Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgraderingsgaranti?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-08 19:58

Hej!

Jag fick höra av någon att Apple har någon slags uppgraderingsgaranti. Enligt personen som sade detta så kunde man få "byta dator rakt av" om man hade köpt en ny Mac senast 30 dagar innan en ny Mac tog dess plats.

Stämmer detta? Och om ja, gäller detta även om datorn är köpt av en återförsäljare av Apple (inte någon Apple Store)?

Jag köpte en Macbook Unibody (11999kr) den 17 maj, vilket inte riktigt är 30 dagar sedan. Denna beställde jag från Komplett.

Som ni säkert vet så har Apple nu introducerat en ny 13" Macbook. Jag har dock inte fått veta alla detaljer, men om det är den "enklaste" Unibodyn som dom har uppdaterat så blir jag ordentligt besviken, då jag precis köpte en!

Hoppas på snabbt svar!

nu1mlock

Tror inte du kommer kunna byta in din dator tyvärr.

Om det låter för bra för att vara sant, är det förmodligen det.

Ledsen, men du har blivit lurad. Det faller på sin egen orimlighet. Tänk dig själv hur många datorer Apple skulle behöva ta tillbaka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-08 20:41

Jo, det låter lite för bra, men samtidigt anser jag mig att ha blivit lurad när jag köpte min Macbook för tre veckor sedan.

Jag hade klarat mig utan SD-läsare, men 7 timmars batteritid och bättre skärm är två ganska stora skillnader!

Ursprungligen av nu1mlock:

Jo, det låter lite för bra, men samtidigt anser jag mig att ha blivit lurad när jag köpte min Macbook för tre veckor sedan.

Min kompis Jon köpte sin första MacBook i fredags! Installerade allt i helgen och var jättenöjd. Nu är han inte lika nöjd

Ursprungligen av Björnström:

Min kompis Jon köpte sin första MacBook i fredags! Installerade allt i helgen och var jättenöjd. Nu är han inte lika nöjd

Då har han rätt att byta till den nya!
Inom 2 veckor från det att datorn blev levererad, vet inte hur det gäller butiker men om den är köpt via Apple Store är det inga problem!

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-06-10 10:53

Man måste vara ganska insatt för att hålla reda på när Apple ska ha sina evenemang. Jag har en kompis som beställde ny macbook i förra veckan, jag hade kollat lite grann, men visste inte när det skulle vara. Jag hade mina aningar att de kanske skulle uppdatera datorerna och kanske någon gång i juni. Ni kan kalla mig lat och dum om ni vill, men hur får man reda på när det är? När är nästa?

Men han gjorde beställningen så nära inpå att Apple själva ändrade beställningen till en Macbook Pro som den numera heter. Fint.

Ursprungligen av nu1mlock:

Jo, det låter lite för bra, men samtidigt anser jag mig att ha blivit lurad när jag köpte min Macbook för tre veckor sedan.

Jag hade klarat mig utan SD-läsare, men 7 timmars batteritid och bättre skärm är två ganska stora skillnader!

Var hittar man information om att det är en ny skärm? Batteriet är ju en schysst grej, men jag såg att kapaciteten på det nya är 58 Wh, den gamla har 50 Wh. Det är inte otroligt revolutionerande.

Ursprungligen av enkel:

Man måste vara ganska insatt för att hålla reda på när Apple ska ha sina evenemang. Jag har en kompis som beställde ny macbook i förra veckan, jag hade kollat lite grann, men visste inte när det skulle vara. Jag hade mina aningar att de kanske skulle uppdatera datorerna och kanske någon gång i juni. Ni kan kalla mig lat och dum om ni vill, men hur får man reda på när det är? När är nästa?

Men han gjorde beställningen så nära inpå att Apple själva ändrade beställningen till en Macbook Pro som den numera heter. Fint.

Var hittar man information om att det är en ny skärm? Batteriet är ju en schysst grej, men jag såg att kapaciteten på det nya är 58 Wh, den gamla har 50 Wh. Det är inte otroligt revolutionerande.

Man får reda på det genom att hålla lite koll på ryktessidor plus att det brukar presenteras på Apples hemsida. Tips är macrumors.com och appleinsider.com. Ingen ny keynote är inplanerad än.

