Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 4 Ute nu!

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-08 21:32

Safari är den snabbaste och mest innovativa webbläsaren för Mac och PC.

I Safari 4 kan du välja bland dina favoritplatser på en vägg med förminskade förhandsvisningar, kallad Top Sites. Bläddra genom webbplatser lika lätt som du bläddrar bland album i iTunes med Cover Flow. Hitta enkelt tillbaka till webbsidor du besökt tidigare med hjälp av den kompletta historiksökningen.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-08 21:38

Nu på svenska.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-08 21:40

"Gamla" flikarna i underkant tbx.

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-08 21:43

Men jag vill ha flikarna där uppe... Går det att fixa?

Ser inte ut som det.

Nya Safari

Ja där ser man den kraschar och kraschar. Kan inte ens starta upp.
Kör på en G5 Imac. Tur man har Firefox att ta till.

Istvan

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-06-09 18:44
Ursprungligen av igrnemo:

Ja där ser man den kraschar och kraschar. Kan inte ens starta upp.
Kör på en G5 Imac. Tur man har Firefox att ta till.

Istvan

Kolla dina plugins så att du inte har någon äldre version liggande - Saft, Stands eller liknande.

Laddar fort, gillar att tabbarna i underkant åter är standard - slipper extrapgm för att fixa det, lite annorlunda utseende, progressbar'en upptar bara en del av adressfältet, stängningskryssen för tabbarna syns bara då man placerar muspekaren över tabbarna, kraschar då jag klickar på "Redigera inlägg"-länken...great just great...redigerar i Firefox

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-08 22:31

Vad i, neeeeej! Jag gillade verkligen hur tabbarna var där uppe innan ju. Nu ser jag lite mindre av webbsidorna igen.

Ursprungligen av sensy:

Vad i, neeeeej! Jag gillade verkligen hur tabbarna var där uppe innan ju. Nu ser jag lite mindre av webbsidorna igen.

Ska se att det nog kommer något litet program som tvingar Safari att lägga tabbarna i överkant, precis som "Safari 4 Buddy" tvingade Betan att visa tabbarna i underkant. Patience padawan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 13:20
Ursprungligen av sensy:

Vad i, neeeeej! Jag gillade verkligen hur tabbarna var där uppe innan ju. Nu ser jag lite mindre av webbsidorna igen.

Du ser mindre av webbsidorna? Ytan där själva webbsidan visas blir varker mindre eller större beroende på om tabbarna är under eller ovanför adressraden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-10 15:07
Ursprungligen av patan:

Du ser mindre av webbsidorna? Ytan där själva webbsidan visas blir varker mindre eller större beroende på om tabbarna är under eller ovanför adressraden.

I betan var flikarna en del av fönsterramen och därmed blev det lite mer utrymme i Safari. Kan vara bra om man sitter på en skärm med låg upplösning ex.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-10 15:48
Ursprungligen av patan:

Du ser mindre av webbsidorna? Ytan där själva webbsidan visas blir varker mindre eller större beroende på om tabbarna är under eller ovanför adressraden.

Det blir visst mindre utrymme att visa webbsidorna på.

Tänk dig själv: när tabbarna åker fram åker även hela webbsidan ner ett snäpp. Om du istället har tabbarna ovanför adressraden behöver utrymmet där webbsidorna visas aldrig åka ner. Den ytan kan du istället använda till att visa mer av hemsidorna.

Detta syns ju tydligast på mindre skärmar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-10 23:47
Ursprungligen av patan:

Du ser mindre av webbsidorna? Ytan där själva webbsidan visas blir varker mindre eller större beroende på om tabbarna är under eller ovanför adressraden.

Jo. Dessutom är det fulare.

konstigt, för mig är de fortfarande där uppe?
tabbarna/flikarna alltså..

Även i min är tabbarna i överkant.

Hur gör man för att få länkar som ska öppnas i nytt fönster, istället tvingas öppnas i ny flik automatiskt?

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2009-06-08 22:53

ingen ändring

Ursprungligen av Chaosstar:

Hur gör man för att få länkar som ska öppnas i nytt fönster, istället tvingas öppnas i ny flik automatiskt?

Tyvärr finns det ingen ”tvinga nya länkar i ny flik” under inställningar. Utan det blir till att använda ⌘-klicka så kommer länken att öppnas i en ny flik.

/svannte

Ingen som har problem med att öppna Safari?
Min bara kraschar och vill skicka felrapport. Har installerat om två gånger men nej går inte.

Istvan

Ursprungligen av svannte:

Tyvärr finns det ingen ”tvinga nya länkar i ny flik” under inställningar. Utan det blir till att använda ⌘-klicka så kommer länken att öppnas i en ny flik.

/svannte

Vad synd, hade tänkt testa Safari nu då 4an fått så bra kritik. Back to FireFox blir det då.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-06-09 20:58
Ursprungligen av Chaosstar:

Hur gör man för att få länkar som ska öppnas i nytt fönster, istället tvingas öppnas i ny flik automatiskt?

Klicka med scrollkulan funkar för mig. Kändes snabbt lika lätt som att klicka med den vanliga

Tycker tabbarna ser väldigt stora ut. Har för mig de var kortare i betan

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-08 22:48

Redigera-knappen funkar för mig (åtminstone att få fram redigera-rutan), men tabbarna är där nere.

edit: version 4.0 (5530.17)

edit 2: Personal Bank-ID slutade fungera för mig också, jippie. Dags för Firefox ett tag då.

Ursprungligen av sensy:

Redigera-knappen funkar för mig (åtminstone att få fram redigera-rutan), men tabbarna är där nere.

edit: version 4.0 (5530.17)

edit 2: Personal Bank-ID slutade fungera för mig också, jippie. Dags för Firefox ett tag då.

Kanske beror på vilken bank du har. Själv har jag Swedbank - funkar prima, Ica-banken funkar också

Ursprungligen av sensy:

edit 2: Personal Bank-ID slutade fungera för mig också, jippie. Dags för Firefox ett tag då.

Mitt bank-id fungerar alldeles utmärkt i safari 4. Sen är ju frågan om det är bank-id på fil som du syftar på eller om det är bank-id på kort.

Tror att jag har hittat något mystiskt....
Prova att gå in här: http://www.apple.com/displays/gallery/
... och försök byta bild!?!

Ursprungligen av EricBradley:

Tror att jag har hittat något mystiskt....
Prova att gå in här: http://www.apple.com/displays/gallery/
... och försök byta bild!?!

Funkar inte i Firefox heller så något är fel på sidan.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Funkar inte i Firefox heller så något är fel på sidan.

Aha...
Då vet man det... Jag var så lat att jag inte orkade testa.:p

Måste hålla med om att Safari 4 känns riktigt bra.
Nu är det bara vänta på SL så att man slipper diverse flashkraschar.

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2009-06-09 22:41

även i firefox

Ursprungligen av EricBradley:

Tror att jag har hittat något mystiskt....
Prova att gå in här: http://www.apple.com/displays/gallery/
... och försök byta bild!?!

Det verkar som hela sidan buggar! Funkar inte med Firefox heller.

Redigerat: Såg inte att någon hade svarat på det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-08 23:06

Svannte och Chaosstar, öppna upp terminalen och pasta in följande:

defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool true

Fridens!

Bevaka tråden