Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro 15 och 17-tum (Juni 2009)

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ny MacBook Pro 17" lanserad!
Den nya sjuttontummaren har 2.8GHz processor, 500GB HD men använder fortfarande ExpressCard - ingen SD-slot.

Ny MacBook Pro 15" lanserad! Mer miljövänlig och 7 timmars batteritid.
Helt ny bildskärm - bästa som släppts av Apple. 60% bättre färgåtergivning. Har inbyggd SD-slot. Upp till 3.06GHz Dual Core processor, 8GB RAM, 500GB 7200rpm hårddisk eller 256GB SSD drive. Nytt lägre pris - från $1.699 i USA till $2.299.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-08 20:39

Är det bara 17" som har expresscard?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-08 21:17

13" MacBook Pro då?

Den är väl också ny?

Ursprungligen av pme:

Är det bara 17" som har expresscard?

Japp. ExpressCard/34 i 17-tummaren, och SD-kortläsare i alla andra MBP.

  • Medlem
  • 2009-06-08 22:40

Vad hade dom gamla burkarna(vad kallar man laptops för?) spec, hut mycket har dom uppgraderats egentligen? Nån som vill bjuda på en sida?

Har de inte blivit mycket dyrare nu? Kunde man inte få "minsta" 15-tumsmodellen för 18 000 innan och nu kostar samma maskin 20 000?
I 18 000-kronorsmodellen har man istället valt att ta bort det separata grafikkortet, så bara det integrerade är kvar.

Eller missminner jag mig helt?

Känns väl iofs inte orimligt att de höjer priserna pga att svenska kronan försvagats, men ändå.

  • Medlem
  • 2009-06-08 23:57
Ursprungligen av gusax840:

Har de inte blivit mycket dyrare nu? Kunde man inte få "minsta" 15-tumsmodellen för 18 000 innan och nu kostar samma maskin 20 000?
I 18 000-kronorsmodellen har man istället valt att ta bort det separata grafikkortet, så bara det integrerade är kvar.

Eller missminner jag mig helt?

Känns väl iofs inte orimligt att de höjer priserna pga att svenska kronan försvagats, men ändå.

Kolla igen, dom har updaterat priserna, 17995:- är den billigaste 15" MBPn nere på nu.

Ursprungligen av Pipen:

Kolla igen, dom har updaterat priserna, 17995:- är den billigaste 15" MBPn nere på nu.

Fast det var ju det jag skrev innan
Någon får rätta mig om jag har fel, men tidigare så hade den MBP som kosta 18 000 dubbla grafikkort. Efter WWDC så har de tagit bort det extra grafikkortet från modellen som kostar 18 000. Om man vill ha dubbla grafikkort så får man istället punga ut 20 000. Dvs en ökning med 2 000 kr.

LIte irriterande att dom redan släpper en ny 17" eftersom det inte var länge sedan dom började levereras överhuvudtaget i Unibody modell. Jag betalade extra för att få en 2.93GHz processor och nu kom 3.06Ghz.

Känns surt som fan köpte mig en Ny Macbook Pro 15" med 2,93 ghz och stoppa in en 500 GB disk, den är knappt 23 dagar gammal från Apple Store!

Hade det bara funnnits ngt som talat för nya MBP hade jag ju självklart väntat, fast jag har hellre Expresscard än minneskortsläsare kan jag säga, dock vill jag ha nya batteriet och 3,06 Ghz

Funderar på sälja

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-09 10:58
Ursprungligen av @ndreas:

Känns surt som fan köpte mig en Ny Macbook Pro 15" med 2,93 ghz och stoppa in en 500 GB disk, den är knappt 23 dagar gammal från Apple Store!

Hade det bara funnnits ngt som talat för nya MBP hade jag ju självklart väntat, fast jag har hellre Expresscard än minneskortsläsare kan jag säga, dock vill jag ha nya batteriet och 3,06 Ghz

Funderar på sälja

Det förstår jag, men så är datorvärlden! Allt förändras. Jag skulle också vara fly förbannad vid det här laget..

2.93 GHz > 3.06 GHz.. Hur stor är skillnaden där? Batteritiden är nog det mest intressanta faktiskt.

Haha, det förvånar mig inte!

Ursprungligen av @ndreas:

Hade det bara funnnits ngt som talat för nya MBP hade jag ju självklart väntat, fast jag har hellre Expresscard än minneskortsläsare kan jag säga, dock vill jag ha nya batteriet och 3,06 Ghz

Det fanns massor som talade för att det skulle komma närsomhelst, antingen kunder keynoten eller den närmaste månaden.

För det första var det 8 månader sedan förra modellen kom, så bara det i sig är tillräckligt för att anta att det skulle komma nya modeller.

För det andra så brukar det komma nya bärbara på sommaren.