Info om att det är en ny skärm presenterades på keynoten.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-08 20:42

Du är inte lurad, du har bara upplevt ytterligare ett steg i den tekniska utvecklingen. Kan kännas surt men samma sak händer för många.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-08 20:57

Jag anser dock att det är skillnad på "vanlig" PC-utveckling där det kommer nya modeller hela tiden. Apple kommer inte med nya modeller på samma sätt, utan ersätter de gamla.

Och när det är mindre än en månad sedan som jag köpte Macbooken så tycker jag inte om detta alls.

Jag vet att det troligtvis är omöjligt för mig att få den utbytt, men det är jäkligt surt när det endast har gått tre veckor!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-08 22:36

Efter varje Apple-event dyker det upp sådana här trådar. Jag förstår trådskaparens besvikelse till fullo, men researchar folk ingenting innan de spenderar 10-15 000 kr på ny elektronik? Ska jag köpa ny dator, tv, kamera osv. så lägger jag några timmar på att sätta mig in i vad som är bra, vad som finns och vad som kommer.

I teknikens värld kommer alltid något nytt runt hörnet, men förr eller senare måste man ändå våga agera. Det är ju dock en fördel om man satt sig in så pass mycket att man kan fatta ett informerat beslut.

Ursprungligen av prince:

Efter varje Apple-event dyker det upp sådana här trådar. Jag förstår trådskaparens besvikelse till fullo, men researchar folk ingenting innan de spenderar 10-15 000 kr på ny elektronik? Ska jag köpa ny dator, tv, kamera osv. så lägger jag några timmar på att sätta mig in i vad som är bra, vad som finns och vad som kommer.

I teknikens värld kommer alltid något nytt runt hörnet, men förr eller senare måste man ändå våga agera. Det är ju dock en fördel om man satt sig in så pass mycket att man kan fatta ett informerat beslut.

Kan inte annat än instämma, du tog orden ur min mun.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-06-09 12:29
Ursprungligen av nu1mlock:

Jag anser dock att det är skillnad på "vanlig" PC-utveckling där det kommer nya modeller hela tiden. Apple kommer inte med nya modeller på samma sätt, utan ersätter de gamla.

Och när det är mindre än en månad sedan som jag köpte Macbooken så tycker jag inte om detta alls.

Jag vet att det troligtvis är omöjligt för mig att få den utbytt, men det är jäkligt surt när det endast har gått tre veckor!

Konstigt, min gamla MB Alu känns lika bra fortfarande, ingen skillnad på prestanda trots att det kommit en ny version av den...:$

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-08 23:11

Varför är det alltid samma folk som känner sig lurade samma som aldrig lägger ned 30 min på att kolla upp när Apple senaste uppdaterade sina datorer? Obegripligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 00:03
Ursprungligen av acke:

Varför är det alltid samma folk som känner sig lurade samma som aldrig lägger ned 30 min på att kolla upp när Apple senaste uppdaterade sina datorer? Obegripligt.

Det enda folk kollar är vart priset är lägst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 00:21

kan bara tänka mig in detta seminarium i Silicone Valley.

Snart är det 8 juni. Då får vi äntligen släppa de nya datorerna, sjunger Steve ut i lokalen.
döö döö döö ljuder ut sirenerna samtidigt som det flashar rött i mot väggarna.

Nej det går ju inte för nu1mlock har ju nyss köpt en ny dator och vi meddelade inte 1 månad innan hur och vad vi kommer att uppdatera. Blir att vänta ett tag till då suckar Steve!

Till er som tycker man skall kolla upp innan man köper!

VEM I HELVETE VISSTE ATT DET SKULLE SLÄPPAS NYA MACBOOK PRO ?????
INGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det har varken gått rykten eller på ngt sätt varit aktuellt innan kanske i höst med nya Quad processorer enligt rykten.
Jag brukar "oftast" få reda på vad som händer men inte någon i min närhet som är BRA mer insatta än de flesta kunde förutspå detta, så denna gång blev nog de flesta överrumplade!

Jag köpte själv en Macbook Pro 2,93 Ghz för 2 veckor sedan... det var inte längesedan 2,93 var en uppgradering av existerande Unibody 2,8 som också är relativt ny!

Ursprungligen av @ndreas:

Till er som tycker man skall kolla upp innan man köper!

