Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord, trackpad fungerar inte (ibland)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-10 13:56

Jag har sött på ett stort problem med min MacBook Pro jag köpte för några månader sedan! Det är så att ibland när jag startar datorn så fungerar varken tangentbordet eller trackpaden.

Efter att jag tar ut batteriet och ploppar tillbaka det så fungerar tangentbord och trackpad igen. Men ibland när jag stängt av datorn eller startat om den så dör tangentbord och trackpad igen. Jag undrar nu om fler har stött på detta problem?

Någon som vet vad etta kan bero på? Jag har läst runt lite och hört fler som haft "liknade" problem fast då enbart med vissa tangenter. Jag undrar nu som jag tidigare skrev om någon annan stött på samma problem?

Finns det en snabb lösning för detta eller måste jag lämna in datorn på lagning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 18:54
Ursprungligen av gonace:

Men ibland när jag stängt av datorn eller startat om den så dör tangentbord och trackpad igen. Jag undrar nu om fler har stött på detta problem?

Jag har tyvärr omgen lösning på ditt problem. Kan dock komplettera bilden med att ibland när min Mac Pro vaknar ur sin vila så fungerar varken mus eller tangentbord. Då trycker jag på knappen på datorn så att den vilar igen och sen trycker jag igen. Ofta fungerar det sedan efter andra omstarten. Ibland måste jag boot om.

Om du menar vad du säger så har jag inte upplevt det problemet. Det fungerar varje gång jag startar om, men inte alltid när jag väcker den ur sin vila. (Alla har väl rätt till lite dåligt morgonhumör?)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-10 20:00

Du är inte ensam!

Faktum är att jag startade en tråd om detta i början av sommaren. Min dator har efter lite pillande fungerat felfritt i lite drygt en månad men idag har felet börjat visa sig igen, dock bara som korta bortfall av funktionalitet.

Från vad jag kan bedömma är det ett hårdvaruproblem, kontakten mellan tangentbord och logikkort fungerar inte hela tiden.
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/245376-felande-tangentbord.html

Edit: Det lär inte hjälpa att lämna in den på lagning, tyvärr. De kan byta ut tangentbord och logikkort men problemet kan mycket väl återkomma.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-11 08:33

Jag läste runt lite på Apples support forum och såg i nästan varje inlägg att man i vissa fall enbart behöver göra en SMC Reset och Tömma VPRAM:et.

Jag gjorde detta igår och har startat om datorn ett 20tal gånger, och tangentbordet har fungerat varje gång. Hoppas på att problemet är borta nu

  • Oregistrerad
  • 2009-03-02 20:52

jag har fått samma problem, att Tangentbord och trackpad inte svarar, hur gör man en SMC Reset och tömmer VPRAM:et? =P

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-03-09 10:47
Ursprungligen av imported_Pete:

jag har fått samma problem, att Tangentbord och trackpad inte svarar, hur gör man en SMC Reset och tömmer VPRAM:et? =P

Det fungerar oftast bara temporärt om det fungerar allts, lämna in den hos en auktoriserad apple care butik.

Mer info om VPRAM, NVRAM:
http://support.apple.com/kb/HT1379

Jag fann lösningen på detta problem efter avsevärt googlande. Genom att tejpa fasst till ett litet lager av papper, eller annat lämpligt material, precis över kontakten mellan tangentbord och musplatta till logikkortet så pressar batteriet fasst kontakten som glappar.

Men för allt i världen om du har garanti kvar så lämna in, det måste kännas för Apple att deras produkter blir sämre och sämre.

/M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-12 03:45

Har samma problem som du och ingen garanti kvar.( Macbook pro mid 2007) Har du hitta en lösning? Om du lämnade in den vad fixade de isf. Paperstricket fungade bara i början för mig.

tacksam för svar

Ursprungligen av nick031:

Har samma problem som du och ingen garanti kvar.( Macbook pro mid 2007) Har du hitta en lösning? Om du lämnade in den vad fixade de isf. Paperstricket fungade bara i början för mig.

tacksam för svar

Självklart funkar det bara i början. Kontaktstycket är kass, det brukar bli kontakt om man spänner fast den lite med ngt, efter ett tag så blir det mindre spänning i den lilla tejp/pappersbiten och då återkommer felet.

Lämna in, prata med teknikerna.

1
Bevaka tråden