Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenordsskydda dokument från borttagning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har ett usb-minne på vilket jag har lagt ett rtf-dokument där det står ägarinformation och mitt telefonnummer ifall det skulle komma bort. Detta dokument vill jag gärna skydda från borttagning, det ultimata skulle vara lösenordsskydd. Går det på Leopard?

Spelar ingen roll så länge det bara tar 10sekunder för att snabbformatera men du kan lägga läs, skriv och ändra rättigheter i unix. Om det är filsystemet Fat som det ofta är på usbminnen så finns inga rättigheter att sätta.

Spritpenna på höljet, kanske?

Eller ingraverat med en sån där stöldskyddspenna.

  • Medlem
  • 2009-06-09 10:44

Finderlås?

Du kan lösa detta på billigaste sätt genom att skriva ut ett papperslapp med mobilnummer och tejpa på den.

  • Medlem
  • 2009-06-09 21:35

Min USB-sticka heter mitt telefonnummer.

Ja, jag har tejpat fast mitt namn på den också. Men min förra kom bort och har inte kommit tillbaka. Jag vill inte att den nya eventuella hittaren ska tro att det bara går att ta bort filerna från minnet och sedan göra det sitt eget, något som jag misstänker hände med det förra.

Bara att formatera om så försvinner rubbet, låsta filer eller ej. Uppenbarligen var upphittaren så oärlig/sniken att en låst fil näppeligen skulle hjälpt om en fysisk lapp nu inte gjorde det. Bättre då att fysiskt (och fult) rista in sin information på utsidan.

Äh, strunt i det… tack ändå.

AttentionErnst: Jag förstår att du tycker att svaren var lite negativa eller kanske till och med nedlåtande men jag tror att det är den världen vi lever i. Tyvärr är inte alla hyggliga personer som lämnar tillbaka borttappade saker oberoende om det står ditt nummer i pannan på dem. Jag tycker det bästa du kan göra är att döpa det till tex ditt mobilnummer och så sedan sätta en lapp på USB minnet

Hoppas du inte bli av med fler
//Svante

Det faller på att USB-minnet inte har den logik som skulle behövas. För datorn framstår den som en ganska dum lagringsenhet som den kan göra mer eller mindre vad den vill med. Det skulle behövas hårdvara i USB-minnet som kunde skydda enskilda block från att skrivas över.

Även om det gick skulle du riskera att informationen ändå inte gick att läsa. Säg att du använder filsystemet HFS+ och någon kopplar in USB-minnet i en Windows-maskin som inte vet hur den ska prata HFS+. Då kommer den bara att säga något i stil med "Det här USB-minnet var inte riktigt som andra barn, ska jag formatera det åt dig?"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-11 20:53

Mindre risk att bli av med usb-minnet om man tillhör dom som kan stoppa in det i en utbytbar kroppsdel
USB-Finger

  • Medlem
  • 2009-06-11 21:21

Säg att nån stal det. Den kanske ändå inte hade brytt sig om ifall det fanns en liten textfil på som inte gick att radera.

1
Bevaka tråden