VEM I HELVETE VISSTE ATT DET SKULLE SLÄPPAS NYA MACBOOK PRO ?????
INGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det har varken gått rykten eller på ngt sätt varit aktuellt innan kanske i höst med nya Quad processorer enligt rykten.
Jag brukar "oftast" få reda på vad som händer men inte någon i min närhet som är BRA mer insatta än de flesta kunde förutspå detta, så denna gång blev nog de flesta överrumplade!

Jag köpte själv en Macbook Pro 2,93 Ghz för 2 veckor sedan... det var inte längesedan 2,93 var en uppgradering av existerande Unibody 2,8 som också är relativt ny!

Vi är nog flera stycken som blev "tagna på sängen", ja. Dock kvarstår faktum att det var några veckor kvar till WWDC och då kanske man bör avvakta med sitt köp. Annars får man faktiskt stå med "grisen i säcken" och vara nöjd med det man köpt. Det är knappast Apples fel trots att de har en ganska hemlig produktlansering.

Nejvisst, ingen kunde veta. Men det är ändå alltid en chansning att köpa en ny Appleprodukt bara ett par veckor innan en stor keynote.

Har man köpt en dator och inom 2 veckor får man returnera!
Min felade med 3 dagar dock!
Fast jag har hellre Expresscard än en sketen Minneskortsläsare

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 12:00

För två år sen uppdaterade Apple också Macbooks Pro på WWDC så det är inte helt ovanligt att Apple släpper ny hårdvara vid WWDC. I alla fall så råder jag alltid alla som frågar mig att vänta till nästa keynote och se vad som presenteras. Kommer det ingen ny hårdvara då så kan man lugnt köpa nu eller vänta tills Apple uppdaterar. Då brukar det dröja 5-6 månader tills nästa uppdatering.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 12:14

Men snälla nån. Känner man sig så lurad och tycker sin nya dator är så värdelös så borde man väl vänta tills efter Apple största konferens på hela året.
Typiskt svenskt att "känna sig lurad" bara för att man varit lat och inte lagt ned 10 min på research.

Ursprungligen av acke:

Men snälla nån. Känner man sig så lurad och tycker sin nya dator är så värdelös så borde man väl vänta tills efter Apple största konferens på hela året.
Typiskt svenskt att "känna sig lurad" bara för att man varit lat och inte lagt ned 10 min på research.

I vilken Värld lever du? Du är typisk svensk som bara skriver och inte läser först !
Researcha hur mkt du vill, fram tills den 8/6 fanns inga rykten på tal om nya datorer, ingen i min Applevärld hade en blekaste aning om detta, alltså var det helt avfärdat!
Men nästa gång kanske man skall fråga dig, du verkar ju sitta inne på information som ingen annan i hela Världen gör gällande nya produktlanseringar!

Jag håller med att är man verkligen rädd och inte vet innan man skall köpa en dator så bör man ju vänta tills Keynoten varit.
Dock var det inte längesedan Macbook Pro uppdaterades och inga rykten har gjort sig gällande någon uppdatering därav.

Jag bryr mig inte, det är ju bara sälja och köpa nytt
Eller så spar man och köper en till är min andra tanke just nu, kan ju ge tjejen den gamla rostiga 2,93:an

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 13:43
Ursprungligen av @ndreas:

I vilken Värld lever du? Du är typisk svensk som bara skriver och inte läser först !
Researcha hur mkt du vill, fram tills den 8/6 fanns inga rykten på tal om nya datorer, ingen i min Applevärld hade en blekaste aning om detta, alltså var det helt avfärdat!
Men nästa gång kanske man skall fråga dig, du verkar ju sitta inne på information som ingen annan i hela Världen gör gällande nya produktlanseringar!

Jag håller med att är man verkligen rädd och inte vet innan man skall köpa en dator så bör man ju vänta tills Keynoten varit.

Ok, så du håller både med mig men samtidigt så ska du klämma åt mig lite?

Om man researchar lite så ser man att det största Apple-eventet på hela året är, som i det här fallet om, om 3 veckor. Vet man med sig att man måste ha det senaste och att man tycker datorn blir sämre bara för att en ny har kommit så borde man väl lägga 10 min på att kolla upp lite. Är den logiken så obegripligt för dig att du tycker jag lever i en annan värld?

