Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny musiktjänst från Apple

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som 99mac redan den 7:e mars kunde avslöja kommer Apple lansera digital musikdistribution via Internet. Apple har slutit avtal med 5 stora skivbolag och i skrivande stund finns 200 000 låtar att köpa via denna musiktjänst. Via nya iTuned 4 kan du söka efter musik, provlyssna på 30 sekunder av varje låt, se på artistens musikvideos och slutligen köpa musiken. Via iTunes kan du därefter bränna låtarna till oändlig antal CD-skivor. Musiken kan även spelas på fler än en Mac och iPod.

Det finns specialmaterial från ett 20-tal artister; ex Eminem, U2, Sheryl Crow, Fleetwood Mac och många fler

Tjänsten kräver inget abonnemang och nerladdningen av en låt kommer att kosta 99 amerikanska cent. Fullständiga album kostar från $9,99.

Tjänsten är tillgänglig från och med idag, men dessvärre endast i USA från början. Steve Jobs redogjorde också för att iTunes Music Store är en "Mac-only" produkt. Men han lovade att en Windows-version skulle lanseras innan årtets slut.

Mer information om iTunes Music Store finns på Apples webbplats

-- du läste det först på 99mac.com --

Senast redigerat 2003-05-05 14:55
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-28 20:00

US only...

Bara i USA till atta börja med.
Man måste ha ett kreditkort sluten till en Amerikansk adress.
Lite tråkigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 20:04

Gahh! Jäkligt trist! Om det är licensavtalen det hänger på, lär det ta ett bra tag innan vi får det i Europa....

4an, nerladdad och snart rockandes!

Snacka om rätt metod att bekämpa piratkopiering. Att erbjuda en tjänst som har ett rimligt pris är så bra och enkel att använda att man inte vill bemöda sig med att leta på Gnutella med slöa Java-program.

Att kunna provlyssna, kolla video, och enkelt få hem låten i bra kvalitet är nog värt pengarna för de flesta. Och dessutom lagligt.

BRA APPLE !

OM tjänsten någonsin kommer till Sverige, undrar vad låtarna kommer att kosta... 10 kr styck plus moms?

Irriterande att det inte ska gå att använda det här i Sverige...

Programmet ser ju helt klart ruggigt smidigt och coolt ut. Det här sätter standarden!

Nu ska vi bara se hur DRM joxet fungerar

Är det svårt att koppla ett existerande konto, till ett VISA på en bank i USA?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 20:32

Underbart. Det är sånt här som säljer Macar. Vem vill ha en dator med Microsofts pajas-OS och undermåliga Windows Media Player när man kan få det här?

Apple är världs bäst i USA...

Jag fattar inte vad hypen är, om du vill ha ca 20 låtar a 8,30 /st =166 sek

Billigt? tycker inte jag.
En tia för cd och konvulut 176 sek

och då har man inte fått ett tryckt färg omslag än...

Det itunes MusicStore vinner på är tillgänglighet, vad måste komma ihåg är att om denna tillgänglighet kommer att få betalas per mb så kan detta bli en ännu större guldgruva (se telia debatten)

Teknologin och enkelheten föredömlig men mitt omdöme blir ändå:

Största sol o vårar nummret på länge:)

Ta i beaktning att en orsak till att ha det online är att det inte kostar en bråkdel av vad det kostar att ha en affär samtidigt så når man en större målgrupp.
en cd (20 låtar) med fodral och inlägg kostar högt räknat fullt färdig 20 kr i egentilg kostnad.

vi är jävliga och lägger på 200%.
60 kr.

60/20=3 sek

Förstår någon mig?

Eller är jag helt enkelt snål

Gör gärna några räkne exempel på antal 100% pålägg som behövs för att komma upp dagen fantasi summor..

Slutsats, kommer inte att stoppa piratkopieringen i någon nämnvärd skala tror jag.

En CD online eller offline får ner i 50 lappen innan detta kan ske tror jag.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-04-28 20:52

Det är ett stort steg för miljön! Färre cd-skivor och plastomslag kommer att tillverkas. Det kommer att fällas färre träd eftersom man inte behöver trycka något heller.

Sedan är det ju bara så himla ballt!

  • Medlem
  • 2003-04-28 20:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av cubeuser
Apple är världs bäst i USA...

Jag fattar inte vad hypen är, om du vill ha ca 20 låtar a 8,30 /st =166 sek

Billigt? tycker inte jag.
...

Om du laddar 20 låtar då kan du ladda bara de du gillar. Om du köper en CD i affären då får du med de låtar du inte vill ha.

Om du köper ett helt album på iTunes Music Store då kostar det 9.99$.

Ok, ... det är inte precis billigt men det är inte våldsamt dyrt heller. Kan man säga ... lagom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 21:01

Det är fullkomligt genialt.

