittar den felet. Har du ingen bild får du koppla in datorn i firewire mode till en annan Mac och prova att starta från hårdvarutest dvdn istället.

//Rob

Jag har försökt. Den stänger av sig med den skivan i. Och om jag försöker installera nytt system säger den: MacOS kan inte installeras på denna dator. Datorn är ett lik!

Ursprungligen av Strongen:

Jag har försökt. Den stänger av sig med den skivan i. Och om jag försöker installera nytt system säger den: MacOS kan inte installeras på denna dator. Datorn är ett lik!

Är det definitivt rätt skiva för denna dator ? Låter inte som det...

linjer i bilden? låter som grafik-kortet/delen är boven.

Ursprungligen av wilhelm-pod:

linjer i bilden? låter som grafik-kortet/delen är boven.

Är grafikdelen integrerad på moderkortet ?

Ursprungligen av Pellib:

Är grafikdelen integrerad på moderkortet ?

nej, grafikkortet är ett eget, men kontakten är lite udda, man kan inte byta det rakt av med ett från butik. Plus att riva sönder datorn tills man kommer åt är mkt arbete...

1
Bevaka tråden