Klart jag inte hade en aning om att det skulle komma nya MacBooks igår. Det hindrade inte mig från att rekommendera folk som frågar att vänta tills efter WWDC.

Ursprungligen av acke:

Ok, så du håller både med mig men samtidigt så ska du klämma åt mig lite?

Om man researchar lite så ser man att det största Apple-eventet på hela året är, som i det här fallet om, om 3 veckor. Vet man med sig att man måste ha det senaste och att man tycker datorn blir sämre bara för att en ny har kommit så borde man väl lägga 10 min på att kolla upp lite. Är den logiken så obegripligt för dig att du tycker jag lever i en annan värld?

Klart jag inte hade en aning om att det skulle komma nya MacBooks igår. Det hindrade inte mig från att rekommendera folk som frågar att vänta tills efter WWDC.

Ingen har sagt att en dator blir sämre, jag bryr mig inte egentligen det är bara lite komiskt!
har aldrig hänt mig innan dock men någongån skall väl vara första också, särskilt när man hinner passera en och annan Macdator / år

uppdateringen är i sig ganska meninslös förutom batteriet som kan vara lite najs, men det är ju 2 år innan man behöver bry sig om detta och då har säkerligen de man längtar efter kommit

En QAUD Macbook Pro nu ser vi fram emot denna istället!

Återigen - med Apple vet man aldrig. Även om inte ryktena gjort gällande att just MacBook Pro skulle uppdateras (däremot har det talats en hel del om MacBook) känns det väl lite konstigt att köpa en dator så nära inpå WWDC? Jag skulle inte köpa NÅGON Appleprodukt så nära inpå en keynote. Man vet aldrig med Apple.

Däremot tycker jag det är lite löjligt att bli bitter och sur över det. Det är ju ingens fel och datorn har ju inte blivit sämre än den var innan WWDC.

Det man bör fråga sig är hur man skulle reagera om Apple hade höjt priset. Man tar en viss risk när man köper något men får också säkerheten av att man vet exakt vilket pris man får det för. Idag sitter vi med facit i hand, men igår visste vi inget.

Tror ingen är sur, bara smått överraskad bara

Vänta och vänta är inget trevligt heller på att Apple skall släppa nya datorer, det har ju hänt förr att man väntat med sitt datorinköp tills en Keynote och vipps 2 veckor senare släpps nya datorer, det går ju aldrig försäkra sig emot!
Man skall köpa sig den dator man vill ha för tillfället och skita i vad som kommer, för det kommer alltid att komma nya datorer!

Oj, sa jag detta smarta själv

Ursprungligen av nu1mlock:

Jag har dock inte fått veta alla detaljer, men om det är den "enklaste" Unibodyn som dom har uppdaterat så blir jag ordentligt besviken, då jag precis köpte en!

Det hade jag också blivit. Dragit en svordomsramsa och förbannat teknikutvecklingen.

När jag köpte min första Mac stod jag i valet att köpa en bärbar PC eller en PowerBook G3. Eftersom jag var velig han MacWorld i januari 2001 komma och PowerBook G4 Titanium lanserades. Det inget snack om vilken dator jag skulle ha efter det och jag tackade min velighet en extra gång där jag formligen mös över min första Mac.

***

När besvikelsen lagt sig och svordomarna sinat ut så är vi alla smärtsamt medvetna om att när det kommer till teknik är det som är nytt i dag, gammalt i morgon. Att kräva att företagen ska byta ut det vi köpt mot nya prylar funkar det inte.

Det väntar alltid något bättre runt hörnet, men visst är det surt att komma hem med sin nya pryl, packa upp den och sedan känna hur euforin försvinner när en leende Applenisse presenterar nästa generations dator.

Se det så här; din dator kan precis lika mycket som den kunde när du köpte den. De behoven den fyllde då, fyller den fortfarande. Och du; uppgraderingen är inte så stor. Skänk en tanke till de som precis köpt G3 när G4 introducerades. Samma bränn upplevde vissa när G5:an kom. Eller de stackare som precis köpt en iMac innan en helt ny modell lanserats.

Var glad över din nya Mac och lägg undan några hundralappar och köp Snow Leopard i september och du kommer vara lycklig (på datorfronten iaf) ett bra tag framöver.

/c, har fortfarande kvar min PowerBook G4 Titanium.

1
Bevaka tråden