Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook blir MacBook Pro!

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple meddelade nyss att Unibody MacBook från och med nu heter MacBook Pro!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-08 19:49

Lustigt. På ett sätt som gör att jag känner mig lite synsk. Jag tittade på min jobbdator, en MacBook, i morse och tänkte att det var ett ganska stort steg upp från iBook, den känns mer som en liten Powerbook, eller en MacBook Pro då. Jag har 2,4-modellen och den känns nästan exakt som min kompis Pro-modell, bara med en lite mindre skärm. Lite sämre skärm också, tycker en del, tycker inte det skiljer så mycket. Kör den med dubbla skärmar på jobbet, funkar hur bra som helst.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-08 20:37
Ursprungligen av PF:

Lustigt. På ett sätt som gör att jag känner mig lite synsk. Jag tittade på min jobbdator, en MacBook, i morse och tänkte att det var ett ganska stort steg upp från iBook, den känns mer som en liten Powerbook, eller en MacBook Pro då. Jag har 2,4-modellen och den känns nästan exakt som min kompis Pro-modell, bara med en lite mindre skärm. Lite sämre skärm också, tycker en del, tycker inte det skiljer så mycket. Kör den med dubbla skärmar på jobbet, funkar hur bra som helst.

Firewire?

Jepp. Det är det där med Firewire som genererar tillägget "Pro" skulle jag tro.

Ursprungligen av pme:

Firewire?

Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp. Det är det där med Firewire som genererar tillägget "Pro" skulle jag tro.

SD-slot och batteriet också tror jag

japp,
"Det finns två USB 2.0-portar och en FireWire 800-port för anslutning av snabb kringutrustning"

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-08 21:15

Ajdå. Då måste jag köpa en ny bärbar.

Imorgon får jag besök av UPS, då han troligtvis kommer med den sista unibody Macbook'en.. Blir till att ringa supporten kl 9 i morgon, och be dom skicka ett returmedgivande.
Tänkte inte alls när jag la beställningen i torsdags förra veckan *S*

Macbook Pro 13" redan beställd

Lite konstiga priser just nu. I affären 12.495,00 kr samt 15.995,00 kr medan hemsidan 13-inch. Starts at 17 995 kronor.

ÄNTLIGEN!

Det hjälpte mig att ta beslutet. Jag ville ha en ny, aluminium 13" macbook för att jag älskar det lilla formatet i väskan och ändå kommer att koppla till 23" cinema på kontoret och 20" cinema hemma, men saknade firewire och SD-slot. Dessutom hade jag en våt dröm om det nya batteriet. Och så spättar Apple in allt i den

13" 2.56 ghz MBP kommer att bli min.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-08 23:22
Ursprungligen av henkebarn:

ÄNTLIGEN!

13" 2.56 ghz MBP kommer att bli min.

Bäst för dem att de gör flera! Jag ska också ha!!! blir en fin uppgradering från min nuvarande 2,5 år gamla Macbook CD. Dessutom så tror jag att min flickvän blir glad då hon står som ensam arvtagare!

Ursprungligen av krox:

Bäst för dem att de gör flera! Jag ska också ha!!! blir en fin uppgradering från min nuvarande 2,5 år gamla Macbook CD. Dessutom så tror jag att min flickvän blir glad då hon står som ensam arvtagare!

Samma story här. Har en MacBook 2.2ghz C2D som förvisso bara är knappt 2 år, men jag vill åt unibody, 9400m, ddr3 och backlit keyboard. Så flickvännen tar över min MacBook och G5an (PowerMac) får agera server eller något.

  • Medlem
  • 2009-06-08 21:40

PERFEKT äntligen firewire, blir en 13"!

Är det inte lite väl många tusenlappar mellan 13" 2.26Ghz och 2.53Ghz modellen? Kan det vara så att det egentligen är samma processor, bara lite speedbumpad?

Min väntan på WWDC var inte förgäves! Har precis beställt en Macbook PRO 13 tum.

