Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker -> Indesign - finfin lösning + scriptfråga

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under en längre tid varit ute efter någon enkel och bra lösning att föra över poster från Filemaker med text och bilder (från containerfält) till InDesign för mer avancerad formgivning än vad Filemaker erbjuder.

I dag hittade jag följande sida med nedladdningsbart exempel:
http://www.winsoft-international.com/en/support/support-resources/adobe-indesign-et-filemaker-tips-et-tricks.html
Jag har testat det och kan intyga att det fungerar fint.

I ett manus-steg hittade jag dock något som jag blev lite förbryllad över. Manuset ser ut som följer:

Manuell felhantering [ På ]
Ange variabel [ $$compteur; Värde:0 ]
Gå till post/sökpost/sida
[ Första ]
Loop
Ange variabel [ $$compteur; Värde: $$compteur+1 ]
Ange variabel [ $$nom; Värde:${BrigeFM_ID}::English&".jpg" ]
Ange variabel [ $$path; Värde:${BrigeFM_ID}::Path FM&$$nom ]
Exportera fältinnehåll [ BrigeFM_ID::Image; “$$path” ]
Gå till post/sökpost/sida
[ Nästa; Avbryt efter sista ]
End Loop
Gå till layout [ ursprunglig layout ]

'BrigeFM_ID::English' är tabell respektive fält, men varför dollartecknet framför? Jag förstår inte hur fältreferensen kan eller behöver göras till en variabel. Och varför står tabellnamnet 'BrigeFM_ID' inom klammerparenteser?

Senast redigerat 2009-06-09 23:16

${} används för att innesluta texter som innehåller tecken som inte ska användas i t ex ett fältnamn som > + - eller liknande tecken.
Om en äldre lösning konverteras brukar FileMaker själv lägga till denna typ av tecken.
Du kan läsa mer om det i FileMakers Knowledge Base.

I ditt fall verkar det märkligt eftersom det inte finns något tecken som inte får användas. Det kan ha funnits när databasen en gång i tiden konverterats men relationen kanske har ändrat namn sedan dess och då bibehålls ${} i alla fall.

Okej!

Som jag förstår det, rätta mig om jag har fel, gjordes i version 7 av Filemaker ett antal tecken oanvändbara i namngivningen av fält. För att hantera databaser skapade i tidigare programversioner lades konstruktionen ${ ... } in för att tillgodose kompabiliteten för fält med "förbjudna" namn.

Stort tack!

Det stämmer!
Det blev också möjligt att i beräkningsformler kommentera ut rader med

// Rad att kommentera bort

eller ett helt textstycke med

/* textstycke */

Den möjligheten är väldigt trevlig!

Intressant! Jag har fått användning för kommentarer i javascript, html, och i något fall Lassokod, men det är bra att veta att det går i Filemaker-beräkningar också. När jag tänker på saken använder jag inte kommentarsfunktionen i Filemaker-manus så mycket som jag borde.

1
Bevaka tråden