Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapa dokument på arabiska?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har 10.5. Ska skapa några dokument på arabiska i bl.a. InDesign. Manus (på arabiska då alltså) har kommit både som e-post (jag använder Entourage) och en Word-fil. Men min dator kan inte "läsa" bokstäverna.

Har provat olika character sets i Entourage, men det blir bara frågetecken. I Word-dokumentet blir det fyrkanter.

Har letat i systemet efter arabiska fonter och hittar bara "Geeza Pro" men jag har för mig att det ska finnas fler. Är det jag som helt enkelt inte installerade dom från början? Kan jag i så fall lägga till dom nu?

Har också testat att ändra systemet till arabiska (från Swedish Pro) och om jag "skriver" i t.ex. adressfönstret i webbläsaren så blir det arabiska.

Kan någon hjälpa till och ge tips vore det bussigt. Ganska brådis....

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-06-09 09:31

Prova opentype-typsnitten Arial, Minion Pro, Myriad Pro och Warnock Pro. De har ryska inbyggda, så de kanske också har arabiska. Du måste ha ett arabiskt typsnitt för att det ska fungera.

Om du kan, så prova Word 2008 istf 2004. Nya Word har bättre och mer standardiserat språkstöd jämfört med äldre versioner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-07 09:51

Nästan allt som behövs för dig som vill skriva på arabiska

Hej!
Gå till "The Arabic Mac", en hemsida knuten till universitetet i Bergenm Arabic FAQ. Där finns en hel del bra tips och nedladdningsbara typsnitt mm.
Lycka till!

Word och Entourage stödjer inte Arabiska. Du får använda Textredigeraren, eller ett program som t.ex. Mellel.

Om du ska göra Arabiska dokument i InDesign är det helt avgörande vilken version av InDesign du har.

1
Bevaka tråden