Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kommer jag tillbaka till MacOSX efter Linux-test?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag (dummy) fick en skiva med Linux, som även en nnybörjare skulle kunna läsa om och testa ett system. Idiotiskt nog angav jag denna CD-skiva som Startskiva i MacOS. Testade lite och skulle sedan tillbaka till OSX, men se det gick inte. Den frågar efter bootbart system och jag har prövat alla sorters knapptryckningar vid start. Är datorn (Macmini) kass? Hjälp!:'(

Håll inne alt-tangenten på tangentbordet då du startar datorn. Istället för att starta ska den då visa alla möjliga startskivor. Såvida du inte har skrivit över din OS X-installation ska den dyka upp där.

En alternativ lösning är att starta från installationsskivan för OS X genom att ha i skivan och hålla inne C-tangenten då datorn startar. Därifrån kan man byta startskiva från verktygsprogrammen i menyraden.

Tyvärr

Tyvärr- varken alt- eller C-tangenten vid start hjälper. Svar: No bootable system...

Sätt i installationsskivan som medföljde din Mac, och starta från den. Kör Skivverktyg och kontrollera din hårddisk.

På den skivan finns även Apple Hardware Test, som du också kan prova att köra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 16:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På den skivan finns även Apple Hardware Test, som du också kan prova att köra.

Hårdvaran har det väl knappast blivit något fel på bara för att man evt installerat linux. Den intressanta frågan är om trådskaparen har installerat linux på sin Mini och i så fall skrivit över OS X-partitionen?

Jag har inte (medvetet) installerat något från Linux-CDn. Den tar inte grå skivan och säger "No bootable..insert disk with bootable..." A propos - hur får man ut en CD som fastnat i datorn. Förr fanns det ju ett litet hål att sätta ett gem i. MacMini. Kommer ingenstans!!

Ursprungligen av Marcus K:

Såvida du inte har skrivit över din OS X-installation...

Ursprungligen av Robo-X:

Öhmm... har du raderat partitionen med Linux skivan?

Ja, frågan är vad du gjorde när du stoppade i Linux-skivan? Risken är att du inte har kört Linux från skivan, utan har installerat något från skivan till hårddisken, och därmed skrivit över ditt OSX-system.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 16:09

Öhmm... har du raderat partitionen med Linux skivan?

//Rob

Om du håller musknappen nertryckt när du startar datorn ska den spotta ut cd'n...

Få ur skivan;

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/60114-hjaelp-vaegrar-mata-ut-cd.html

http://www.99.se/525787-post4.html

Efter det hade jag lagt in Systemskivan. Starta om, håll nere "C" om det behövs.
Kör skivverktyg på disken. Se om den kan göra ngt.

Tack för alla tips. Tyvärr visar skärmen "No bootable…"vad jag än gör-:'( Elände!

Ursprungligen av janfroberg:

Tack för alla tips. Tyvärr visar skärmen "No bootable…"vad jag än gör-:'( Elände!

Till att börja med, får du ut CD-skivan?

Sedan :
Du skall kunna starta med en CD-skiva i, antingen den som följde med din dator eller en "från-hyllan-i-affären"-utgåva av OS X

1
Bevaka tråden