Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordsproblem

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en macbook pro hösten 07 och jag börjar irritera mig på den rejält. Tangentbordet är helt fucked up. Ibland fungerar inte tangenterna och ibland får tangenterna värsta språnget och skriver ut massa likadana bokstäver. Detta är dock i början när den varit avstängd eller hibernerad. Har försökt få hjälp på detta forum innan, utan resultat. Så, nu stratar ja en tråd till...

Kan man resetta en macbook pro tangentbord firmware så den har samma firmware som dagen man fick den?

Förbannade skiiiiiiiiit tangentord det är på 07 macbook pros. *suck*

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-23 22:24

Är det inte en uppdatering till OS X som skall lösa detta? Har för mig att det är en listad bugg.

Jo, men för mig löste den inte problemet iallafall, och när jag försöker installera patchen står det att den redan är i systemet,

Hej! Jag har liknande eller ja samma problem.. Ibland så skriver den ut mängder av bokstäver och siffror men oftast så raderar den allt..
Jag har även haft problem med att hela top case't dör, alla tangenter och keypad'n dör, fast inte power knappen. Ibland håller det i någon minut ibland 15 min... Jag ringde till apple, trots att datorn är snart 2 år, de sa att jag skulle uppdatera firmware, hade redan gjort de så dom sa åt mig att ta ut batteriet och alla kablar som var ikopplade, sen hålla inne power knappen i 5 sekunder... Det löste faktiskt problemet för tillfället.. Efter det har det bara hänt någon gång... Det får duga, tänker inte byta top case för 1500:- pga någon minuts problem 1 gång i veckan, som det ser ut nu då alltså!

Hoppas min "lösning" hjälper dig!

MVH

jaaaaaaaaaaa

Ursprungligen av blodsugare:

jaaaaaaaaaaa

Funkar det nu eller hur skall vi tolka detta?

neeeeeeeeeej

Seriösa inlägg nu, tack!

Att svara "jaaaaaaaaaaaaa" är bara slöseri med allas tid. För det är ju helt omöjligt att veta om det betyder "Ja, nu funkar det" eller "Ja, det har jag redan provat"

Folk vill hjälpa dig, så försök visa lite tacksamhet genom att åtminstone ge tydliga och bra svar när du får tips och motfrågor.

/Mod

oej, jaaaaaaaaatännap dddddddifamidn. oppaaaaaaangeeeetoggillaupp.

okej. ska tänka på det i framtiden. hoppas ingen tog illa upp....

står det på översta raden.

nu vet ni vilket helvete jag genomgår. att skriva en bra mening tar tid. och tid är något jag inte har gott om.

Hjälper det inte med ominstallation eller uppgradering av Firmwares så får du väl lämna in den, det börjar ju lukta hårdvarufel kring det här.

Åååkej.. Nu välte ett glas vatten på min macBook. Tangentbordet funkar inte längre. Går det att fixa eller är den död?

Ursprungligen av the örjan:

Åååkej.. Nu välte ett glas vatten på min macBook. Tangentbordet funkar inte längre. Går det att fixa eller är den död?

Det finns många trådar om vätska i tangentbordet. Sök, och fortsätt med den frågan i någon av de trådarna. Den här tråden handlar om andra typer av tangentbordsproblem.

/Mod

Ja nu visar sig forumets oanvändarvänlighet igen!
När man söker på "tangentbord" och "läsk", "vin" mm, så visar det sig att problemet är klassiskt, så klart.
Men får man svar? Nej! Det som händer är att en moderator har stängt ner tråden utan hänvisning till relevant tråd! Man skriver "Det finns massor med trådar om detta"!
Jo men, det hjälper ju inte mej om alla trådar hänvisar till andra trådar som inte talar om vilken tråd som har svaret?

Ska jag sitta i en halvtimme och hoppa runt bland olika trådar som hänvisar till andra trådar?
Nej nej! Det tröttnade jag på när jag porrsurfade!

Ursprungligen av the örjan:

Ja nu visar sig forumets oanvändarvänlighet igen!
När man söker på "tangentbord" och "läsk", "vin" mm, så visar det sig att problemet är klassiskt, så klart.
Men får man svar? Nej! Det som händer är att en moderator har stängt ner tråden utan hänvisning till relevant tråd! Man skriver "Det finns massor med trådar om detta"!
Jo men, det hjälper ju inte mej om alla trådar hänvisar till andra trådar som inte talar om vilken tråd som har svaret?

Ska jag sitta i en halvtimme och hoppa runt bland olika trådar som hänvisar till andra trådar?
Nej nej! Det tröttnade jag på när jag porrsurfade!