Hur är det att uppgradera HD och minne på de nya, någon som vet? Det är ju skitenkelt på de gamla.

Ser att de tog bort ljudingången på 13-tums Macbook pro. Eller åtminstone jacket; du kan fortfarande ställa om ljudutgången till att ta in ljud.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ser att de tog bort ljudingången på 13-tums Macbook pro. Eller åtminstone jacket; du kan fortfarande ställa om ljudutgången till att ta in ljud.

Det blir bara lite svårt att koppla in gitarren i datorn och spela in med hörlurar, utan externt ljudkort. Men grejen är ju att man nu KAN använda externt ljudkort och hellre det

Hur ska jag nu finansiera detta...?

Precis, ha datorn som mixer funkar inte med minsta MBP.

Vad *** skulle de dit med minneskortläsare för?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vad *** skulle de dit med minneskortläsare för?

Därför att alla pc-nissar hela tiden bashar Apple för att de inte har 18-i-1-kortläsare samt floppy inbyggt...

Köp och håll tyst, kan Steve säga numera.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-10 20:39
Ursprungligen av johan_tanying:

Därför att alla pc-nissar hela tiden bashar Apple för att de inte har 18-i-1-kortläsare samt floppy inbyggt...

Köp och håll tyst, kan Steve säga numera.

Expresscard?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-10 21:23
Ursprungligen av pme:

Expresscard?

Nope, tyvärr ingen Expresscard längre.
Så då måste jag väl nedgradera kameran också, till en liten fick-kamera som har SD kort....

Blir väl hälst till att köpa en USB kortläsare nu då, som jag måste kasta ut Expresscard kortläsaren som jag köpte för ett år sedan.

Om dom bara hadde haft vätt att ta Compact Flash i stället för SD.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-10 22:02
Ursprungligen av smurf:

Nope, tyvärr ingen Expresscard längre.
Så då måste jag väl nedgradera kameran också, till en liten fick-kamera som har SD kort....

Finns väldigt stora systemkameror som har SD kort (Canons dyraste t.ex.).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-06-09 19:46

Någon som vet om det pillat i en bättre skärm i den nya 13" Pro:n?

/Köpsugen

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-09 23:10
Ursprungligen av Micke F:

Någon som vet om det pillat i en bättre skärm i den nya 13" Pro:n?

/Köpsugen

japp det ska det vara! kolla keynoten så säger Phil att även 13" får den bättre skärmen med mer färger!

för övrigt, beställde en imorse via Apples hemsida, nu står det på TNTs sida att den är i "Helsingborg Hub".. verkar komma från Nederländerna, är det verkligen så snabba?? känns sjukt snabbt faktiskt....

Lite kul :

Can I install Mac OS X on an SD storage device and use it as a startup volume?

Yes. Change the default partition table to GUID using Disk Utility, and format the card to use the Mac OS Extended file format to do so.

http://support.apple.com/kb/HT3553

Ursprungligen av lilledanne:

Lite kul :

Can I install Mac OS X on an SD storage device and use it as a startup volume?

Yes. Change the default partition table to GUID using Disk Utility, and format the card to use the Mac OS Extended file format to do so.

http://support.apple.com/kb/HT3553

Då borde det funka att köra Timemachine på det också, eller hur? Snacka om backup on the go.

någon som vet om dom har slängt in en dvdbrännare nu när den heter pro?

Ursprungligen av kalle94:

någon som vet om dom har slängt in en dvdbrännare nu när den heter pro?

Det har funnits åtminstone sedan i höstas med Unibodymodellen, kanske längre, kommer inte riktigt ihåg. Så svaret är ja.

... och alla Full-HD AVCHD-videokameror ... (utom Sony som kör med Memory Stick)

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-11 10:22

Sådär ja! Nu står skönheten på mitt skrivbord och rullar! Nu ska bara lite mera grejer föras över så kan jag snart börja använda den på riktigt!

Bevaka tråden