Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Win7 från extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder, kan tilläggas att min macbook har en trasig superdrive så det hela får administreras från extern hårddisk eller möjligen usb-stick.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-08 16:55

Om du hade haft en fungerande SuperDrive: Kör iDefrag på hårddisken och sen är det bara köra BootCamp.

Alternativet är viritualisering med VMware Fusion.

Det hjälper inte att jag har en extern hårddisk jag kan lägga skivavbilderna av win7 och leopard på?

Installera Win7 från extern hårddisk?

Hur återskapar jag en w7 iso på min externa hårddisk och får den att boota?

Superdriven är sönder så jag får testa att köra allt från extern disk vid installation, skall köra bootcamp med dubbelboot leopard/win7

Senast redigerat 2009-06-09 16:23
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-11 13:20
Ursprungligen av Regressionsanalys:

Som rubriken lyder, kan tilläggas att min macbook har en trasig superdrive så det hela får administreras från extern hårddisk eller möjligen usb-stick.

Som jag skrev tidigare, kör viritualisering med VMware Fusion. Då kan du mounta w7 disken om den är på ISO format och sedan installera.

Tydligen går det från extern USB disk med lite tweakning. Läs inlägg #8

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=631901

Lycka till!

Senast redigerat 2009-06-11 13:35

Har försökt mecka lite med vmware men det vill sig inte. Visst går det virtualisera hela win7-installationen, men jag har inte kommit på något smidigt sätt att få över den på bootcamp-partitionen.

Det jag letar efter nu är ett sätt att mounta bootcamp-partitionen i vmware och installera direkt, eller ett sätt att konvertera den virtuella installationen till ett format som kan återskapas på den avsatta platsen mha. winclone eller skivverktyg.

Ursprungligen av Regressionsanalys:

Har försökt mecka lite med vmware men det vill sig inte. Visst går det virtualisera hela win7-installationen, men jag har inte kommit på något smidigt sätt att få över den på bootcamp-partitionen.

Det jag letar efter nu är ett sätt att mounta bootcamp-partitionen i vmware och installera direkt, eller ett sätt att konvertera den virtuella installationen till ett format som kan återskapas på den avsatta platsen mha. winclone eller skivverktyg.

Inget av dem ville funka, testar att skapa en partition på lokala hårddisken och lägga installationsfilerna där, den vill inte boota dock..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-12 11:26
Ursprungligen av Regressionsanalys:

Inget av dem ville funka, testar att skapa en partition på lokala hårddisken och lägga installationsfilerna där, den vill inte boota dock..

Jag är inte riktigt med på hur du tänker men här finns förklaringar på hur du konverterar diverse källor till VMware Fusion,

http://www.vmware.com/download/fusion/windows_to_mac.html

Tror att denna tråd beskriver ganska bra vad som går och inte går att göra,

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1546206

Hej, jag vill att det skall gå att boota windows native, inte bara som virtuellt system. Den senare biten är redan avklarad.

1
Bevaka tråden