För det tredje fanns det tydliga rykten om detta.

Ursprungligen av Adrian B:

Det fanns massor som talade för att det skulle komma närsomhelst, antingen kunder keynoten eller den närmaste månaden.

För det första var det 8 månader sedan förra modellen kom, så bara det i sig är tillräckligt för att anta att det skulle komma nya modeller.

För det andra så brukar det komma nya bärbara på sommaren.

För det tredje fanns det tydliga rykten om detta.

Det var inte 8 månader sedan!
Då kom 2,8 Ghz sedan kom en update med t.ex 2,93 Ghz
Denna har inte funnits i 8 månader jag vet för jag hade 2,8:an också

Ursprungligen av @ndreas:

Det var inte 8 månader sedan!
Då kom 2,8 Ghz sedan kom en update med t.ex 2,93 Ghz
Denna har inte funnits i 8 månader jag vet för jag hade 2,8:an också

Ah, du menar denna uppdatering i mars. Jo, det är förvisso helt sant, men det var dock en sådan liten justering av processorhastigheten att den inte räknades som en riktig uppdatering, inte av de slaget som Apple brukar göra 1-2 gånger per år. Jag tror inte Apple själva räknar det som en riktig uppdatering och Buyer's Guide på MacRumors verkar inte heller göra det.

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, du menar denna uppdatering i mars. Jo, det är förvisso helt sant, men det var dock en sådan liten justering av processorhastigheten att den inte räknades som en riktig uppdatering, inte av de slaget som Apple brukar göra 1-2 gånger per år. Jag tror inte Apple själva räknar det som en riktig uppdatering och Buyer's Guide på MacRumors verkar inte heller göra det.

Fast 2,93 till 3,06 känns ju knappt som en uppdatering hellre
Men klart batteriet då.. om man nu vill ha det, jobbigt om det utvidgar sig som det kan ibland
Så en ganska liten uppdatering hade hoppats på fler kärnor!

8GB fungerar inte på denna modell ännu väl ?
Undrar vad det är som gör att det inte fungerar i sådant fall!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-09 18:04
Ursprungligen av @ndreas:

8GB fungerar inte på denna modell ännu väl ?
Undrar vad det är som gör att det inte fungerar i sådant fall!

Det är väl just det det gör. Det var iallafall den viktigaste uppgraderingen enligt mig. Man kan ju beställa den BTO med 8Gb för ca 10K extra.

Ursprungligen av Mattias L:

Det är väl just det det gör. Det var iallafall den viktigaste uppgraderingen enligt mig. Man kan ju beställa den BTO med 8Gb för ca 10K extra.

Läs om läs rätt... modellen innan Macbook Pro 5.1 2,93 Ghz
Där har det ju varit begr till 6GB av någon anledning!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-10 08:48
Ursprungligen av @ndreas:

Läs om läs rätt... modellen innan Macbook Pro 5.1 2,93 Ghz
Där har det ju varit begr till 6GB av någon anledning!

Det stämmer, det har vart konstiga begränsningar, den MBP jag har nu kan bara ha 3Gb, sjukt irriterande.

Ursprungligen av Mattias L:

Det stämmer, det har vart konstiga begränsningar, den MBP jag har nu kan bara ha 3Gb, sjukt irriterande.

Det brukar bero på vilka kretsar som finns i datorn i övrigt. När t.ex. Santa Rosa-kretsarna kom så ökade det från 3 till 4 GB.

Ursprungligen av Adrian B:

Det brukar bero på vilka kretsar som finns i datorn i övrigt. När t.ex. Santa Rosa-kretsarna kom så ökade det från 3 till 4 GB.

Men den modellen jag har som var den nyaste tills i Måndags.
Unibody V.2 om den nya är V.3 fanns ju en tidigare Unibody också med 2,8 V.1

V.2 skall kunna ha 6Gb vad jag förstod, men frågan är om den nu också stödjer 8GB

Är det OSX som begränsar detta idagsläget, det kan det ju knappast vara vid närmare eftertanke, eller har dem omarbetat logikkortet ?!

Senast redigerat 2009-06-10 09:56
Ursprungligen av @ndreas:

Är det OSX som begränsar detta idagsläget, det kan det ju knappast vara vid närmare eftertanke, eller har dem omarbetat logikkortet ?!

Nej, hårdvaran. Kan sträcka mig till att firmwaren har ett finger med i spelet.

Ursprungligen av @ndreas:

Men den modellen jag har som var den nyaste tills i Måndags.
Unibody V.2 om den nya är V.3 fanns ju en tidigare Unibody också med 2,8 V.1

V.2 skall kunna ha 6Gb vad jag förstod, men frågan är om den nu också stödjer 8GB

Är det OSX som begränsar detta idagsläget, det kan det ju knappast vara vid närmare eftertanke, eller har dem omarbetat logikkortet ?!

