Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook försöker starta på DVD, misslyckas

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-12 07:49

Hej allihop. Sitter på tåget och min MacBook vit inköpt förra året i april vill inte starta

Jag använde den kl 05:10 sist och surfade, sedan stängde jag locket på den, lade den i väskan.
Åkte till tåget sen skulle jag starta den på tåget 06:20 så ville den inte gå igång fick upp en smal vit bild med Apple logo. Därefter så försökte jag starta om den, men inget hände.
Gick in på Apple.se support via iPhone, reser pram och systemhanteraren men nu så är bilden bra, fast ingen logo och den vill inte komma vidare. Den försöker att starta skivan som är i men det är ett spel. Får inte ut skivan caps lock knappen lyser inte heller när jag trycker ner den.

Please help me!!!

Kan du när du startar datorn hela tiden hålla inne Eject-knappen på tangentbordet.
Då skall skivan komma ut.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-12 09:32

Håll inne touchpadknappen vid boot så spottas skivan ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-12 10:41

Det funkar inte att hålla touchpadknappen nere. Jag får inte ut skivan via tryckningar på Eject knappen heller. Helt mysko, att det bara inte vill fungera.

Ursprungligen av szabo84:

Det funkar inte att hålla touchpadknappen nere. Jag får inte ut skivan via tryckningar på Eject knappen heller. Helt mysko, att det bara inte vill fungera.

"Tryckningar"

Starta datorn, sätt fingret på Eject, ta inte bort det förrän skivan är ute.
Det kan ta en minut eller nåt om det är riktigt grinigt.

Vad händer om du har ALT-knappen intryckt?
Då skall du hamna i en meny och få välja startskiva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-12 20:52

Ska försöka göra som ovanstående. Återkommer med mer information om vad som sker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-12 21:17
Ursprungligen av szabo84:

Ska försöka göra som ovanstående. Återkommer med mer information om vad som sker.

Har nu försökt alla ovanstående lösningar.

1. Har försökt flera gånger med att hålla ner Eject knappen, olika längder max 5 min. (ingen reaktion)
2. Har försökt flera gånger med att hålla ner Touchpadknappen, olika längder max 5 min. (Ingen reaktion)
3. Har försökt hålla nere alt knappen, olika längder där också max 5 min. (Ingen reaktion)
4. Har provat att återställa systemhanteraren samt tömma PRAM.
5. Även försökt att försöka att tilta MacBooken och på så sänt unmount disc med 1. och 2.

Jag är sjukt ledsen över det för att jag har varken tappat den eller gjort något konstigt. Bara vanligt som jag alltid gjort hittils.

Skärmen som startar upp är en helt blank ljus skärm, utan logotype.

Är det någon som kan ge mig någon information vore jag evigt tacksam för detta.

Ok, nästa enkla grej; Ta ur batteriet, tryck in startknapen 5s.
Sätt tillbaka batteriet. Starta.

Försök en gång till få ut skivan (Eject/musknapp)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-12 21:49
Ursprungligen av Goflorp:

Ok, nästa enkla grej; Ta ur batteriet, tryck in startknapen 5s.
Sätt tillbaka batteriet. Starta.

Försök en gång till få ut skivan (Eject/musknapp)

Goflorp,

Jag har även försökt detta nu som du sa, fast det hjälper inget heller. Har prövat enbart eject knappen upp till 5 min, därefter touchpadknappen likaså. Sist men inte minst båda knapparna samtidigt.

Jag blir så ledsen.. Den får inte dö!! :tveksam::tveksam:

Jag ser inget annat är lämna in kvar.

Jag kan inte svara på om det finns ngt gem-petar-hål på den maskinen.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-12 22:34
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 19:33
Ursprungligen av Iphone77:

Jag ska försöka, tack för länken.

Jag var förövrigt inne på Mac Support i Malmö och de tar 895 kr för att felsöka datorn. Han trodde det var hårddisk som skall bytas, vilket jag inte tror. Jag vill verkligen få ut skivan för att testa ifall det är det som är problemet. Jag tror att det hade kunnat lösas med en Mac skiva i alltså installations skivan. Det är vad min intuition säger, brukar rätt med min intuition

Tack för Er alla för hjälpen, återkommer senare med feedback så jag kanske kan hjälpa någon som kommer i samma situation.

Ha en härlig helg allihop och återigen tack för Ni tog Er tid!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-13 19:51

Ta ut hårddisken, starta sedan om datorn medan du håller nere musknappen, då borde skivan komma ut.

Stäng så av datorn, sätt i Mac OS X Install skivan
Starta så datorn, antingen med att hålla nere "alt", eller starta direkt från CD´n med "C".

Om datorn har en knasig hårddisk i sig, så viser den upp dom symptomen som du skriver.

Det låter onekligen för mig som om hårddisken är knas. Då kan du få just det symptomet. Skivan i läsaren spelar nog ingen som helst roll, däremot är det konstigt att du inte kan få ut den med touchpadknappen nedtryckt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 20:25
Ursprungligen av Capeman:

Det låter onekligen för mig som om hårddisken är knas. Då kan du få just det symptomet. Skivan i läsaren spelar nog ingen som helst roll, däremot är det konstigt att du inte kan få ut den med touchpadknappen nedtryckt.

Finns det någon enkelmöjlighet att byta hårddisken själv eller ta ut hårddisken? För jag har inte 2000 kr för reparation av min MAC nu. Man är ju som sagt student:cool:

Ursprungligen av szabo84:

Finns det någon enkelmöjlighet att byta hårddisken själv eller ta ut hårddisken? För jag har inte 2000 kr för reparation av min MAC nu. Man är ju som sagt student:cool:

Ja det är ganska enkelt att byta hårddisk själv i MacBook, en ny 2,5" hårddisk med stor kapacitet kostar runt 6-700 kronor. Sen kan du stoppa in din gamla hårddisk i ett billigt USB chassie och försöka få igång den om du nu behöver något från den disken.

