Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel panic med Leopard?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-08 16:04

Kör Leopard sedan 6 månader tillbaka på en G5 2*1.8 Power Mac. Lämnade datorn på. Kommer hem och hör hur fläktarna på datorn varvat upp till topphastighet och att det på bildskärmen står "You need to restart your computer [...]". Stänger snabbt av burken och startar om. Den bootar upp men efter 30 minuter kommer varningsbilden upp igen. Jag bootar upp och surfar in på Apple support och får där läsa att det kan vara bra att uppgradera OS till senaste version om man har problem med kernel panic. Jag laddar ner uppgraderingen och installerar. Mitt i installationen händer det igen. Jag startar om, men nu blir det kernel panic direkt. Jag startar om gång på gång, ingen skillnad. Jag återställer PRAM, ingen skillnad. Jag bootar i safe mode och lyckas nu logga in igen men lyckas inte installera något uppgraderingspaket. Efter att ha spenderat en timme på att felsöka och återställa problemet bestämmer jag mig för att installera Tiger igen. Detta gör jag på en ledig partition på systemdisken. Installationen går smärtfritt och jag sitter nu på OS10.4 och skriver...

Vad är det ja ska göra för att få igång datorn igen? Krävs det någon form av hårdvarukontroll och ominstallation av OS eller kan jag reparera OS10.5 på något sätt? Något jag stött på är jag inte har några "giltiga paket" när jag utför rutinen "kontrollera skivbehörigheter". Ska det vara så?

Senast redigerat 2009-06-10 09:15
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-08 22:33

Jag misstänker att det kan vara hårdvaruproblem... Tog nämligen ut båda Samsung-diskar som suttit i sedan ett tag tillbaka och satte i en den gamla Seagate originaldisken. På den är sedan tidigare Leopard installerad. Datorn loggade då in i OS men satt sedan bara och tuggade; rengbågsspiralen bara snurrade. Jag öppnade "Aktivitetskontroll" och noterade att processorerna båda jobbade på 100%. Jag har även testat att ta ut och testa olika par av RAM-minnen - ingen skillnad. Nu har jag även börjat få problem med det nyinstallerade Tiger, fick en kernel panic för någon timme sedan. Är ganska säker på att det inte är fel på OS... Något jag kan göra för att lokalisera felet?

Edit: Det låter som att en av processorerna ger ifrån sig ett mycket svagt missljud liksom en EKG, hjärtfrekvensmonitor; liksom "blip, blip, blip...". Är detta normalt?

Senast redigerat 2009-06-10 09:02

Låter som den sjunger på sista... versen.
Tråkigt på en (fortfarande) såpass fin burk.

Om du söker runt lite så finns det trådar här om andra som har liknande problem.
problemet kan härledas till att lödet släpper nere på moderkortet, i närheten av RAM-minnena.
Tydligen ett riktigt skit, dyrt och felen är till en början intermittenta (sporadiska).

Se bland annat:
http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/264513-min-g5-vaegrar-starta.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 00:59

o-fan...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 09:40

Hittade denna tråd på MacWorld:

http://forums.macworld.com/thread/103827;jsessionid=390C018B87B15254DABAF8CCF1FED097?start=0&tstart=0

Det verkar vara ett problem med många G5:or.

Edit: Kan 99.se moderatorn vänligen ändra titeln på tråden till "Kernel panic med Power Mac G5?", tack!

1
Bevaka tråden