Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applemus med scrollhjul likt iPod?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacRumors skriver om ett patent Apple sökt som handlar scrollfunktion på möss som närmast kan liknas vid scrollfunktionen hos iPod.

Apple Patents: Rotary Mouse

Se även den efterföljande diskussion.

Hur smart är det egentligen med ett horisontellt rullningshjul? Ur ergonomisk synvinkelt tror känns det lite som ett steg tillbaka. Jag vet inte hur det är för er, men jag har betydligt lättare för att röra pekfingret fram-tillbaka, än i en horisontell cirkelbana. Men det kanske bara är en vanesak, vad vet jag....

/M

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-04-28 09:18

Jag är med dig Martin.

Man kunde ju kanske tror att Jobs uttalande "vi har antagligen gjort världens sämsta mus" (om puckmusen, fritt ur minnet) skulle innebära att de hade lärt sig något. Visserligen är Apple Pro Mouse bättre, men den är ju inte alls bra. Snygg, men inte bra. Som det verkar på den här nyheten så får det bli Logitech ett tag till.

  • Avstängd
  • 2003-04-28 09:31

Jag har slängt ut min gamla kontorsstol och fått en bekväm stol.
Är det någon som har tips på tangentbord med inbyggd mus (eller kula) kanske trådlöst. Svenska bokstäver.
Sökte igår på Google. Hittade LogiTech Men om det finns någon med erfarenhet av ergo med inbyggd mus Vill ha lite tips.

  • Medlem
  • 2003-04-28 10:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Jag har slängt ut min gamla kontorsstol och fått en bekväm stol.
Är det någon som har tips på tangentbord med inbyggd mus (eller kula) kanske trådlöst. Svenska bokstäver.
Sökte igår på Google. Hittade LogiTech Men om det finns någon med erfarenhet av ergo med inbyggd mus Vill ha lite tips.

Jag tror att du kommer att få bättre tips på "Tillbehör" än här på "Aktuella rykten", ... om du nu vill köpa något som redan finns ute på marknaden.

men vänta nu.. det är ju klockrent!

tänk en mus med en rund platta, samma yta om det "fasta" scrollhjulet på ipoden.

om du vill scrolla rakt ner, dra fingertoppen rakt ner.

vill su scrolla snett åt sidan, dra fingret neråt och lite åt sidan samtidigt.

vill du "jogga" i iMovie eller FCP? gör små cirklar med fingret..

sen så borde man kunna tap:a på plattan,som ett vanligt klick eller äppelklick..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 11:35

Av patentansökan att döma löser Apples design flera (mindre) problem med dagens skrollmöss.
Att hela skivan är åtkomlig innebär att man kan skrolla kontinuerligt (istället för skroll-släpp-skroll-släpp som idag). Ett steg framåt i ergonomi, tycker jag i alla fall!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-28 12:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av AUTOMATTI
men vänta nu.. det är ju klockrent!

tänk en mus med en rund platta, samma yta om det "fasta" scrollhjulet på ipoden.

om du vill scrolla rakt ner, dra fingertoppen rakt ner.

vill su scrolla snett åt sidan, dra fingret neråt och lite åt sidan samtidigt.

vill du "jogga" i iMovie eller FCP? gör små cirklar med fingret..

sen så borde man kunna tap:a på plattan,som ett vanligt klick eller äppelklick..

Det du beskriver är inget annat än tryckplattan på bärbara och i jämförelse med vånliga mös är den helt kass.
"...skrolla sned åt sidan..."!?

ja, man skulle ju kunna säja att rull-hjuls-ytan på en ipod är som en styrplatta.

tänk då en liten rund sån styrplatta vid pekfingret på musen. det du gör med fingret på plattan, styr scrollingen i det aktiva fönstret.

för du fingret bakåt(mot dig), scrollar det neråt, för du fingret snett bakåt på plattan, scollar den motsvarande, neråt OCH åt sidan.

tänk dig att det man gör med fingret på den lilla plattan, motsvarar "handverktyget" i photoshop.

Bild på musen

Jag har suttit och gjort cirklar med pekfingret en stund nu och jag tycker inte att det är så himla dumt.

En Apple Pro Mouse med horisontellt scrollhjul vore toppen, jag skulle skulle köpa en direkt. Om sedan hjulet var klickbart också så hade man automatiskt en tvåknappars mus.