Har inte testat detta själv, så jag vet inte on det går. Men vad händer om du startar upp din macbook i firewire läge mot en annan mac ? Om din macs cd dyker upp på den andra macen kanske du kan mata ut skivan. Om din dator dyker upp via firewire på en annan mac så kan det vara en god ide att köra diskverktyg eller typ diskwarrior, tech tools på din mac. Om du har applejack installerat så testa att köra applejack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 20:17

Hej,

Har lyckats få ut spelet som låg i skivan. Har gjort om alla processer som vi har gått igenom ovan. Men alltså det enda "tangentbords" tryckningen den verkar reagera mot är command-alt-p-r sen allt annat ignoerar den totalt.

INTUITIONEN var missvissande denna gång

Ska försöka att stoppa in ett USB-tgb och se ifall det kanske hjälper.

Jag får inte fram apple logon heller, försökt hålla nere D knappen för att starta verktyget, har försökt att hålla nere option"alt" knappen för att starta med skivna, men inget händer, CD-n går igång, men inget händer liksom.

funkar det att boota upp is safeboot ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 20:30
Ursprungligen av Dirty 1200:

funkar det att boota upp is safeboot ?

Ok, nu måste jag fråga hur startar man upp i Safeboot?

Har försökt att starta med "C" knappen också och det fungerar inte heller, skärmen förblir ljus och inget händer, det känns inte som om processorn går igång heller, den tänker inte liksom , man brukar höra lite knistrande knakande när den tänker, samt vad jag lade märke till nu är den vita lampan på framsidan, den slocknar efter man startat den, skall det vara så eller ska den lysa?

så här gör du safeboot :

To start up in Safe Mode:
Shut down your Mac
Power on the Mac
Wait until the chime has played, then immediately press and hold either Shift key
When the grey Apple logo and spinning gear appear, release the Shift key

To return to normal mode, simply restart your Mac.

Och detta gör safeboot : http://support.apple.com/kb/HT1564

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 20:55
Ursprungligen av Dirty 1200:

så här gör du safeboot :

To start up in Safe Mode:
Shut down your Mac
Power on the Mac
Wait until the chime has played, then immediately press and hold either Shift key
When the grey Apple logo and spinning gear appear, release the Shift key

To return to normal mode, simply restart your Mac.

Och detta gör safeboot : http://support.apple.com/kb/HT1564

Tjena Dirty,

Jag har försökt nu att starta i Safe mode, men det händer ingenting, min fläkt går igång av och till, men inget annat som sker, har även försökt lyssna på så ifall det är något annat, men inget funkar. Vad i h*lvete är det som är fel!

Jag har ju som sagt inte gjort något utöver "normalt" användande sen från ena timme till den andra så fungerar det inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 21:02

När jag försöker starta CD skivan (Mac OSX Cd'n) så går det igång man hör att spelaren spelar, när jag trycker ner C knappen, men det förblir grått och jag håller inne C. Släpper jag den eller håller den ner tryckt så efter en stund så slutar den.

Dock går min fläkt igång och datorn blir varm.

Skulle tippa på hårddisken fortfarande. Har du inte tillgång till någon att testa med? Att byta hårddisk i en MacBook gör du själv, väldigt snabbt och lätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 21:28
Ursprungligen av Capeman:

Skulle tippa på hårddisken fortfarande. Har du inte tillgång till någon att testa med? Att byta hårddisk i en MacBook gör du själv, väldigt snabbt och lätt.

Capeman, jag börjar tro det, men kvittar det vad för någon hårddisk.

Jag har kollat hur man byter den och det verkar väldigt enkelt och snabbt.

Jag tänkte fråga , testningen av den nuvarande hårddisken kan jag stoppa in den i en USB chassi och kolla den därigenom? Eller hur ska jag kolla ifall det är disken som falerar?

Det känns dumt att köpa en ny hårddisk och sen framkommer det att det inte är det.

Sticker till farsan för att plocka isär den och stoppa in ny HD ifall det heller inte löser problemet så får jag väl lämna in den.:cool:

Det skall vara en 2,5" SATA-disk. Sen kvittar det vilken typ.

Ja, det bästa är att som någon sade tidigare sätta den i ett USB-chassi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 23:49
Ursprungligen av Capeman:

Det skall vara en 2,5" SATA-disk. Sen kvittar det vilken typ.

Ja, det bästa är att som någon sade tidigare sätta den i ett USB-chassi.

Tjena alla som följer med denna tråd

Jag har nu åkt till min far, men det visade sig att min fars ALLA 2,5'' hårddiskar var IDE, så det jag kommer att göra är att köpa en 2,5'' SATA hårddisk i en kabinett.

Ifall det inte är hårddisk fel så har jag åtmindstone ett ställe att ha backup på. Man kan få bättre och snabbare hårddiskar för 5-700 kr klassen.

Postar, efter jag bytt hårddisken. Nu ska jag sova!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-14 09:33

Kom ihåg att ta ut den interna hårddisken från datorn innan du gör nåt, annars kommer du inget vart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-14 10:46
Ursprungligen av smurf:

Kom ihåg att ta ut den interna hårddisken från datorn innan du gör nåt, annars kommer du inget vart.

Ursäkta, nu hänger jag inte med Smurf.

Vad menar du med ta ut hårddisken innan jag gör något?
Av allt ovanstående?

Lite morgontrött, drickerm in kaffe!

Haha ja jag är också lite trött då, för jag fattade inte heller var den kommentaren hörde ihop med sammanhanget...

Bevaka tråden