Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blir bilden rosa när jag kopplar iMac:en til TV:n?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-06-08 11:20

Hejs!

Har stött på ett problem när jag ansluter min iMac ALU.
Första generationen med ett ATI Radeon HD 2600 Pro.

Problemet blir att när jag ansluter min TV så blir bilden rosa-aktig. Vad kan man göra åt detta? Har sökt på Google och macupdate.com men har inte hittat några nya drivrutiner till grafikkortet.

TV:n är kopplad med en mini-DVI -> HDMI

Hjälp mottages mycket tacksamt!

Har du kollat med en annan sladd och eller bytt överföringskontakt till tv:n? Kan vara så enkelt att sladden är kass. Bäst att ta bort den felorsaken först.

  • Medlem
  • 2009-06-08 11:39

Har kopplat in "samma" konfiguration hos en kompis utan problem. :/

Dessutom ser jag först nu att menyraden inte syns på TV:N när man kör den i 1080p.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-08 11:42

Kan vara ngt fel på din tv kanske. Tyvärr. Prova koppla ngt annat, om möjligt, med den sladden, till TVn.

Låter som felet ligger i din TV, kan vara kontakten i TV:n som är dålig. Rosa bilder är typexempel på dålig kontakt eller dålig kabel. Jag hade det problemet mellan min DVD och TV - löste sig enkelt genom att jag drog ut kablarna och sen satte i dem igen och verkligen kollade ordentligt att de satt i rätt. Det var glappkontakt tidigare.

Har du prövat vga kontaken på tv:n? Att menyraden inte syns är overscan och är ganska vanligt och brukar kunna justeras antingen i tv:n eller datorn. Kan vara så enkelt att overscan ger din rosa färg. Har inte riktigt koll var detta ligger i din dator och tv. Någon anna kan säker hjälpa dig med detta kolla bildskärmsinställningarna. Har du prövat med lägre upplösning kan oxå spöka med olika tvapparater.

  • Medlem
  • 2009-06-08 14:18

Raphael: Kabeln har jag inte haft möjlighet att testa. Men glappkontakt var det första jag misstänkte då bilden såg ut som den gjorde. Och jag har testat i samtliga 4 HDMI-uttag på tv:n.

By The Way: När man ändrar i "Bildskärmar" i OS X till 1080p så krymper bilden på iMacen ihop. Det ska finnas trådar om detta problem, men jag kan inte hitta dem. Någon som kan hjälpa? Eller bara ge en enkel förklaring till hur jag gör för att få hela iMac-skärmen utnyttjad?

1
Bevaka tråden