Jag vågar inte svara på det säkert, har inte riktigt koll på de senaste maskinerna, men generellt sett har inte begränsningen legat i mjukvaran så vitt jag vet. Däremot har det flera gånger visat sig att den maxgräns Apple angivit inte stämt, t.ex. när det upptäcktes att 3 GB gick bra i en MacBook som enligt Apple bara kunde ha 2 GB.

Ursprungligen av @ndreas:

Fast 2,93 till 3,06 känns ju knappt som en uppdatering hellre

Näe, just den biten var ju inget att tala om, men det var ju mycket annat. Ändrat pris, batteriet (som du tog upp och får väl sägas vara den riktigt stora förändringen), ny SD-port, bättre skärm, mer minne mm. Helt klart tillräckligt för en normal uppdatering, mer omfattande är många andra faktiskt. Men när det bara är en marginell justering av processorhastigheten och allt annat är som tidigare, då räknas det inte.

Just processorhastigheten är ju något Apple inte styr över, det är Intels roadmap som gäller där. Och där har det inte hänt så mycket, men till hösten/vintern blir det andra bullar när Nehalem kommer.

Så om man vill vänta in en större prestandaförbättring bör man nog vänta ett tag till. Men vill man bara ha en allmänt bättre MBP är gårdagens uppdatering helt ok tycker jag. Skulle gärna byta ut min 2 år gamla om det inte vore för att den faktiskt räcker utmärkt fortfarande, så det är inte ekonomiskt försvarbart, hur jag än försöker motivera det

Ursprungligen av Adrian B:

Ändrat pris

i USA kanske
EN BTO 3,06 motsvarande den jag köpte BTO 2,93 är ju densamma och där är priset ca 26.000 kr och det kostade min också, så jag vet inte vad som är ett bättre pris, mer dator för pengarna kanske däremot!

Ursprungligen av @ndreas:

i USA kanske
EN BTO 3,06 motsvarande den jag köpte BTO 2,93 är ju densamma och där är priset ca 26.000 kr och det kostade min också, så jag vet inte vad som är ett bättre pris, mer dator för pengarna kanske däremot!

Ja, jag har inte kollat upp de svenska priserna, men Phil gjorde ju en stor grej av en rejäl prissänkning under keynoten, så jag tänkte att det borde ha slagit igenom även här på något sätt.

Ursprungligen av @ndreas:

Det var inte 8 månader sedan!
Då kom 2,8 Ghz sedan kom en update med t.ex 2,93 Ghz
Denna har inte funnits i 8 månader jag vet för jag hade 2,8:an också

Att kolla denna sidan kunde ha varit din räddning. Riktigt smart sida. Där står också de senaste ryktena runt produkten.

http://buyersguide.macrumors.com/

Ursprungligen av iVictor:

Att kolla denna sidan kunde ha varit din räddning. Riktigt smart sida. Där står också de senaste ryktena runt produkten.

http://buyersguide.macrumors.com/

Lugnt !
Apple lät mig byta ut datorn trots 2 dagar över gränsen, men efter noga eftertanke avstod jag ändå.. är så toknöjd med denna inga barnsjukdommar eller glappanden som vissa råkat ut för, så datorn får bli min vän nu ett tag framöver tills en riktigt uppdatering kommer:

USB 3.0
4 kärnor
HD upplöst skärm
BluRay

......Ja... sådant som verkligen blir någon skillnad
Prestandamässigt tror jag inte det hade märkts någon större skillnad på 2,93 Ghz och 3,06
Expresscard anser jag också vara bättre än minneskortplats, skulle väl vara batteriet i så fall men som sagt nu avaktar jag tills en riktigt uppdatering kommer i alla fall jämfört med den jag redan har idag så kändes det sak samma.

Sambon får ta datorn så fort en ny Macbook Pro lanseras istället

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-09 11:27

Hur stor skillnad är det eg. på 7200rpm och 5400rpm i svarstider? Är det värt pengarna?

Ursprungligen av Jahrl:

Hur stor skillnad är det eg. på 7200rpm och 5400rpm i svarstider? Är det värt pengarna?

Nej!
Du får ju en tystare och svalare maskin med 5400 rpm och vad jag vet har flera tester visat på att du inte vinner ngt med en 7200 rpm.
Detta låter jag dock vara osagt men jag märker inte på ngt sätt att datorn är slöare med min 5400 / 500 GB mot den som kom med 320 / 7200

Ursprungligen av Jahrl:

Hur stor skillnad är det eg. på 7200rpm och 5400rpm i svarstider? Är det värt pengarna?

Ja, och låter det mer? Är det tyngre? Varmare? Någon som har lite hård fakta?

Bevaka tråden