Men vore det inte bättre att sätta hjulet på vänstra kanten så att man kunde scrolla med tummen istället?

Jag vet att det är dumt för vänsterhänta men det vore ju bara att tillverka en spegelvänd variant för dem också.

Två knappar och blåtand så köper jag direkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-28 14:36

Om självaste SJ har kommit på det eller gillar det då hjälper inga invändningar angående ergonomi alls. och det är ingen på Apple som bara vågar ifrågasätta SJ.
Stackars användare som köper en puckmus till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-28 15:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Bild på musen

Jag har suttit och gjort cirklar med pekfingret en stund nu och jag tycker inte att det är så himla dumt.

En Apple Pro Mouse med horisontellt scrollhjul vore toppen, jag skulle skulle köpa en direkt. Om sedan hjulet var klickbart också så hade man automatiskt en tvåknappars mus.

Men vore det inte bättre att sätta hjulet på vänstra kanten så att man kunde scrolla med tummen istället?

Jag vet att det är dumt för vänsterhänta men det vore ju bara att tillverka en spegelvänd variant för dem också.

eller att göra en symmetrisk mus med kontakt i båda ändar

Bygg in scroll-styrplattan i powerbooken också så blir jag mer än nöjd!

  • Medlem
  • 2003-05-02 20:31

Varför tror alla att det är en mus?

Apple har ju redan tagit Patent på varumärket iPhone och nu den här ritningen! En telefon med mp3spelare!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-02 20:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Varför tror alla att det är en mus?

Apple har ju redan tagit Patent på varumärket iPhone och nu den här ritningen! En telefon med mp3spelare!

Ja, kan det bero på att i FIG.6 i den länk som du angiver har en sladd som kommer in på toppen, precis som på en mus. Verkar lite fånigt att gå omkring med en telefon som har en 40 cm lång USB-sladd hängandes omkring.

Verkar ju himla praktiskt och enormt kommerciellt framgångsrikt tycker jag.

:rolleyes:

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-05-02 21:41

Tycker det är så tråkigt när folk börjar såga en produkt som inte ens har testats en.
Själv tror jag att den kommer att rocka.
Världens snyggaste mus, nu med scrollhjul, typ...
Detta kommer ju definitivt att vara en smaksak, men... någon som vill byta en mot en tvåknappars Logitech med scrollhjul när den väl kommer ut?

  • Medlem
  • 2003-05-02 22:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Ja, kan det bero på att i FIG.6 i den länk som du angiver har en sladd som kommer in på toppen, precis som på en mus. Verkar lite fånigt att gå omkring med en telefon som har en 40 cm lång USB-sladd hängandes omkring.

Verkar ju himla praktiskt och enormt kommerciellt framgångsrikt tycker jag.

:rolleyes:

Det behöver dock inte vara en sladd som sitter fast. Kan vara någon slags anslutning på "toppen" av saken.

Dessutom så verkar det ännu konstigare med en mus som har knappar på undersidan, display, högtalare och mikrofon?:D

Eller brukar det vara så på moderna möss?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-02 23:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Det behöver dock inte vara en sladd som sitter fast. Kan vara någon slags anslutning på "toppen" av saken.

Dessutom så verkar det ännu konstigare med en mus som har knappar på undersidan, display, högtalare och mikrofon?:D

Eller brukar det vara så på moderna möss?

Hehe, det kanske är när man behöver ringa till Apple-support?

Eller så är det en ip-telefon ändå

  • Medlem
  • 2003-05-03 00:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Hehe, det kanske är när man behöver ringa till Apple-support?

Eller så är det en ip-telefon ändå

Vem vet? Apple har alltid varit bra på att förvirra!;)

Det jag funderar på är ergonomin. Jag får känslan att ett horisontellt skrollhjul, placerat på en mus, skulle kunna leda till både en och flera underarms, axel och ryggproblem. Den horisontella rörelsen känns inte direkt optimal när jag provjoggar lite på min nuvarande puck...

Men annars diggar jag konceptet!

/Jont Olof

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Det jag funderar på är ergonomin. Jag får känslan att ett horisontellt skrollhjul, placerat på en mus, skulle kunna leda till både en och flera underarms, axel och ryggproblem. Den horisontella rörelsen känns inte direkt optimal när jag provjoggar lite på min nuvarande puck...

Men annars diggar jag konceptet!

