Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som vet hur detta är gjort?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur går detta till? Och vad kallas det? Vilket program? Hur avancerat är det att göra det? Krävs det mycket kodning?

http://www.tok.com.br/site/

Tacksam för svar.

/Sanne

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-11 09:18

Det är Flash. Vilket jag inte behärskar alls.... Det är nog inte helt enkelt att få till en sån här lösning. men nån som är bättre på det kan nog svara utförligare.

tack för ditt svar myko. Jag söker vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 17:14

Om du inte har några kunskaper inom Flash är det väldigt svårt att göra. Personen som gjort sidan har rätt bra koll. Skulle du anställa någon firma som skulle skapa sidan skulle jag uppskattningsvis säga att det skulle landa på lite över 100 000 kr.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-06-11 17:34

Hehe... det är ruskigt avancerat att göra för en som inte är van att jobba i Adobe Flash. Det krävs mängder av kodning som närmast påminner om ren programmering. Bara planeringsarbetet skulle få de flesta att börja svettas. Coolt, flashigt, ballt på alla sätt och vis men rena flash-siter är mest av ondo. En styggelse. Usch... fyyyyy och blääääää.

Okej, balla kampanjsajter möjligen men inte en hel e-handelsbutik. Ta en sådan enkel sak som att låta google indexera din butik och dina produkter. Går fetbort om du använt flash.

100 000 kr har det minst kostat gissar jag.

För inspiration i Flash-estetik:

http://www.pellepiano.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-11 19:35

Cool teknikdemonstration. Värdelös site.

Tack för alla svar. Ni känner säkert till dessa... annars mycket nöje.
http://www.2advanced.com/

ännu en undran

Kräver det mycket kodning för att få muspekaren/pilen att flyta över sidan på en hemsida? (hrm undrar om jag gör mig förstådd)
Jag har planer på att göra en liten filmsnutt i flash som jag sedan vill lägga ut på min hemsida där man sedan kan förflytta sig upp och ner på en gata. (från höger till vänster snarare)
/sanne

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-11 21:12

Hej sanneronner!
Det du vill göra är ju att baka in en Flash som ett objekt i en sida. Alltså, den ska inte ta hela skärmytan, är det rätt förstått? Men faktum kvarstår, flashen ska ändå göras och all "interaktivitet" i flash kräver programmering.... oavsett om flashen är liten eller stor till ytan. Men sen hänger det väl på hur vass avancerat det ska vara också.... som sagt, jag är ingen expert, jag kan html, men inte flash...

Hej Myko
okej! misstänkte detta. Är det då Javascript som ska till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 21:19

Förmodligen är det en kombo av flash och actionscript, sök lite på wikipedia för ett intro till den världen.

Om man bortser från formgivning, och bara tittar på teknikleveransen så kanske det kan finns någon frilansare som gör det för 100´ men om en byrå ska göra det från ax till limpa kanske 250´

hejhopp, får nog tänka om, lite dyrt blir det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 21:27

Är det en sida till någon proffesionell? eller är det för en Startup? eller är det för att det är roligt?

Det är en avancerad site, med massa lookbooks och andra menyfinesser, det tar nog en SNABB flashprogrammerare ca 4 veckor, sen tillkommer form och innehåll.

Känner du ingen som pluggar flash - eller nån som behöver en utmaning för inte så mkt pengar?

Svar till Tangen:
njae, det är en vän som har ett litet företag och hade en idé om hur han ville ha sin sida. Sen är det ju lite roligt oxå Hör till att jag vill lära mig flash. Har börjat skrapa på ytan. Kan lite dreamweaver (som säkert inte har ngn större respekt hos hängivna programmerare). Men kanske kan jag hitta på något kul till min vän på annat sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 21:54

det dom har gjort är stort, du kan göra den mycket mycket mindre och fortfarande göra något roligt.

Satsa på att lära dig Photoshop och flash om du vill vara "formintensiv"

krydda med actionscript för lite mer avancerade grejer....

Eller snart kommer detta

flash catalyst, intressant tycker jag

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-11 22:00

flash är inte allt faktiskt.... mest ett visuellt skrytmedium, enligt mig, som alla webbdesigners hatar för att det är svårt att uppdatera och inte rikgikt är så man ska bygga webb idag... men men.....varför inte riktig film (även om den e filmad med mobilkamera). OK, saknar interaktivitet, men säger ju ändå mer än stillbilder....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 22:03

flash är väl inte svårt att uppdatera, men om jag skulle göra en site till mitt bolag idag skulle jag nog välja wordpress, eftersom det är så sjukt enkelt att uppdatera

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-11 22:10

@Tangen - tack för den kommentaren! Faktum är att alla mina webbkunder styr jag in på WP! och det funkar klockrent. Men nu var det ju flash vi diskuterade....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 22:22

helt rätt, men till en kampanjsite som ska vara snygg och avancerad gäller flash 100 gånger av 100

har kollat in flash catalyst, verkar fantastiskt. Photoshop är jag hemtam i så där kan jag nog leka runt. Har även kollat in wordpress. Jag ska göra hemsida till kund om ett par veckor. Kunden vill ha sidan på 3 språk. Fungerar Wordpress då? Hur fri är man i WP rent grafiskt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 22:30

WP har 30.000 teman som är gratis, språkstöd och går att utveckla i så jag antar att det är rätt fritt hur man vill göra.

Surfa runt lite på forumet på wordpress, många är sjukt duktiga där

tack för hjälpen, det ska jag göra!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-11 22:44

du är väldigt fri rent grafiskt i WP så länge du inte har den hostade versionen som ligger på wordpress.com, för då får du betala för att kunna ändra tema / CSS.... men om du har en egenhostad version så har du full frihet att modda RUBBET!

är det vad du vet lättare att skapa en hemsida och underhålla den i WP än i t.e.x. Dreamweaver?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-11 23:14

@sanneronner - ja, MYCKET lättare, för i WP behöver man inte tänka på design och kod så mycket, utan mer på INNEHÅLLET (efter man skapat sin sidas design vill säga) - och det är verkligen ett smidigt gränssnitt att jobba i! Rekommenderas varmt! Vill du fråga mer om det så please go ahead och fråga, men jag kommer inte ha tillgång till nätet nu på 10 dagar..... men massor av hjälp finns på http://wordpress.org/support/ - lycka till!!!

1
Bevaka tråden