Men för fasen.
Moderator MÅSTE ju göra ngt när det dyker upp saker så att tråden tar en helt annan vändning...
Sedan att DE skall sitta och leta fram ett par bra trådar och hänvisa dig till. Tja, ibland om det är ngt enklare, en del moderatorer gör det, andra inte.

Om vi skall återvända till datorn är det nog bara lämna in.

Ursprungligen av Goflorp:

Moderator MÅSTE ju göra ngt när det dyker upp saker så att tråden tar en helt annan vändning...

Exakt. Den aktuella frågan hör inte hemma i den här tråden. Den här tråden handlar om andra sorters tangentbordsproblem. Därför hänvisade jag till att söka och fortsätta i en tråd som faktiskt behandlar den frågan - och den hänvisningen står jag för fortfarande.

Ursprungligen av the örjan:

...Jo men, det hjälper ju inte mej om alla trådar hänvisar till andra trådar som inte talar om vilken tråd som har svaret?
Ska jag sitta i en halvtimme och hoppa runt bland olika trådar som hänvisar till andra trådar?...

Ja, tyvärr finns det några stängda trådar i det ämnet. Men det beror ju på att allt för många skapar nya trådar i stället för att söka och fortsätta i befintliga trådar.

Så tyvärr får du nog leta runt lite bland många trådar. Ibland får man tyvärr ha lite mer tålamod, och orka läsa igenom mer än en tråd.

För även om trådar är stängda kan de ju ändå innehålla något matnyttigt.

Olika tangentbordsproblem.
Jag förstår.
Jag säger som roboten Cameron: "Thank you for explaining".

Min djävulsk Macbook Pro med tangentbords problem.

Har stora problem med min Macbook Pro (3,1) från hösten 2007.

Köpte datorn för att ha den under mina utlandsstudier.

Den fungerade mycket bra i början. Men efter ett tag började tangentbordet strula. Googla lite och såg det var ett vanligt fenomen på just denna modell. Inväntade uppdatering och firmware uppdatering till tangentbordet som skulle lösa problemet, men inte. Problemet kvarstår. Använde mig av USB tangentbord vilket löste mitt problem temporärt.

För någon månad sedan gick mitt grafikkort sönder i min maskin, vilket också är ett vanligt fenomen på denna djävulsk modell av Macbook Pro, tur nog finns förlängd garanti och fick ett Logikort utbytt helt gratis (nåväl, fick betala 450 kr i frakt! *dåligt*). Hade påpekat tangentbords problemet i beskrivningen till service företaget, men teknikern, av min stora förvåning hittade inget fel, trots 1 timmes felsökande. Så vi trodde det var något med logokortet. När jag fick tillbaka datorn var samma fenomen där. Tangentbordet reagerar inte som det ska. Har skaffat mig ett helt nytt batteri till maskinen också då det var dött och dåligt batteri ska visst påverka prestandan av datorn. Har installerat om den X antal gånger från original skiva. Resettat nvram/pram och det där plocka ur batteri grejset.

Ska härnäst testa en annan installationsskiva om det är denna det är fel på. Vilket jag har svårt att tro då det ÄR original.

Gjorde en liten film hur det ser ut, när man skriver. Skirver man långsamt (enfingermetoden) fungerar det, men skriver man snabbt, som personer som haft datorer längre än 1 år gör går det inte, som synes i filmen:

LÄNK TILL DEMO FILM

Har någon tips, hur jag ska gå tillväga för att få ordning på denna helvetes maskin?

Ovanstående inlägg (#18) har flyttats hit från en annan tråd. Varför skapade du en ny tråd, i stället för att fortsätta i den här? Det räcker med en tråd om ditt tangentbordsproblem.

/Mod

blodsugare;
Du får lämna in den till ett serviceställe. Lämna in den för felet med tangentbordet.

jag misstänker att det är dålig kontakt i kabeln mellan tangentbordet ner till logikkortet (tunn filmkabel).

Har du ingen garanti kvar kan du ska på nätet efter ngn film (som kanske inte visar DEMO över hela skärmen ) som visar hur du öppnar den burken.
Det går en tunn tunn kabel mellan tangentbordet ner i logikkortet. Vad man KAN göra här är öppna upp kontakstycket i datorn, ta loss, trycka ner och göra fast den igen.

Följ de steg och råd du får vad gäller demonteringen.

Du menar flatkabeln. Har gjort alla möjliga trix som jag funnit på den. Bla post note tricket.

jablr gale
jag blrale
ja blr galen
jag lrale
jablirgle
jablir ale
jagblr gale

jag blir galen skrivet snabbt flera gånger.

Då återstår väl bara lämna in.

Förevisa felet på inlämningsdisken för teknikern. så att de fattar.

bor 20 mil ifrån ett service ställe. så får posta.

gjorde en bättre film
http://www.flickr.com/photos/jwilden/3633058741/

1
Bevaka tråden