/Jont Olof

Tror det kommer fungera utmärkt - det är ju precis det man gör på en pekplatta... Och de sägs ju vara bra mot musarm.

Dessutom slipper man att flytta fram fingret när man scrollat 1/10 varv på hjulet utan kan scrolla kontinuerligt istället.

Släpper apple en mus som är lika snygg som den nuvarande puckmusen, ja - även ser ut som den photoshoppade bilden någon länkade till är jag den förste att slänga mig på telefonen till Kullander och beställa en!

Som det känns idag skulle lite extra knappar, åtminstone en, samt scrollhjul vara grymt schysst, men som MX-mössen ser ut idag, speciellt i jämförelse med pro-musen, kommer inte dessa i närheten av min dator. Det finns ju en mus som ser lite macig ut med pekplattescrollhjul, tror det är en Kensington, men eftersom den fått dålig kritik håller jag nog ut ett tag till med stilen i behåll. En fördel med pro-musen är att man klickar med hela handen; detta tycker jag känns väldigt ergonomiskt och jag har ännu så länge inga problem med musarm (trots att jag sitter framför datorn mer än de flesta).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-03 13:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Tycker det är så tråkigt när folk börjar såga en produkt som inte ens har testats en.

Kommer du ihåg puckmusen till de blåvita G3?
det var en katastrof och de såldes i "för många ex" innan den tagits tillbaka. Folk borde kräva pengar tillbaka.
Så om den sågades i utvecklingsstadiet då skulle den aldrig kommit ut.
Ergonomi först och sen fantasidesign.
Jag tycker man borde kunna välja bort tangentbord och- eller mus när man köper Apples dator. De är av ganska dåligt kvalitet.
Annars så undrar jag varför man tvingas inte köpa en Apple skärm när man köper en dator?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-04 02:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Hur smart är det egentligen med ett horisontellt rullningshjul? Ur ergonomisk synvinkelt tror känns det lite som ett steg tillbaka. Jag vet inte hur det är för er, men jag har betydligt lättare för att röra pekfingret fram-tillbaka, än i en horisontell cirkelbana. Men det kanske bara är en vanesak, vad vet jag....

/M

Det låter ju som om lederna inte skulle må så bra av det.. Låter nästan som om Apple vill göra något nytt istället för något bra, som ju det existerande scrollhjulet redan är. Men man ska ju iofs inte döma ut patentet på förhand..

Senast redigerat 2003-05-04 03:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Hur smart är det egentligen med ett horisontellt rullningshjul? Ur ergonomisk synvinkelt tror känns det lite som ett steg tillbaka.

När man tänker på saken så låter ju faktiskt ett horisontell rullhjul användaren själv avgöra om han vill föra fingret fram och tillbaka utmed ena sidan på rullplattan och att det då fungerar mer som med en konventionell scrollmus, eller köra fingret runt hela varvet. Så det är kanske inte en så tokig idé ändå.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 12:36

Jag tycker att "vanliga" scrollhjul är kassa, mest för att man hela tiden måste lyfta på pekfingret. Och de scrollknappar som finns på MX-serien och liknande funkar inte heller så bra. Hoppas att Apple hoppar någon av de varianterna iaf. Jag scrollar långa webbsidor med vänster hand på min PowerMate i väntan på bättre tider. Känslan/kontrollen är oslagbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 12:42

Borde inte rullningshjulet vara steglöst, och inte ryckigt som nu? Sen borde det finnas ett hjul på tangentbordet också, och en extra returtangent på vänster sida. Skiftlåset borde opereras bort. Och "musgester" (mouse gestures) och effektiv röststyrning borde vara standard på alla Macar.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 12:46

Med PowerMate så kodar du in returslag = kort tryckning (plus pil upp/ner = vrida). Funkar gode bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Borde inte rullningshjulet vara steglöst, och inte ryckigt som nu? Sen borde det finnas ett hjul på tangentbordet också, och en extra returtangent på vänster sida. Skiftlåset borde opereras bort. Och "musgester" (mouse gestures) och effektiv röststyrning borde vara standard på alla Macar.

Jag hade en gång en B-ig pecemus från Klas Ohlson som hade steglöst hjul - det var just därför jag köpte den; hatar hackandet när man scrollar... Hjul på tangentbordet? Tja, vaffö inte. Men varför en returtangent till vänster? Det förstår jag inte riktigt även om jag hört dig önska det förut...

1
Bevaka tråden