Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-formatteringsproblem

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett 8 Gb-USB som jag försöker få ner en 6 Gb-fil på från min MacBook, med Mac OS X Leopard. Därefter är det tänkt att jag ska föra över filen till en PC från min USB helt problemfritt, men så är givetvis inte fallet.

Efter att ha kollat runt och läst på lite, verkar det som att man måste formattera USB:n från MS-DOS FAT till Mac OS X (Journalförd) om det ska fungera att lägga in filer större än 4 Gb på USB:n. Det ska visst finnas någon slags spärr för sådant.

När jag försökte lägga in filen på USB:n innan jag formatterade om den med hjälp av Skivverktyg, gav den mig ett felmeddelande och filen kunde inte kopieras över. När jag hade formatterat om den fungerade allt som det skulle.

Men nu tog det stopp i min PC:s USB-port. Windows kräver att jag ska formattera om USB:n, men då försvinner ju filen.

Vad gör man i ett sådant här dödläge?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-10 19:11

USB stickan är Mac formatterad nu därför känner PC:n inte av den, så enklast är att installera MacDrive på PC:n:
http://www.mediafour.com/products/macdrive/

Ha usbminnet formaterad för pc. Då en annan genväg är att packa filen i rar eller annat packningsprogram och lägga filen i bitar på 2GB eller nåt och sedan packa upp den. Du kan ofta säga i packningsprogram att filen skall delas i lika stora delar. Det finns även särskilda program för splittning av filer.

Senast redigerat 2009-06-10 23:22
1
Bevaka tråden