1. Det är lagligt. Apple kommer att ha alla de stora skivbolagen i ryggen.
2. Det är enkelt för användaren. Folk kommer att använda det.
3. Ljudet är bättre än MP3. Duger även för lite mer krävande lyssning.

Slutsats: Apple har ännu en vinnare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
3. Ljudet är bättre än MP3. Duger även för lite mer krävande lyssning.
Slutsats: Apple har ännu en vinnare.

Mondo, nu får du Nurell på dig!

Apple är genier....om de bara snabbar på så att jag kan köpa låtar så kommer jag att handla musik som aldrig förr!

Det här är det man har väntat på! Hoppas att de är snabba på att uppdatera katalogerna också. Ny Ipod är det dags för också....5 Gb kommer man inte långt på.

Ett ord, eufori!!!

Ahh... va bra det är !!

Lite hög belastning nu bara. Om man söker på en artist eller grupp verkar det gå bättre att lyssna. Hämta omslag går inte för mig.

Sökte på U2. Äldre skivor för 3.96$. Nya verkar ligga på 9.90$ för hela album. Inte alla album kan köpas för paketpris, en del endast som lösa låtar á 99c.

Skulle detta funka säkert och smidigt skulle det säkert åka iväg mer än 100 kr i månaden från mitt konto. Och jag skulle inte direkt vara kändis på den lokala skivbutiken. Nu kan man ju lyssna 30s av varje låt hemma, och så bara köpa.

Det är så BRA !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 21:11

Hur bra kan ljudkvaliten bli med AAC? Om man konverterar det till AudioCD - kan man få det utan förlust, med andra ord 100% av orginalinformationen är med?

I sådana fall är jag såld på tjänsten Saknar bara ett helpris för en skiva som det ryktades om innan (10 USD?)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Hur bra kan ljudkvaliten bli med AAC? Om man konverterar det till AudioCD - kan man få det utan förlust, med andra ord 100% av orginalinformationen är med?

Regeln är att man kan aldrig få 100% av kvalitén om man en gång har komprimerat något.....säger sig självt, komprimering är förlust utav data.

Citat:

komprimering är förlust utav data

.sit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 21:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Regeln är att man kan aldrig få 100% av kvalitén om man en gång har komprimerat något.....säger sig självt, komprimering är förlust utav data.

Håller inte med. I MP3 har man valt att ta bort information OCH komprimera. Men om du ex zippar en fil så får du all information tillbaka när du packar upp filen.

Jag saknar också möjligheten till att välja kvaliteten på komprimeringen. 128 AAC verkar i klenaste laget. Även om SJ säker att de komprimerat direkt från master.
Jag undrar också var QT 6.2 är så att man kan börja koda i AAC direkt från iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 21:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Regeln är att man kan aldrig få 100% av kvalitén om man en gång har komprimerat något.....säger sig självt, komprimering är förlust utav data.

Har läst att "ljudexperter" inte kunnat höra skillnad på aac i 128kbit och en cd-skiva..
Jag undrar mest om jag kan konvertera om hela mitt mp3bibliotek till aac utan att tappa för mycket kvalitet. För att få ner antalet gig..

  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 21:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Jag undrar också var QT 6.2 är så att man kan börja koda i AAC direkt från iTunes.

Den finns väl ute att hämta.. QuickTime

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
.sit?

OK, I shut up now.... *skamsen*

(Note to self, think twice before typing stupid things)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 21:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Har läst att "ljudexperter" inte kunnat höra skillnad på aac i 128kbit och en cd-skiva..
Jag undrar mest om jag kan konvertera om hela mitt mp3bibliotek till aac utan att tappa för mycket kvalitet. För att få ner antalet gig..

Apple skriver "100% pristine digital quality". De är ju amerikaner och kan inte skriva vad som helst... Det skulle vara kul att veta vad 128 kbit och AAC igentligen innebär. Micke W och rodin verkar ha olika åsikter om kvaliten.

Hoppas inte låtarna man köper låter lika illa som 30s klippen man kan ladda hem, prova lyssna på några låtar av "The Hives" så förstår ni vad jag menar.

Synd bara att det är "U.S. only" så här i början ... Verkar annars jäkligt lovande !

/henrik

  • Medlem
  • 2003-04-28 21:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Ny Ipod är det dags för också....5 Gb kommer man inte långt på.

Ny iPod finnes: 30 gb. Och snyggare är den.

wow va' långsamt - men det är nog många som testar tjänsten

  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Micke W och rodin verkar ha olika åsikter om kvaliten.

Nja, jag har ingen åsikt. Det är bara vad jag läst.. Och "ljudexperter" är ju lite luddigt. Och även om Apple är ett amerikanskt företag och möjligen har strikta regler inom marknadsföring, så måste jag ju säga att de ibland tar i i överkant i sina texter..

hmm ... metallica verkar inte ha några låtar inne ännu. Kan det ha nåt att göra med metallica och deras relation med napster ...

/henrik

Bevaka tråden