Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken öppnar för OS X

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
I framtiden, ja. Då kör du ju inte Netscape 4. Jaja, jag vet, men lite gnäll är det.

Gnäll? Jag gnäller inte. Jag försöker hålla med Malen och förklara varför jag tycker att Classic inte är problemet längre utan det är Netscape 4. Tror du jag sitter och surfar idag med Netscape 4 i OS X frivilligt? Det är ju bara SHB som kan få mig att starta den skiten.

Om SHB sa att framtiden var Netscape 4 skulle jag byta bank direkt. Om de sa att det var Netscape 7 men bara i Classic-läge skulle jag tveka. Men nu kommer det en OS X lösning i höst och då kan vi glömma detta elände vi haft i över 2 år.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Gnäll? Jag gnäller inte. Jag försöker hålla med Malen och förklara varför jag tycker att Classic inte är problemet längre utan det är Netscape 4. Tror du jag sitter och surfar idag med Netscape 4 i OS X frivilligt? Det är ju bara SHB som kan få mig att starta den skiten.

Jag retas bara. Men min grundinställning är som jag skrev en gång tidigare: Eftersom jag tycker SHB är bra förutom ickestödet till OSX så kan jag acceptera att köra Classic o Netscape 4 ett tag till.

Hej alla! Jag skrev följande brev till dem:
- - -
Hej!
Glädjande att höra att SHB vill behålla sina kunder även de som har en Mac som är byggd efter 1999! Betyder detta även att BankID kommer att fungera på OSX? Någon shipping date på detta också? Vänligen, bla bla bla.

Och fick detta svaret:
Hej. Det finns ett problem med kopplingen mellan java och webbläsaren för Mac OS. Detta gör att vår java-klient inte kan skicka information, tex en inloggning, tillbaka till servern där man vill logga in. Bankernas ID-tjänst arbetar tillsammans med Apple och IBM för att hitta en väg att lösa problemet men i nuläget har vi ingen färdig lösning och därför heller inte något datum då det kan vara klart. Det är viktigt för oss att alla bankernas kunder skall kunna hämta ut ett BankID så vi kommer fortsätta att söka en lösning. // mvh, Ralf Bjerström

Vad jag undrar är: Vad menar han med "webbläsaren för Mac OS". Jag blir tokig på sånt här..! Jag vet att det har nämnts tidigare att det är nåt java-vajsing. Men HALLÅ! kan inte Apple skriva en kod som fungerar. Är detta inte ganska löjligt? Man kan ju skriva en massa annat skit som det behagar dem, videoredigeringsprogram m.m. Jag fattar inte var proppen sitter! /sjovall

Sjovall... det finns en separat tråd om Bank ID.

Ja det finns det, men allt jag säger kan appliceras på detta ämne också eller hur? Problematiken är densamma. Standardsvaret jag fått är dessutom ORDAGRANT samma som "nicke30" fick av en annan bank, men då gällde det inte BankID, utan just vanlig banking och OSX.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Ja det finns det, men allt jag säger kan appliceras på detta ämne också eller hur? Problematiken är densamma. Standardsvaret jag fått är dessutom ORDAGRANT samma som "nicke30" fick av en annan bank, men då gällde det inte BankID, utan just vanlig banking och OSX.

Jag gissar att det där standardsvaret här ihop med den tidigare problematiken kring SHB och OS X. Den där firman som nu fått uppdraget verkar starta från scratch.

Sen kanske tidsaspekten med kvartal 4 hör ihop med att Apple tror sig ha fixat java-problemen tills dess. Återigen en gissning från min sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 13:41

Vi kan nog lugnt räkna med att det tar minst ett år innan SHB:s lösning för Mac OS X verkligen fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-28 13:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Vi kan nog lugnt räkna med att det tar minst ett år innan SHB:s lösning för Mac OS X verkligen fungerar.

Typiskt mondo pessimisten.

Har dom haft 3 år på sig att fixa OSX stöd ska man nog fortsätta vara pessimistisk ett tag till.

Skulle inte förvåna mig att när de väl kommer till X så stödjer de bara IE eller Netscape.

/realist

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 14:21

Jag är inte pessimist, bara realist. Inte samma sak.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-01 09:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Sigbjörn
Har dom haft 3 år på sig att fixa OSX stöd ska man nog fortsätta vara pessimistisk ett tag till.

Skulle inte förvåna mig att när de väl kommer till X så stödjer de bara IE eller Netscape.

/realist

Kommer Safari i en skarp version tills dess då kommer de att stödja den i första hand tror jag.
Det är (Safari) ändå förstahandsval för de flesta Macanvändarna.
Kommer Safari att fortsätta som beta då är det en annan sak men då är det Apples eget fel. Jag tycker själv att den borde vara i skarp version redan nu. Hur länge kan man utveckla en webbläsare? Det var inget skapandet av en webbläsare från skratch och Safari är väl inte samma sak som Photoshop och det är inte högstadieelever som sköter utvecklingen?
Jag skulle inte heller släppt ett program som bygger på säkerhet för en beta browser.
Är det en beta då kan det hända vad som helst och det kan ändras hit och ditt så jag förstår HB i det avseendet.
Sen för alla otaliga som har bytt bank för att kunna surfa ditt med Safari, varför bytte ni inte till pc?

Väntan på HB lösning innebär mindre frustration än att vänta på Apples uppvaknandet från sandlådestadiet.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-01 09:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen Sen för alla otaliga som har bytt bank för att kunna surfa ditt med Safari, varför bytte ni inte till pc?

Väntan på HB lösning innebär mindre frustration än att vänta på Apples uppvaknandet från sandlådestadiet

Tack! Det känns genast bättre. Bra argument! Inte förrän nu inser jag den verkliga orsaken till min frustration

Bevaka tråden