Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kortkommando för att komma till menyraden

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-06-07 11:36

Nu har jag letat både här och i hjälp och googlat efter ett enkelt sätt att komma in på menyraden, jfr alt-A i windows för att komma till arkivmenyn, men inte lyckats. HJÄLP!

Det går, använd ctrl-F2. I Systeminställningar under tangentbord och mus hittar du en lista på fler kortkommandon om du skulle vara intresserad.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-06-07 12:07

Tackar, har försöt detta innan med resultatet att jag ökat ljuset men nu såg jag att man kunde ställa in så man var tvungen att använda fn. Svor en stund för jag använder volymkontrollen en del men kom sedan på hur jag styrde om kommandot själv så jag provade cmd-m istället men då minimerade jag ju allt först. Tillslut blev det cmd-ö, hoppas inte det krockar med något.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-07 12:17

Men visst funkar fn + ctrl + F2 för att komma till menyraden utan att göra ändringar i några systeminställningar?
Åtminstone är det så på min MacBook.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-06-07 12:29
Ursprungligen av toswag:

Men visst funkar för att komma till menyraden utan att göra ändringar i några systeminställningar?
Åtminstone är det så på min MacBook.

Var tvungen att ställa tillbaka och visst var det så men jag gillar nog cmd-ö bättre ändå, visst kan det bli struligt om man sitter vid någon annan mac men det händer inte så ofta. Tack ändå för tipset.

Edit:
cmd-ö var visst "bakåt" i firefox, får bli fn + ctrl + F2 istället

Det beror på att tangenten som det står F2 på inte är F2 utan faktiskt öka-ljuset-tangenten.

Den råkar bara ha den alternativa betydelsen F2 om man kombinerar den med fn. Det är därför som F2 står skrivet i nedre högra hörnet istället för mitt på tangenten. Det är standardinställningen eftersom många ökar och minskar ljusstyrkan betydligt mer ofta än vad de använder F2. Du kan själv ändra den inställningen i Systeminställningar under tangentbord och mus.

1
Bevaka tråden