Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni haft fest eller? 99 klarar sig undan keynotedöden.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla veteraner på 99mac vet hur i stort sett samtliga macsajter världen över drabbats av "keynotedöden" så fort Steve Jobs öppnat munnen dom senaste åren. Varje produktnyheter eller revolutionerande förändring har inneburit enormt mycket besökare på kort tid när alla vill läsa det senaste.

Det innebär ofta att sajter går ner på nolltid eftersom webbservern inte hänger med i takterna. Det är svårt och framförallt dyrt att bygga upp en anläggning som klarar 10x normal trafik bara för att hantera några enstaka keynotes.

I måndags kväll hade vi som mest runt 1400 webbanrop per sekund från nyhetskåta 99mac:are och glädjande nog kan jag säga att vi höll oss upp med god fart. Under dom senaste åren har vi bytt serverlösningar och testat olika miljöer.

För två år sedan hade vi fem stycken Xserve G5 i lastbalanserat nät med en snabb MySQL server separat i bakgrunden. Idag kör vi en enda Apple Xserve QuadCore 2.8GHz med 8GB RAM och 2x73GB SAS 10.000rpm hårddiskar. Lustigt nog svettades den knappt med trafikmängderna i måndags i ett läge där fem Xserve G5 gått under för länge sen.

En del av svaret ligger i den optimerade totallösning vi tagit fram med flera nivåer cache för både webb, PHP och MySQL. Ju mindre dynamiskt innehåll som servern tvingas generera - desto snabbare går det. I stort sett alla som besökte sajten i måndags ville se samma WWDC-tråd och i det läget är det ju bara naturligt att man sparar sidan i RAM och skjuter ut den blixtsnabbt utan att använda databas och disk.

Som serveradministratör är det självklart lite spännande med kraftprov som en keynote - mest för att se att grejerna håller när det behövs.

Hur mycket är 1400 webbanrop/sekund jämfört med tidigare keynotes?

Ursprungligen av Capeman:

Hur mycket är 1400 webbanrop/sekund jämfört med tidigare keynotes?

Det är nog ganska "normalt" - hittade denna tråd i feedback med lite andra diagram:
http://www.99.se/feedback/257642-overlever-quadcore-kvaellen.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 12:47

Jag är mest imponerad över de live-videostreamar som fanns upp orkade med. Säkerligen inte lika många som kollade de dock.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-10 17:24

Nu är det ju iofs. inga större macsajter som går ner pga detta.

Sen vore det ju kul att se hur många hits macrumorslive fått, eller engadgets live stream, bara för att nämna några - och få lite jämförande tal i relation till 99.se

Ursprungligen av studiox:

Nu är det ju iofs. inga större macsajter som går ner pga detta.

För bara ett par år sedan var det definitivt något som hände då och då.

Ursprungligen av studiox:

Sen vore det ju kul att se hur många hits macrumorslive fått, eller engadgets live stream, bara för att nämna några - och få lite jämförande tal i relation till 99.se

Enligt MacRumors var det över 100 000 som följde dem från Macworld 2006. Jag hittade inga nyare uppgifter men jag antar att de åtminstone inte har sjunkit.

Ursprungligen av studiox:

Sen vore det ju kul att se hur många hits macrumorslive fått, eller engadgets live stream, bara för att nämna några - och få lite jämförande tal i relation till 99.se

Det måste ha varit enorma mängder!

Jag glömde bort att vara svensk och hålla tyst när man gjort något bra

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-11 00:40
Ursprungligen av Björnström:

Det måste ha varit enorma mängder!

Jag glömde bort att vara svensk och hålla tyst när man gjort något bra

Jo Sverige må vara en fis i världsrymden men med tanke på att 99.se är såpass dominerande i Sverige och det finns ett flertal siter som servar staterna med Macinfo så är det ändå en väldigt imponerande insats.

Hur har 99.se funkat historiskt sett under keynoter? Dom få som jag haft tid att följa har mitt intryck varit att det har funkat bra.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-11 10:23
Ursprungligen av Björnström:

Det måste ha varit enorma mängder!

Jag glömde bort att vara svensk och hålla tyst när man gjort något bra

Nu var det ju inte så jag menade. Klart det är kul att man klarar lite toppar

Det som dock är skönt idag är att det finns sjukt mycket kraft i CPU rackarna, flera cores är ju så otroligt perfekt för applikationer som apache. Begränsningen ligger ju snarare i TCP protokollet (antalet portar) idag..

Det måste varit jobbigare för Er för ett par år sedan då hårvara inte hade samma kraft, framförallt inte när man vill köra mac och var tvingad att köra hutlöst dyra PPC xserve...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-06-11 11:52
Ursprungligen av Björnström:

Det måste ha varit enorma mängder!

Jag glömde bort att vara svensk och hålla tyst när man gjort något bra

Ibland är det väl ok, att skryda lite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 22:49
Ursprungligen av Björnström:

Det måste ha varit enorma mängder!

Jag glömde bort att vara svensk och hålla tyst när man gjort något bra

Att vara svensk förändras ständigt - du gav oss en glimt av det 'nya Sverige'
Härligt att allt fungerar!

Ursprungligen av Björnström:

Jag glömde bort att vara svensk och hålla tyst när man gjort något bra

Usch vad hemskt det lät.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 18:23

*klapp på axeln*

Bra jobbat
till alla er som ser till att det funkar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-11 01:10

Grymt bra. Snygg statistik. Häftig server! Den gör sitt jobb!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-16 23:20

Datorer följer bara instruktioner - hela tiden utförs bara det arbete som datorn är tillsagd att göra.

Hur i allsin dar kommer det sig att servrar, nätverk, televäxlar etc är instruerade att krascha pga för mycket trafik? Trafik som dessutom inte är transport av något materiellt, utan bara insignaler i systemet?
Hela problemet känns egentligen oerhört bisarrt.

(frågan kan med fördel ses som retorisk) O:-)

1
Bevaka tråden